3235
Sök

Köpråd saab 9-3 aero 2002 är dom bra eller dåliga som första bil?

Xenoholic
2 559 Inlägg
9 januari 2010
#61
Ekis! skrev:
Turbovin skrev:
Är en del krångel med spjällhus som sagt. I så fall bättre att köpa en 9-3 98-00 typ ombyggd till Viggenlook med T5-motorn då dels styrsystemet inte är lika avancerat med tillhörande problem och sen håller grundmotorn för över 100 hk till.

Sitter ingen T5 motor i 9-3 sorry så där har du fel... wink men däremot i 900 Ng ifrån 94-98 gör de det men då har du sämre chassi än i 9-3 men iofs så går de att uppgradera om du vill de.. smile

grundmotorn som då ligger på 185hk 2.0T trionic 5  tål att plocka ur upp till 300hk utan större modds..

men vill man så är de lätt att plocka ut 450hk utan kolvbyte ut t5 motorn.. smile sen om de är värt de är en annan 5:a tongue


i 9-3 som kom -98 så sitter de T7

Dagens klavertramp wink T7 motorn kom -00 på 9-3an
Har själv en -99 tongue

Edit: T7 kom -99 i viggen
Senast redigerat av Aerocombi (9 januari 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Turbo lover
555 Inlägg
9 januari 2010
#62
Du har faktiskt fel, 98-99 fanns 9-3 med 185 hk T5-motor, även 154 hk LTT-motor (årsmodell 00 också). Det är 9-5 som enbart haft T7-maskiner ( nu räknar jag inte med V6 å dieslar).

Jag körde 421 hk på en T5-motor utan problem.


166 Inlägg
9 januari 2010
#63
Ekis! skrev:
Turbovin skrev:
Är en del krångel med spjällhus som sagt. I så fall bättre att köpa en 9-3 98-00 typ ombyggd till Viggenlook med T5-motorn då dels styrsystemet inte är lika avancerat med tillhörande problem och sen håller grundmotorn för över 100 hk till.

Sitter ingen T5 motor i 9-3 sorry så där har du fel... wink men däremot i 900 Ng ifrån 94-98 gör de det men då har du sämre chassi än i 9-3 men iofs så går de att uppgradera om du vill de.. smile

grundmotorn som då ligger på 185hk 2.0T trionic 5  tål att plocka ur upp till 300hk utan större modds..

men vill man så är de lätt att plocka ut 450hk utan kolvbyte ut t5 motorn.. smile sen om de är värt de är en annan 5:a tongue


i 9-3 som kom -98 så sitter de T7

Sorry men där har du fel som du själv skrev, det finns og9-3 med T5 mellan 98-00.


1 210 Inlägg
9 januari 2010
#64
Juuka skrev:
Ekis! skrev:
Turbovin skrev:
Är en del krångel med spjällhus som sagt. I så fall bättre att köpa en 9-3 98-00 typ ombyggd till Viggenlook med T5-motorn då dels styrsystemet inte är lika avancerat med tillhörande problem och sen håller grundmotorn för över 100 hk till.

Sitter ingen T5 motor i 9-3 sorry så där har du fel... wink men däremot i 900 Ng ifrån 94-98 gör de det men då har du sämre chassi än i 9-3 men iofs så går de att uppgradera om du vill de.. smile

grundmotorn som då ligger på 185hk 2.0T trionic 5  tål att plocka ur upp till 300hk utan större modds..

men vill man så är de lätt att plocka ut 450hk utan kolvbyte ut t5 motorn.. smile sen om de är värt de är en annan 5:a tongue


i 9-3 som kom -98 så sitter de T7

Sorry men där har du fel som du själv skrev, det finns og9-3 med T5 mellan 98-00.

haha se där... oki  sorry då wink

stämmer men T7 sitter ifrån -00 och till -02 sen så blev de 8 i ss smile

och i alla 900 ng satt de t5 och i 9-3 ifrån 98-00 då..


nu blev de rätt tror jag tongue big_smile
Senast redigerat av Ekis! (9 januari 2010)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
9 januari 2010
#65
Ekis! skrev:
Juuka skrev:
Ekis! skrev:
Sitter ingen T5 motor i 9-3 sorry så där har du fel... wink men däremot i 900 Ng ifrån 94-98 gör de det men då har du sämre chassi än i 9-3 men iofs så går de att uppgradera om du vill de.. smile

grundmotorn som då ligger på 185hk 2.0T trionic 5  tål att plocka ur upp till 300hk utan större modds..

men vill man så är de lätt att plocka ut 450hk utan kolvbyte ut t5 motorn.. smile sen om de är värt de är en annan 5:a tongue


i 9-3 som kom -98 så sitter de T7

Sorry men där har du fel som du själv skrev, det finns og9-3 med T5 mellan 98-00.

haha se där... oki  sorry då wink

stämmer men T7 sitter ifrån -00 och till -02 sen så blev de 8 i ss smile

och i alla 900 ng satt de t5 och i 9-3 ifrån 98-00 då..


nu blev de rätt tror jag tongue big_smile

t5=9000 94-98, ng900 94-98, og9-3 98-99 och 2,0ltt -00 (154hk)
t7= alla 9-5, 9-3 viggen, og9-3 01-02 och 185hk&205hk -00

sen finns det nästan alltid undantag på og9-3 -00 roll
Senast redigerat av kwansa (9 januari 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

362 Inlägg
10 januari 2010
#66
Turbovin skrev:
Du har faktiskt fel, 98-99 fanns 9-3 med 185 hk T5-motor, även 154 hk LTT-motor (årsmodell 00 också). Det är 9-5 som enbart haft T7-maskiner ( nu räknar jag inte med V6 å dieslar).

Jag körde 421 hk på en T5-motor utan problem.

200hk t5 motor också -99 smile


Turbo lover
555 Inlägg
11 januari 2010
#67
Ah klantigt att missa B204R också wink Tur att nån är uppmärksam smile


86 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#68
Ok vad tror ni om denna?


https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835851_2mw394.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835852_byl92f.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835853_rhjeq9.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835856_idi15i.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835857_nzhgj6.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835858_sy38ng.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/124699/835859_ieikfs.jpg

Det jag gillar med den är att den inte har ngt drag den har gått 11000 mil och är fullutrustad! Riktigt fint skick tycker jag!

7 120 Inlägg
11 januari 2010
#69
Bilen ser fin ut!

Men! Fars SAAB 9-3 2.0t -02 har en T5. Hur förklarar ni det? tongue

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 januari 2010
#70
Aerodynamik skrev:
Bilen ser fin ut!

Men! Fars SAAB 9-3 2.0t -02 har en T5. Hur förklarar ni det? tongue

Hur vet du att det är T5 då? tongue


157 Inlägg
11 januari 2010
#71
Aerodynamik skrev:
Bilen ser fin ut!

Men! Fars SAAB 9-3 2.0t -02 har en T5. Hur förklarar ni det? tongue

Wrong:P Bytt motor eller nåt?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2010
#72
Ser riktigt fräsch ut på bilderna, hade jag varit du hade jag nog åkt och tittat smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 120 Inlägg
11 januari 2010
#73
Motor är inte bytt, jag är övertygad om att det är det. Kan man kan kolla på nåt sätt vilken motor det är? tongue

3 354 Inlägg
11 januari 2010
#74
ett snabbt sätt är väl att kolla på tändkassetten? röd=t5 svart=t7?
o t5 har väl mapsensor o t7 lmm?
Senast redigerat av Seth (11 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 januari 2010
#75
Seth skrev:
ett snabbt sätt är väl att kolla på tändkassetten? röd=t5 svart=t7?
o t5 har väl mapsensor o t7 lmm?

Kunde inte sagt det bättre wink


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
11 januari 2010
#76
Aerodynamik skrev:
Bilen ser fin ut!

Men! Fars SAAB 9-3 2.0t -02 har en T5. Hur förklarar ni det? tongue

jag vill se en og9-3 -02 med mapsensor wink

tändkassetten KAN man kolla på, men det verkar som vissa personer blandar tändkasetter hur som helst roll
Senast redigerat av kwansa (11 januari 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

55 Inlägg
11 januari 2010
#77
Nu börjar det bli OT skulle hjälpa han med köptråd för 9-3 aero 02 dvs. med T7 motorn..
Bilen på bilderna ser riktigt fin ut, vad ligger priset på den?
Åk och titta på den!


86 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#78
Gerling skrev:
Nu börjar det bli OT skulle hjälpa han med köptråd för 9-3 aero 02 dvs. med T7 motorn..
Bilen på bilderna ser riktigt fin ut, vad ligger priset på den?
Åk och titta på den!

Ok tackar den ligger på 55,000kr! Ja det va ett välldas tjat om t5 och t7!

342 Inlägg
12 januari 2010
#79
Rezet skrev:
Det jag gillar med den är att den ... är fullutrustad!

Men ska man vara riktigt petig så är den ju inte fullt utrustad, eftersom den saknar taklucka.
Visst, både petigt och overkill (eftersom det finns AC, som vi får hoppas fungerar felfritt).
Men fullt utrustad är en term som missbrukas grovt i saluannonser titt som tätt.

Av den mycket vaga bedömning man kan göra på bilderna så ser bilen fin ut iaf.
Vet inte om jag betalat några 55.000 för den, men som bil i sig ser den vettig ut.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

86 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
#80
ok men nästan!


Sök