Okej nu kommer en massiv uppdatering: Eftersom jag varit dålig på att fylla på med bilder och berätta vad som händer så kommer jag försöka göra så gott jag kan nu. Hoppas det inte blir allt för förvirrande.
Under vintern och sommaren som var, tog jag ut motorn och bytte diverse delar som ni kan läsa lite tidigare i tråden. Detta tog sin tid, förhoppningarna om att köra under sommaren var ganska små. När motorn var i och första uppstarten var gjord så gjordes diverse små inställningar och sen bar det iväg mot mappning hos PBZ i uppsala. Resultatet då var 0 i laddtryck och detta visade sig vara pga att ena turbon hade fått sig ett för stort lager under renoveringen. Efter lite forskning så kom jag fram till att jag vill köpa helt nya turbos istället och beställde Garret 2860-5 turbos....Under montering av dessa så passade inte mina Grenrör från J-Spec, så det blev att köra orginal grenrör. Efter diverse krångel så var det dags igen!
Mappningen gick bra och den avslutades med 450hk i motorn(hade järna viljat ha lite mer)
Nu var sommaren nästan helt slut och bilen var "klar" i en vecka sen började den krångla. Bilen gick inte igenom besiktningen.
Efter lite genomsökning så kom jag fram till att mina lambdor satt på fel plats, fram satt bak och bak satt fram, bytte plats på dessa och detta resulterade genast i finare tomgång. Då var felet hittat tänkte jag, åkte till besiktningen men NEJ ingen skillnad blev det.
Efter några dagar började bilen hacka och ha sig, så det blev dags för ett tändstiftsbyte. Detta resulterade i en jämnare motorgång men hackandet var desvärre kvar.
Nu var motivationen nere på 0 och visste inte riktigt vart jag skulle börja felsöka, bilen lämnades in på fvk, de påstod att bilen var för fett mappad. Så de grundmappade den och sa att det inte var några egentliga fel på bilen utan den behöver bara mappas om, samt att jag behöver en ny kabelstam till tändspolarna.
I dagsläget är det i denna fas jag ligger i, jag har beställt kabelstammen och väntar på denna. Sen vet jag inte var jag ska börja felsöka. De måste ha hänt något med bilen eftersom den gick bra direkt efter mappningen. Nånting måste ändrats/pajjats med tiden.
Min slutsats lyder just nu:
Är lite ångerfylld, varför jag ens rörde bilen när den fungerade som en pärla. Allt jobb som lagts ner känns lite onödigt just nu. Jag kommer nog inte ångra mig när bilen väl funkar, men då kommer jag istället va nojjig över minsta lilla oljud från bilen.
Nu har jag fått skriva av mig lite, hoppas någon orkar läsa igenom det här
Nyköpta lager:
Detta var motorn efter att jag hämtat den och skruvat på insug o allt runtomkring:
Koppling:
Lackade intercoolern svart
En av de sproilans Sniglarna. (Lennstroms bil i bakgrunden)
En AVC-R köptes:
Lackades svart efter en dag
Placeringen av AVCREN....hade ändå ingen fungerande klocka
Mappning