Jag har själv undrat över detta och även frågat om det här på forumet men aldrig fått några ordentliga svar. Hur ska man egentligen placera en baslåda i en sedan?
Jag har sökt här på forumet och det verkar som de flesta tycker att man ska ha basen framåt i en sedan och bakåt i kombi och kupé. Jag tyckte själv att jag fick bättre bas när den stod bakåt men då rekommenderade någon mig att tätat runt baslådan när den stod framåt, jag gjorde detta men tyckte fortfarande jag fick bättre när den stod bakåt så jag började läsa lite om det.
Jag hittade bl.a. denna sidan där de både förklara enkelt hur det funker och faktiskt bevisat det med mätningar i flera olika bilar och basen på flera olika håll, de har frekvenz mätt det med en spektrum analysator och bevisat det på så vis.
Som jag förstår det så ska basen vara riktad bakåt för både mest korrekt frekvenz återgivning och mest tryck i sedan,kombi och cupé, men jag vill gärna höra vad ni tycker och om ni tror detta stämmer.
finns nog inga direkta svar på va som e rätt elle fel.. de hänger mycke på va de e för bil,hur mycke plåt de är i ryggstödet,va lådan har för avstämmning mm. samt va för typ av bas man e ute efter.
Att man skulle kunna få lika korrekt återgivning av ljudet med basarna bakåt som med dom framåt har jag svårt att tro på, tryck får man dock mer av med basarna bakåt men det låter knappast bra. Har testat själv i min bil med flera olika basar och lådor och med basarna spelandes framåt (helst genom skidlucka) så lät det klart bäst, tryck finns också så det räcker till.
Att man skulle kunna få lika korrekt återgivning av ljudet med basarna bakåt som med dom framåt har jag svårt att tro på, tryck får man dock mer av med basarna bakåt men det låter knappast bra. Har testat själv i min bil med flera olika basar och lådor och med basarna spelandes framåt (helst genom skidlucka) så lät det klart bäst, tryck finns också så det räcker till.
Men har du frekvenz mät bilen med basarn bakåt och sedan framåt? För du får kanske en ljud förstärkning bakåt men med en jämnare frekvenz kurva så du behöver bara dra ner slutsteget lite.
Eller så låter det bättre med att ha basarna framåt i din bil av någon anledning.
Prova *Basarna bakåt med porten genom hatthyllan! Har byggt så på flertalet bilar! och det har alltid blivit ett väldigt bra ljud! Bästa av alla vart det med 2 st 12" fusion powerplant basar och en 16cm port genom hatthyllan! (76liter låda, 31cm lång port, basarna vända utochin samt fasvända) Oj vad det spelar!
Nu kommer ja garanterat få påhopp. Men där basen låter bäst. Det är när den är monterad fram och speler ner mot golvet.
/Andreas
Beror ju på med...... Definiera låta bäst för ALLA? För dig o mig ja......får man till en fronbyggd sub BRA så har man klockren frekvensgång.....men det finns ju de som vill ha mer hissad bas än oss med
Dock kan vinkeln påverka hur mkt hörnladdning man får ner mot golvet....bara att labba
Hade en sluten låda med 2st 12" basar i min gamla VW Vento, provade att vända lådan åt båda håll men spelade bäst med basarna bakåt. 740n ja hade innan hade jag 2st 8" basar i, och den spelade bäst med basarna framåt. Bästa är väl att testa sig fram och se vad man själv tycker.
Att man skulle kunna få lika korrekt återgivning av ljudet med basarna bakåt som med dom framåt har jag svårt att tro på, tryck får man dock mer av med basarna bakåt men det låter knappast bra. Har testat själv i min bil med flera olika basar och lådor och med basarna spelandes framåt (helst genom skidlucka) så lät det klart bäst, tryck finns också så det räcker till.
Men har du frekvenz mät bilen med basarn bakåt och sedan framåt? För du får kanske en ljud förstärkning bakåt men med en jämnare frekvenz kurva så du behöver bara dra ner slutsteget lite.
Eller så låter det bättre med att ha basarna framåt i din bil av någon anledning.
Nix det har jag inte gjort, förlitade mig istället på mina öron när jag testade och kom då fram till att med basarna bakåt så blev basen väldigt bumlig och släpig, inte alls kul att lyssna på. Vist trycket var det inget fel på men med en korrekt byggd låda som har basarna spelandes framåt och riktigt tätad runt om mot skuffen så trycker det också på helt okej, och låter bra!
Ja ska man spela spl. Och kunna spela så högt som möjligt. Då är väll inte frontsub ett alternativ. Men tyckte han frågade om bäst bas. Men bäst är ju också svårt. Ljud är ju väldigt indivuduelt vad man tycker låter bäst.
Men vill man komma så nära hem hifi som möjligt. Då rekomenderar ja frontsub. Men som sagt många faktorer som spelar in. bla vad han är ute efter för ljud och mycket han är vilig o bygga om i bilen.
Vill man kunna spela högt utan o såga sönder bilen. Med högtalare i org hål. Kör baslådan framåt o spela ut genom skidluckan. Men ingen regel utan undantag. Det bästa är om man kan labba lite med olika plaseringar på lådan och olika lådkonstruktioner.
Lycka till..
/Andreas
Lonefox skrev:
T-RÖD skrev:
Nu kommer ja garanterat få påhopp. Men där basen låter bäst. Det är när den är monterad fram och speler ner mot golvet.
/Andreas
Beror ju på med...... Definiera låta bäst för ALLA? För dig o mig ja......får man till en fronbyggd sub BRA så har man klockren frekvensgång.....men det finns ju de som vill ha mer hissad bas än oss med
Dock kan vinkeln påverka hur mkt hörnladdning man får ner mot golvet....bara att labba
Nu har jag varit ute och gjort lite olika mätningar i min bil. De är gjorda med micken i framsätet vid lyssnings höjd ungefär och med pinknoise på samma volym hela tiden. Det var endast basarna som var inkopplade. Mätningarna gjordes med skidluckan nerfäld
Basar bakåt= ca 96-97 db oc en liten peak vidca 50hz
Basar framåt utan tättning= ca 92-93 db och kurvan ser likadan ut som med dem bakåt.
Basar framåt med tättning= ca 89-92 db och kurvan går lite djupare men inte mycket.
Basar framåt med öppet bagage=95-97db och inte fullt så peakad kurva.
Nu när jag har tättat så har jag gjort det med utsågade spånskivor och sen tejpat vi alla små springor, jag har också dämpar runt om skivorna och fyllat bagaget med dämpull. Jag vet inte hur jag ska göra det mer tätt utan att behöva bygga en helt ny låda och fogskumma runt den (som jag inte vill göra i denna bilen).
Jag undrar bara varför så många är emot att ha baslådan bakåt, man har det ju i cupé och kombi för att det ska studsa på bakluckan först men varför kan man inte ha det så i en sedan?
Sen undrar jag om någon har testat att ha basarna bakåt och sedan vänt på dem och tätat och fått högre db?
Vart hade du tänkt att basen skulle studsa in i kupen då?
han hade skidluckan nerfälld.
men du hade en volvo 744a?? vad var det för basar du hade? pröva bygga en portad låda med basen frammåt, tätat och porten genom skidluckan. går dock bara med 10" och neråt. (12" går inte under hatthyllan). och enligt mina egna erfarenheter så är det ingen höjdare att vinkla dom snett uppåt. all bas försvinner som på nåt konstigt sätt. dock hade jag mina basar på skivan som går över reservhjulet. MEN får även den effekten inomhus att all bas bara försvinner. skumt som fan men sånt som händer .
Nä det är en 854 jag har. Jag har redan testat att ha de framåt ju och tätat så gtt det gick och det blev inte bättre, det spelade till och med tystare än utan tättning det först när jag öppnade bakluckan ljudet ökade.
Tätade du även alla hål i hatthyllan och annat runtomkring? Det brukar finnas ngn typ av ventilation imellan kupé och bagage som också måste tätas. Tycker att db inte borde ha ökat när du öppnade bagageluckan om du hade lyckats med tätningen nämligen , kan inte se att det skulle öka av ngn annan anledning iallefall. Kul och intressant att du tar dig tid och labbar med mätutrustning o allt!