3528
Sök

Dubbla vattenpumpar på volvo 440? :S

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
hejsan, bytte termostat idag på 440;n och såg då att det finns en extra vattenpump?
sitter ovanför växellådan i ramen, går en slang från kylaren in och ut från den går det en slang till den grova "normala" kylarslangen, och går en elkontakt till "pumpen"
vad har den för funktion, eller är det den enda vattenpumpen, dvs att det inte sitter någon på kam/multirems drivningen?
Volvo 440 1,7l renaultmotorn, 92;årsmodell
Mvh Daniel
Senast redigerat av tal0n (2 januari 2010)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
ingen som vet ? tongue

230 Inlägg
3 januari 2010
inte en motorvärmare då? typ slangvärmare?tongue

62 Inlägg
3 januari 2010
Om det är motorvärmare så brukar det sitta en pump och cirkulera vattnet, samma om man har en gammal bensin värmare på ex 740 smile

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 januari 2010
Till vanliga elektriska motorvärmare sitter det aldrig nån extrapump, däremot en cirkulationspump om man har diese/bensinvärmare.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

148 Inlägg
3 januari 2010
henke_99 skrev:
Till vanliga elektriska motorvärmare sitter det aldrig nån extrapump, däremot en cirkulationspump om man har diese/bensinvärmare.

Jag hade en cirkulationspump till min elektriska motorvärmare på 245an, så det é nog inte helt omöjligt att det é samma på 440n.

Low´n´slow is da shit

Truckreparatör
221 Inlägg
3 januari 2010
Pumpen sitter där för att cirkulera vattnet när du stänger av bilen en varm sommardag. även kylfläkten startar då.

Mvh

Whatever :)
1 652 Inlägg
3 januari 2010
mjo verkar vara en bensin värmare.. för vad jag kan komma ihåg så hade morsan likadant på sin 440:i och 460:i...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
XeptiQ skrev:
mjo verkar vara en bensin värmare.. för vad jag kan komma ihåg så hade morsan likadant på sin 440:i och 460:i...

en bensin värmare tror jag inte att det är, för går bara en vek kabel dit, inge bensinslangar eller nått :S.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/51436/830114_qsbyzf.jpg
så ser den ut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/51436/830115_oh4vvq.jpg

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
eXe skrev:
inte en motorvärmare då? typ slangvärmare?tongue

inte med såna dära veka kablar.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
sopbilen skrev:
Om det är motorvärmare så brukar det sitta en pump och cirkulera vattnet, samma om man har en gammal bensin värmare på ex 740 smile

har inte sett nån bil med cirkulationspump när det bara är el motorvärmare?då  måste ju motorvärmaren vara kopplad till pumpen så att den går när sladden är i väggen,och det är eftermonterat motorvärmare på min bil så tror inte det är nån sån pump? den är även inte inkopplad på nått kablage till motorvärmaren, går in i riktiga kabelhärvan.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
skalman1 skrev:
Det är en vattenpump, och det vet jag för jag hade en exakt sådan som hade suttit på en 440.  Men vad den har för funktion på en 440 vet jag inte. 

Vissa fordon har ju dock en hjälp-pump till värmepaketet för att få bättre värme.

det går ju in en slang i pumpen direkt från kylaren, och sen från "pumpen" så går den en annan slang till den grova normala kylarslangen som sitter i termostathuset, så då har den ju ingen nytta innan termostaten öppnar? så då påverkas väl inte värmen eller? :S tongue

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 januari 2010
skalman1 skrev:
tal0n skrev:
skalman1 skrev:
Det är en vattenpump, och det vet jag för jag hade en exakt sådan som hade suttit på en 440.  Men vad den har för funktion på en 440 vet jag inte. 

Vissa fordon har ju dock en hjälp-pump till värmepaketet för att få bättre värme.

det går ju in en slang i pumpen direkt från kylaren, och sen från "pumpen" så går den en annan slang till den grova normala kylarslangen som sitter i termostathuset, så då har den ju ingen nytta innan termostaten öppnar? så då påverkas väl inte värmen eller? :S tongue

Det kanske är så som någon nämnde tidigare i tråden att pumpen startar när bilen är igenslagen på sommaren och är varm för att kyla lite?

ja den där pumpen startar när kylar fläkten startar på t.ex sommaren när bilen är avlsagen.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
skalman1 skrev:
tal0n skrev:

Det kanske är så som någon nämnde tidigare i tråden att pumpen startar när bilen är igenslagen på sommaren och är varm för att kyla lite?

ja den där pumpen startar när kylar fläkten startar på t.ex sommaren när bilen är avlsagen.

okej även då om bilen är igång och den blir het av nån anledning? isåfall ska den testas.

Sök