3457
Sök

Var hittar jag släpvangnskabel som minskar från 24V till 12V?

Svartrök
673 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Det är så att på traktorgrävaren jag kör så är det 24V-system och därmed 24V ut i släpvagnskontakten (vanlig bosch sjupolig) men på kärran jag har efter så är det 12V-system.

Enklast hade ju varit att bara byta till 24V glödlampor på kärran men då funkar ju inte ljuset med bilen när jag vill ha kärran efter den, så det blir ju fel.

finns det någon färdig adapter att köpa som sänker utströmmen på grävaren eller måste man bygga något eget?

Jag har fel ibland... men inte ofta

446 Inlägg
3 januari 2010
det finns en reläbox att köpa som har en 12Vingång som du kopplar till det ena batteriet och sedan kopplar du kablarna från släpvagnsuttaget till att styra 24V spolarna i reläna, utgångar från reläna kopplar du så klart i släpvagnsuutaget och vips så har du ett 12V uttag smile

kolla på swedol om de har något sådant, minns inte säkert var den jag köpte kom ifrån, skulle även kunna vara från knutson..

2 655 Inlägg
3 januari 2010
KG Knutsson ska ha den boxen. Dock så är det inte bra att ta ström från ena batteriet i ett 24V system. Det blir snedbelastning på batterierna, vilket till slut kommer leda till att det batteriet man tar ström från kommer dra ur det andra batteriet, det leder till att man blir tvungena att byta ut bägge batterierna.

Det ska finnas en reläbox som tar ner spänningen från 24V-12V, har inte Knutsson så har garanterat en ÅF för Holger Christiansen (Cargo)..

Mattias G
37 Inlägg
3 januari 2010
jag har samma problem. JAg satte dit extra bakljus. Men sen bytte jag till diodlampor som klarar 12/24V funkar perfekt.

Kolla www.bildioder.se dom har billiga bakljus 12/24V

446 Inlägg
3 januari 2010
Streckkoden skrev:
KG Knutsson ska ha den boxen. Dock så är det inte bra att ta ström från ena batteriet i ett 24V system. Det blir snedbelastning på batterierna, vilket till slut kommer leda till att det batteriet man tar ström från kommer dra ur det andra batteriet, det leder till att man blir tvungena att byta ut bägge batterierna.

Det ska finnas en reläbox som tar ner spänningen från 24V-12V, har inte Knutsson så har garanterat en ÅF för Holger Christiansen (Cargo)..

12v originalutrustning i lastbilar kopplas så, förklara varför det skulle skada batteriet?

Svartrök
673 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
tack så mycket, jag provar nog med att byta till led-baklampor

Jag har fel ibland... men inte ofta

Sök