3356
Sök

Att bli bestulen, hur skyddar ni era prylar?!

Avstängd
1 714 Inlägg
8 januari 2010
Handlar larm med mkt funktioner och modifierar det efter lite egna preferenser,
samt bygger så att man måste skruva från en massa jävla håll för att få tag på grejerna,
även omöjliga ställen.. svetsa och limma osv.

2 982 Inlägg
8 januari 2010
larm, inge mer. vill tjuven sno ngt så gör han d oavsett larm eller ej.

749 Inlägg
8 januari 2010
Ställer bilen i garage, larm.
Om man parkerar ute nånstans så väljer man en parkering med mycket folk i rörelse.
Sen är ju baslådan monterad i bakluckan där den inte syns.
Ska man åka till nåt skumt ställe som till nån stad el så, då tar jag hellre min andre bil.
Sen har jag toning också.

3 466 Inlägg
8 januari 2010
Bjornn skrev:
Om man parkerar ute nånstans så väljer man en parkering med mycket folk i rörelse.
Ska man åka till nåt skumt ställe som till nån stad el så, då tar jag hellre min andre bil.

Hur har du lyckats montera baslådan i BAKLUCKAN?! Känns ju inte som varken smart, snyggt eller praktiskt..

Och angående snacket om vapen i bilen: Vad ska du ha vapen där till när du antagligen inte sitter i bilen när du har inbrott..?!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

158 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Och angående snacket om vapen i bilen: Vad ska du ha vapen där till när du antagligen inte sitter i bilen när du har inbrott..?!

Som avskräckande exempel roll

join the dark side! ... and get a free cookie.

ljudfantast
1 372 Inlägg
8 januari 2010
pippin skrev:
M_icke_ skrev:

En tjuv tar sig in i bilen, ser ett basebollträ, fan nu förändrades situationen. Inbrottstjuven springer därifrån, inget blir stulet.

238 Inlägg
9 januari 2010
michieff skrev:
pippin skrev:
M_icke_ skrev:

En tjuv tar sig in i bilen, ser ett basebollträ, fan nu förändrades situationen. Inbrottstjuven springer därifrån, inget blir stulet.

verkar ju nästan som du vart med om de wink haha wink

749 Inlägg
9 januari 2010
M_icke_ skrev:
Bjornn skrev:

Hur har du lyckats montera baslådan i BAKLUCKAN?! Känns ju inte som varken smart, snyggt eller praktiskt..

Okej?? Men min baslåda sitter i bagageutrymmet iallafall.

749 Inlägg
9 januari 2010
En gång har jag havt inbrott i en bil. De va en 740.
Först hade de försökt bräcka ner rutan i förardörren med något men eftersom det inte gick så hade de slagit sönder rutan istället.
Allt kriminellt jobb bara för å sno en fattig bilsterio som inte ens va värd en 100 lapp.
De hade iallafall kopplat itur kablarna fint och inte förstört nåt annat i bilen.

Polisanmälde inte heller för känns inte som de hade spelat nån roll.
Satte i en ny ruta som jag hade i reserv hemma sen, va jobb å damsuga bort allt splitter.
Sen satte jag i en annan gammal cd.

De va på sjukhusets parkering i Kristianstad, ändå stod de fullt av andra bilar runtom, en del av de andra bilarna hade också havt inbrott.

Tur ja inte hade nått värdefullt i den bilen.
Senast redigerat av Bjornn (9 januari 2010)

DLS
1 147 Inlägg
9 januari 2010
Hade varit rätt kul att ställa en bil någonstans där kriminaliteten är väldigt hög.
Köpa en gammal risig skitbil, klistra på en jävla massa dekaler och sätta ditt en dold kamera i bilen.
Ett gott skratt samtidigt som tjuvarna samtidigt blev paffa när bilen var precis som utsidan, skit.

Dock strider det väl mot svea rikes lag att göra på ett sådant sätt, då man "uppmanar" till brott. Säg vad man vill.

4 005 Inlägg
9 januari 2010
Svårt o skydda sig mot tjuvar som snor delar ur bilen hmm Men extra regel-lås som går på separat knapp på bakluckan och motorhuv separat från centrallås förhindrar ju en hel del för min del iaf.

Om de snor hela bilen så kan jag GPS/GSM-spåra bilen i realtid från mobilen/laptop. Plockar de ur batteriet så räcker strömmen för tracken i en vecka.

I framtiden kommer ett fjärrstyrningskit till larmet med så att man kan stänga av bilen osv. Men spårningen kommer man långt på!

77 Inlägg
9 januari 2010
Som jag har fått lära mig så att ett larm utlöses inte om man öppnar innefrån....
sen att sensorn ligger i nederkant irutan så om man kan "skära" bort rutan så går inte larmet...
då när dom öppna dörren inifrån så går aldrig larmet! då kan dom göra exakt vad dom vill!

men det är har jag bara hört vet inte om det stämmer!

Men det tips jag har är att "bygga" fast ljudet!
man bygger det på plats så att man inte kan lyfta ut det!
då måste dom sno hela bilen för att kunna sno ljudet!

749 Inlägg
9 januari 2010
Vikinglarm har rätt coola larm prylar till ett vettigt pris.

4 005 Inlägg
9 januari 2010
JoJJ3Wikstrom skrev:
Som jag har fått lära mig så att ett larm utlöses inte om man öppnar innefrån....
sen att sensorn ligger i nederkant irutan så om man kan "skära" bort rutan så går inte larmet...
då när dom öppna dörren inifrån så går aldrig larmet! då kan dom göra exakt vad dom vill!

Det beror ju på lite vad det är för larm som är installerat i bilen och framförallt HUR det är inkopplat. De flesta larm aktiveras om dörren öppnas innifrån om larmet är aktiverat.

Sen har man ju ofta lite andra sensorer som glaskross, temperaturskillnader, trycksensor m.m

Klart man kan bygga fast ljudet, tänker du typ plasta fast allt eller? Problemet är väl att om en tjuv vill ha ngt så tar han det.

Nu är jag ingen expert på tjuvars sinneslag men borde inte vara så att om en bil står i skymmyndan och inte har ett larm på sig och han/hon har gott om tid på sig så är tjuvan kanske lite mer försiktig och tar ut sakerna för att inte ha sönder dem? smile Det vore ju vettigt att inte ha något larm isåafll? smile

Vet en kille som hade en transam och aldrig låste bilen för att han orkade inte med att byta rutor för trehundrade gången han hade inbrott. Sen när han kom ut så hade en tjuv slagit sönder hans ruta ändå. Trots att han hade upplåst bil. haha

Bjornn skrev:

Japp. Vikinglarm kommer jag nog använda mig av, men de är tydligen helt hopplösa att installera själv och man får konstiga fel. Så det är bäst att använda sig av deras egna verkstäder (eller ngn de har auktoriserat)

77 Inlägg
9 januari 2010
beror lite på det där jag fick inbrott i min bil den stod helt öppet brevid en stor väg och ändå så lyckades dom sno det utan att ingen hade sätt det!

Kejsare
547 Inlägg
9 januari 2010
Jag har under två månaders tid byggt ett stöldskydd för mina stereogrejer, och äntligen är det klart.

När tjuven/tjuvinnan krossar en ruta går ett ljudlöst larm till min mobiltelefon och talar om hur landet ligger, och samtidigt slås dolda kameror på runtom i bilen, som skickar signaler till min dator som slås på automatiskt och börjar övervaka händelseförloppet. Jag kan dock lugnt sitta kvar hemma eftersom allt är automatiserat, och kan öppna en chipspåse och nöjt bara kolla på showen.

Om tjuven rör huvudenheten så får han lite att göra kan man säga, alla knappar är nämligen preparerade med äggpickarnålar, så varje gång han rör en knapp får han ett litet stick i fingret, detta i kombination med lite elektricitet gör själva urmonteringen minst sagt obehaglig. Tjuven kommer snabbt inse att själva stereon inte är värd att stjäla, och går därför vidare till slutsteget.

Jag är nu inne på min andra chipspåse och ser hur frustrationssvetten börjar pärla sig i tjuvens panna (HD-övervakning såklart) när han kryper bak till kombin och börjar pilla på steget och försöker lossa kablarna. Givetvis har jag med min elektrikerkompis kopplat en jävla massa kablar, både synliga och osynliga, vilket innebär att tjuven inte vet var han ska börja, och dessutom är varenda kabel strömförande när larmet är på, vilket ger små obehagliga stötar likt som på stereon. Dessa stötar utlöser ett relä som sakta men säkert börjar värma upp steget, så när tjuven kommer på att pilla på steget med handskar (icke-strömförande) så märker han snabbt att det är kokhett, vilket tillsammans med stötarna ger ett idiotsäkert stöldskydd för steget. Desperationen är nu total och solen börjar dessutom gå upp, men tjuven tänker faan inte gå hem tomhänt, så han börjar ge sig på högtalarna, och det är då jag korkar upp champagnen.

Istället för högtalargaller har jag nämligen installerat små rävsaxar, och när tjuven fumlandes har skruvat bort de 4 skruvarna och ska dra ut högtalaren så TJING! och så sitter det en högtalare fasttuggad i handen. Vilken människa som helst skulle rycka till av detta, och det gör även tjuven. Jag har därför strategiskt placerat tupéer i regnbågens alla färger i taket, med insidan neråt, givetvis preparerad med lim, och när tänderna på den 5,25 tum stora rävsaxen biter sig in ända till benet rycker förbrytaren till, slår skallen i taket och blir därmed lätt att känna igen då han har en rosa peruk på sig, som inte går bort i första taget.

Då återstår väl bara att slita loss högtalarkablarna och lägga benen på ryggen? Knappast. Högtalarkablarna är nämligen plastklädda vajrar som håller på 150kg, så att komma loss med handen i behåll kan nog liknas vid omöjligt. Det är nu jag trycker på ctrl+k, lutar mig tillbaka och avnjuter the grand finale. Knapptryckningen skickar larm till polisen om att en skurk gör inbrott i min bil, och skickar dessutom signaler till stereon, som sätter på sig, skruvar upp volymen och gissa vilken låt? Helt rätt, Stayin Alive med The Beegees. Vad kan passa bättre i denna paniksituation än en kille som sjunger som om han hade en tving på kulorna? Jag skrattar så magen guppar och börjar sakta gå ut för att titta på när polisen försöker få loss en rosahårig, blödande brottsling med panikattacker från mitt billjud smile

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

Avstängd
1 714 Inlägg
9 januari 2010
Bjornn skrev:
En gång har jag havt inbrott i en bil. De va en 740.
Först hade de försökt bräcka ner rutan i förardörren med något men eftersom det inte gick så hade de slagit sönder rutan istället.
Allt kriminellt jobb bara för å sno en fattig bilsterio som inte ens va värd en 100 lapp.
De hade iallafall kopplat itur kablarna fint och inte förstört nåt annat i bilen.

Polisanmälde inte heller för känns inte som de hade spelat nån roll.
Satte i en ny ruta som jag hade i reserv hemma sen, va jobb å damsuga bort allt splitter.
Sen satte jag i en annan gammal cd.

De va på sjukhusets parkering i Kristianstad, ändå stod de fullt av andra bilar runtom, en del av de andra bilarna hade också havt inbrott.

Tur ja inte hade nått värdefullt i den bilen.

Polisanmäla ska man alltid göra, tyvärr tar man upp lite av polisens tid,
men å andra sidan så bidrar man till statistiken, bilinbrott som bilinbrott,
blir det för mycket på ett visst område så kommer det hållas bättre koll just där! värt att tänka på.

JoJJ3Wikstrom skrev:

Som nämnt beror det väl helt på larmet,
på min gamla 142 så kan du glömma att skära i rutan eller att öppna dörren inifrån utan att larmet går..
jag har haft inbrott förut, då med olåsta bilar, och tillochmed fått rutor förstörda trots öppningsbara ventilationsrutor,
och dörrar som har gått att öppna med vilken nyckel som helst,
så nu bunkrar jag upp och bygger mördarapparaturer för jag har tröttnat,
och går larmet så är jag ute på parkeringen och slår ihjäl nån ytterligare inom sekunder.

linuslinje skrev:
Bjornn skrev:

Japp. Vikinglarm kommer jag nog använda mig av, men de är tydligen helt hopplösa att installera själv och man får konstiga fel. Så det är bäst att använda sig av deras egna verkstäder (eller ngn de har auktoriserat)

Har då inte jag märkt av alls, jag är grymt nöjd med allt jag handlat på vikinglarm.
Kan man dra kablar och använda sig av en kabelskotång så kan man koppla in deras larm,
och några problem har jag inte haft.

819 Inlägg
9 januari 2010
Fernicus skrev:
Jag har under två månaders tid byggt ett stöldskydd för mina stereogrejer, och äntligen är det klart.

När tjuven/tjuvinnan krossar en ruta går ett ljudlöst larm till min mobiltelefon och talar om hur landet ligger, och samtidigt slås dolda kameror på runtom i bilen, som skickar signaler till min dator som slås på automatiskt och börjar övervaka händelseförloppet. Jag kan dock lugnt sitta kvar hemma eftersom allt är automatiserat, och kan öppna en chipspåse och nöjt bara kolla på showen.

Om tjuven rör huvudenheten så får han lite att göra kan man säga, alla knappar är nämligen preparerade med äggpickarnålar, så varje gång han rör en knapp får han ett litet stick i fingret, detta i kombination med lite elektricitet gör själva urmonteringen minst sagt obehaglig. Tjuven kommer snabbt inse att själva stereon inte är värd att stjäla, och går därför vidare till slutsteget.

Jag är nu inne på min andra chipspåse och ser hur frustrationssvetten börjar pärla sig i tjuvens panna (HD-övervakning såklart) när han kryper bak till kombin och börjar pilla på steget och försöker lossa kablarna. Givetvis har jag med min elektrikerkompis kopplat en jävla massa kablar, både synliga och osynliga, vilket innebär att tjuven inte vet var han ska börja, och dessutom är varenda kabel strömförande när larmet är på, vilket ger små obehagliga stötar likt som på stereon. Dessa stötar utlöser ett relä som sakta men säkert börjar värma upp steget, så när tjuven kommer på att pilla på steget med handskar (icke-strömförande) så märker han snabbt att det är kokhett, vilket tillsammans med stötarna ger ett idiotsäkert stöldskydd för steget. Desperationen är nu total och solen börjar dessutom gå upp, men tjuven tänker faan inte gå hem tomhänt, så han börjar ge sig på högtalarna, och det är då jag korkar upp champagnen.

Istället för högtalargaller har jag nämligen installerat små rävsaxar, och när tjuven fumlandes har skruvat bort de 4 skruvarna och ska dra ut högtalaren så TJING! och så sitter det en högtalare fasttuggad i handen. Vilken människa som helst skulle rycka till av detta, och det gör även tjuven. Jag har därför strategiskt placerat tupéer i regnbågens alla färger i taket, med insidan neråt, givetvis preparerad med lim, och när tänderna på den 5,25 tum stora rävsaxen biter sig in ända till benet rycker förbrytaren till, slår skallen i taket och blir därmed lätt att känna igen då han har en rosa peruk på sig, som inte går bort i första taget.

Då återstår väl bara att slita loss högtalarkablarna och lägga benen på ryggen? Knappast. Högtalarkablarna är nämligen plastklädda vajrar som håller på 150kg, så att komma loss med handen i behåll kan nog liknas vid omöjligt. Det är nu jag trycker på ctrl+k, lutar mig tillbaka och avnjuter the grand finale. Knapptryckningen skickar larm till polisen om att en skurk gör inbrott i min bil, och skickar dessutom signaler till stereon, som sätter på sig, skruvar upp volymen och gissa vilken låt? Helt rätt, Stayin Alive med The Beegees. Vad kan passa bättre i denna paniksituation än en kille som sjunger som om han hade en tving på kulorna? Jag skrattar så magen guppar och börjar sakta gå ut för att titta på när polisen försöker få loss en rosahårig, blödande brottsling med panikattacker från mitt billjud smile

Du gjorde just min dag!! lol

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

77 Inlägg
9 januari 2010
Fernicus det lät jävligt roligt när du  berättade det!
nackdelen med det där är ju att om allt skulle hända så kommer du åka dit på det mer själv genom att du använda mer våld är vad nöden krävde tongue
så kommer polisen säga!

tyvär så får man ju inte göra något för att man ska åka dit själv!

ljudfantast
1 372 Inlägg
9 januari 2010
fan det där röklarmet är fortfarande bäst hittils smile

Sök