3709
Sök

Behövs mappning eller ej? 350hk -940 LTT

128 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#1
Har sökt men hittar ingen passande tråd. Skulle behöva lite hjälp och ideér.

En kompis undrar hur han ska gå till väga för att trimma en volvo 940 ltt -96 till ca 350HK

Idag har bilen

Chippad bränsle/tändbox
Filter BSR Opti Flow
3" JT helsystem
Utbytt tryckklocka , laddar 1bar..........Alltså = ca 220 hk


Hade tänkt skaffa en

19T - turbo (bolt-on) - ska klara max 350hk
531 topp med Vx3 kam
3" luftmassemätare
Dump
Stor IC

Antar att även spridare å bränsletrycksregulator behövs för att höja soppa trycket?

Å sen var det ju det med mappningen - klarar dom chippen som sitter i nu av modifieringarna eller måste den ha en riktig mappning?? Chippen är inte BSR men ska vara nästan likadana.


Tacksam för hjälp.


/Jens


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
#2
om du behöver byta BTR eller inte beror helt på vilket tryck spridarna ska ha, är dom han byter till också på 3 bar grundtryck, då behövs inget byte. såvida han inte sätter dit en herrejösses soppapump då.

sen är det en klar fördel att mappa, chippet är ju inte gjort för ändringarna, även om det fungerar med chippet som är i, men det kommer inte vara 100%.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 062 Inlägg
4 januari 2010
#3
med den setupen och ca 450-500cc spridare så blir det ca 280hk med 1.3 i ladd

350hk med 19t på en rödmotor så behövs det:

redigt grenrör
portad topp
redig kamaxel inte vx3 skit
ms lr annat eftermarknadssprut som kan mappas redigt

då kanske man kan få ut 350hk på ett rödblock med 19t
men för den effekten finns det bättre och billigare turbos

mvh

Team Björkeryd

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
#4
om han kan tänka sig större turbos, så finns det många bra. jag kör med KKK27 tex med 12ans avgashus. sen finns det ju allt från lastbilsaggregat till kullagrade raceturbos, bara budgeten som sätter stopp smile

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

040 RedLine
1 219 Inlägg
4 januari 2010
#5
Jag är också på jakt efter en ny turbo, 19T är för litet...
Funderar på T3/T4, men vet knappt vad det är för turbo eller vart man kan få tag i den.
Finns en på turbobanditen.se som heter TB-58. Men står att den är oljekyld, original är ju vatten. Hur löser man det?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
#6
BrajjAxx skrev:
Jag är också på jakt efter en ny turbo, 19T är för litet...
Funderar på T3/T4, men vet knappt vad det är för turbo eller vart man kan få tag i den.
Finns en på turbobanditen.se som heter TB-58. Men står att den är oljekyld, original är ju vatten. Hur löser man det?

du har olja i originalet också PLUS vatten så du får plugga vattenslangarna bara.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

040 RedLine
1 219 Inlägg
4 januari 2010
#7
NITROUS skrev:
BrajjAxx skrev:
Jag är också på jakt efter en ny turbo, 19T är för litet...
Funderar på T3/T4, men vet knappt vad det är för turbo eller vart man kan få tag i den.
Finns en på turbobanditen.se som heter TB-58. Men står att den är oljekyld, original är ju vatten. Hur löser man det?

du har olja i originalet också PLUS vatten så du får plugga vattenslangarna bara.

Okej, men räcker verkligen kylningen som finns i oljan eller krävs oljekylare?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
#8
BrajjAxx skrev:
NITROUS skrev:
BrajjAxx skrev:
Jag är också på jakt efter en ny turbo, 19T är för litet...
Funderar på T3/T4, men vet knappt vad det är för turbo eller vart man kan få tag i den.
Finns en på turbobanditen.se som heter TB-58. Men står att den är oljekyld, original är ju vatten. Hur löser man det?

du har olja i originalet också PLUS vatten så du får plugga vattenslangarna bara.

Okej, men räcker verkligen kylningen som finns i oljan eller krävs oljekylare?

olja räcker fint, om du inte kör som en idiot i en timme, sen bara stänger av motorn direkt, då håller det inte länge.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

040 RedLine
1 219 Inlägg
4 januari 2010
#9
NITROUS skrev:
BrajjAxx skrev:
NITROUS skrev:

du har olja i originalet också PLUS vatten så du får plugga vattenslangarna bara.

Okej, men räcker verkligen kylningen som finns i oljan eller krävs oljekylare?

olja räcker fint, om du inte kör som en idiot i en timme, sen bara stänger av motorn direkt, då håller det inte länge.

Okej, detta låter ju bra, vet du hur man gör med downpipe?
Det är svetsa på ny fläns som gäller va? (bara att öva på att få täta fogar)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
#10
BrajjAxx skrev:
NITROUS skrev:
BrajjAxx skrev:

Okej, men räcker verkligen kylningen som finns i oljan eller krävs oljekylare?

olja räcker fint, om du inte kör som en idiot i en timme, sen bara stänger av motorn direkt, då håller det inte länge.

Okej, detta låter ju bra, vet du hur man gör med downpipe?
Det är svetsa på ny fläns som gäller va? (bara att öva på att få täta fogar)

byta fläns lär du få göra, ja. passa på att svetsa 3" DP om du inte redan har.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

5 Inlägg
4 januari 2010
#11
Nu skriver jag som hade tänkt trimma bilen, alltså 940 LTT..

Den kkk27 du paratar om har jag hört ska vara bra men är inte så kunnig på området..

Jag är jätte öppen för förslag av olika recept som hade kunnat tänkas funka..

Var går igentligen gränsen för hur mycket man kan ta ut - utan att bytta kolvar å stakar??
Håller nog med om att en mappning blir ett måste.. - ekonomiskt, det ska ju vara rimligt men pengar finns.

040 RedLine
1 219 Inlägg
4 januari 2010
#12
NITROUS skrev:
BrajjAxx skrev:
NITROUS skrev:

olja räcker fint, om du inte kör som en idiot i en timme, sen bara stänger av motorn direkt, då håller det inte länge.

Okej, detta låter ju bra, vet du hur man gör med downpipe?
Det är svetsa på ny fläns som gäller va? (bara att öva på att få täta fogar)

byta fläns lär du få göra, ja. passa på att svetsa 3" DP om du inte redan har.

Har redan en 3" downpipe som är anpassad till originalturbon sad
Men det finns inga man kan köpa som passar va?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
#13
BrajjAxx skrev:
NITROUS skrev:
BrajjAxx skrev:

Okej, detta låter ju bra, vet du hur man gör med downpipe?
Det är svetsa på ny fläns som gäller va? (bara att öva på att få täta fogar)

byta fläns lär du få göra, ja. passa på att svetsa 3" DP om du inte redan har.

Har redan en 3" downpipe som är anpassad till originalturbon sad
Men det finns inga man kan köpa som passar va?

troligtvis inte, men att byta fläns är inte svårt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

040 RedLine
1 219 Inlägg
4 januari 2010
#14
Alllan skrev:
Nu skriver jag som hade tänkt trimma bilen, alltså 940 LTT..

Den kkk27 du paratar om har jag hört ska vara bra men är inte så kunnig på området..

Jag är jätte öppen för förslag av olika recept som hade kunnat tänkas funka..

Var går igentligen gränsen för hur mycket man kan ta ut - utan att bytta kolvar å stakar??
Håller nog med om att en mappning blir ett måste.. - ekonomiskt, det ska ju vara rimligt men pengar finns.

Man brukar säga att original stakarna pallar 300hk. Men kolvarna klarar mer...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
#15
Alllan skrev:
Nu skriver jag som hade tänkt trimma bilen, alltså 940 LTT..

Den kkk27 du paratar om har jag hört ska vara bra men är inte så kunnig på området..

Jag är jätte öppen för förslag av olika recept som hade kunnat tänkas funka..

Var går igentligen gränsen för hur mycket man kan ta ut - utan att bytta kolvar å stakar??
Håller nog med om att en mappning blir ett måste.. - ekonomiskt, det ska ju vara rimligt men pengar finns.

är riktigt nöjd med kkk27an. stakarna håller för runt 300 hästar, kolvarna håller längre om det inte spikar. kör med svarvade originalkolvar och smidda stakar i min 16v turbomaskin.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 januari 2010
#16
min gamla t3/t4 turbo e till salu, samma som Turbobanditen säljer som tb58... rullat typ 800mil sen renoveringen i somras.. finns downpipe osv till den som också kan säljas... är de intressant får ni pm:a..


5 Inlägg
4 januari 2010
#17
Om vi säger att man skulle gå hela vägen å börja från början med kolvar, stakar mm..

Vad skulle en ungefärlig kostnad tänkas bli?

Ni har inte något förslag på recept..

Hade tänkt bygga bilen för drifting så vill ju ha lågt ladd.
Men en effekt på ca 400-500hk då om man skulle gjort allt från grunden.

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 januari 2010
#18
Alllan skrev:
Om vi säger att man skulle gå hela vägen å börja från början med kolvar, stakar mm..

Vad skulle en ungefärlig kostnad tänkas bli?

Ni har inte något förslag på recept..

Hade tänkt bygga bilen för drifting så vill ju ha lågt ladd.
Men en effekt på ca 400-500hk då om man skulle gjort allt från grunden.

Tex ,

Nya lager, packningar osv  2000
H-profil stakar 4000
Koppling 4000
Turbo 5000kr
Grenrör 5000kr
eftermarknadsinsprut+ bredbandslambda  10000kr
spridare+bränslepump 3000kr
531 topp 1500kr
Kamaxel 1500 kr
övrigt 5000kr
nånstans där ligger nog sanningen ungefär..


864 Inlägg
4 januari 2010
#19
Sen tillkommer ju bromsar, växellåda, koppling, diffbroms, chassi... Listan blir rätt så lång

5 Inlägg
4 januari 2010
#20
Dette ser riktigt smaskigt ut..

Det ekonomiska är inga problem - trim för ca 50 papp enligt dig..
Vad skulle effekt siffran bli ungefär med detta?
Å sen lådan - hur länge orkar den vara med innan man får gå över till bmw lådan?

Hade varit jätte tacksam om man kunde fått veta typ vilka delar det finns att välja på- å var man hittar dom?


Sök