2636
Sök

Quattro = överskattat? samt servo fråga!

BMW ///M3
404 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjenare, har faktiskt börjat undra hur bra quattron egentligen är?

Det jag menar med överskattat är att så många säger att quattron är
den bästa 4wd men stämmer verkligen det?

Ända tills igår så har jag bara haft positiva åsikter om audi's 4wd
Men vi satt den verkligen på prov ute i skogen och i djupsnön,
det tog inte speciell lång tid innan man satt helt fast och
vi kom verkligen INGEN stans :S  detta pga att ett hjul bak inte hade
någon markkontakt.

Vi provade med diffen både på och av, körde med handbroms/ broms samtidig
och inte det heller till någon hjälp, det var bara det hjulet som var i
luften som ville driva.

Till slut så fick man stå på knä i snön å gräva med händerna runt alla hjul och
knuffa på bilen för kung och fosterland.

-----------------------------------------------

Vi testade även göra en "donut" med den och då gav servon upp ?

* oljan är på max
* ingen rem är av

någon som har nån ide om vad de kan vara ?
Senast redigerat av laaaarsson (4 januari 2010)


820 Inlägg
4 januari 2010
#2
Såvida det inte var en Q7 eller Q5 så ju faktiskt inte Audis gjorda för att köras i djupsnö i skog, dock en tolkningsfråga på djupsnö, diffen fungerar nog inte som den ska om den bara vill driva på hjulet i luften fortsätter trots att du slått på diffspärren/spärrarna.
Jag har kört med min 100 i rätt djup snö på ojämn gräsmatta och dragit upp en annan bil utan problem, i med diffspärren bak bara(har tyvärr ingen fram) så är det inga problem, har även kört i knepiga backar osv utan problem.
Vad är det för modell?

Vad beträffar servon så är det ju lite märkligt, pumpen kanske gav upp helt enkelt? otur finns det ju tyvärr gott om hmm
Senast redigerat av Panzar_Audi (4 januari 2010)

Om man säger

BMW ///M3
404 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#3
det är en 100 (c4) 2.8l - 93a 

jo har jag alla hjulen nere på marken så tar den ju sig fram bra i snön,  men det jag reagerade över var ju att det inte hände nått som sagt med ett hjul i luften


Turbo lover
555 Inlägg
4 januari 2010
#4
Antar att det var ett framhjul som var i luften? Är väl en av nackdelarna med Torsendiffen det där.


194 Inlägg
4 januari 2010
#5
Fullt rattutslag dounuts är tyvärr audis servos notoriska för att ogilla starkt... står i instruktionsboken att man får stå still max 15 sekunder med max rattutslag.

Forummoderator
26 351 Inlägg
4 januari 2010
#6
Att forma sig en åsikt om ett sådant system baserat på ett test av en enda - kort som lång - provtur i en 17 år gammal bil, är nog lika dumt som att läsa ett par meningar ur en bok och sedan tro att så är fallet om livet.

Man läser flera böcker, för att sedan bilda sig en uppfattning.
Det vill säga. Åk flera bilar. Nyare som äldre, och bilda dig en uppfattning. Bara för att denna gamla hink kanske hade problem, så behöver inte hela quattro-systemet var skit för det smile

Edit: till min egen uppfattning, är quattro-systemet en ikon. Ett väl funktionerande system som fungerat i både VM-rally som rallycross, och vardagslivet.
Senast redigerat av AirOne (4 januari 2010)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

820 Inlägg
4 januari 2010
#7
AirOne skrev:
Att forma sig en åsikt om ett sådant system baserat på ett test av en enda - kort som lång - provtur i en 17 år gammal bil, är nog lika dumt som att läsa ett par meningar ur en bok och sedan tro att så är fallet om livet.

Man läser flera böcker, för att sedan bilda sig en uppfattning.
Det vill säga. Åk flera bilar. Nyare som äldre, och bilda dig en uppfattning. Bara för att denna gamla hink kanske hade problem, så behöver inte hela quattro-systemet var skit för det smile

Edit: till min egen uppfattning, är quattro-systemet en ikon. Ett väl funktionerande system som fungerat i både VM-rally som rallycross, och vardagslivet.

+1

Kunde inte sagt det bättre själv!

Om man säger

Forummoderator
26 351 Inlägg
5 januari 2010
#8
Panzar_Audi skrev:
AirOne skrev:
Att forma sig en åsikt om ett sådant system baserat på ett test av en enda - kort som lång - provtur i en 17 år gammal bil, är nog lika dumt som att läsa ett par meningar ur en bok och sedan tro att så är fallet om livet.

Man läser flera böcker, för att sedan bilda sig en uppfattning.
Det vill säga. Åk flera bilar. Nyare som äldre, och bilda dig en uppfattning. Bara för att denna gamla hink kanske hade problem, så behöver inte hela quattro-systemet var skit för det smile

Edit: till min egen uppfattning, är quattro-systemet en ikon. Ett väl funktionerande system som fungerat i både VM-rally som rallycross, och vardagslivet.

+1

Kunde inte sagt det bättre själv!

Tackar. Kul att fler tänker lika smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
5 januari 2010
#9
Nu kommer jag givetvis få skit men kan det inte ligga en del i det TS skriver?
Att just Audis quattro är överskattad?

Det har gått ganska många år sen systemet kom och den tid det visade att det var det bästa som fanns, men det tillhör historien. Ser vi framstegen med allt annat med bilar så vad säger att andra inte hunnit ikapp och kanske förbi?

Jag vet inte mycket alls om systemen och dess uppbyggnad, men jag antar att bland annat de japanska aktörerna tagit in mycket - precis som de gjort med alla andra system i bilarna.

Så jag tror just "Quattro" kan vara överskattat och det vore roligt med ett riktigt test mellan de olika systemen från de nya bilarna. smile


253 Inlägg
5 januari 2010
#10
http://www.youtube.com/watch?v=0-FLbgL7KKQ

Säger kanske lite granna om hur bra Quattrosystemet är.
Själv håller jag med det som AirOne skrev

Dalsland......Varför trängas?

Random Hero
4 047 Inlägg
5 januari 2010
#11
subarus 4wd är ju bäst, så är de bara, de vet alla big_smile hehe

Dog food lid. Backwards

191 Inlägg
5 januari 2010
#12
mycket beror ju på vad man ska ha grejerna till. att quattro är mycket framgångsrik i rally är ett faktum och ingenting som går att snacka bort.

att däremot åka riktigt fort runt en sluten asfaltsbana är den inte riktigt lika lämpad för tack vare sin understyrda natur då motorn är placerad framför framaxeln. i detta fall finns det betydligt bättre alternativ att tillgå.

mvh

KHRacing
5 januari 2010
#13
lowriider17 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=0-FLbgL7KKQ

Säger kanske lite granna om hur bra Quattrosystemet är.
Själv håller jag med det som AirOne skrev

tysk tidnings/tv artikel som enbart framhöver Audi.... INTE SERIÖST

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
5 januari 2010
#14
Torsen-diffens svaghet är väl att den måste ha lite motstånd för att kunna fördela kraften, å de var väl de ni upptäckte... Dock är de ju ingen terrängbil heller, utan en personbil som är byggd för att färdas på olika typer av vägar, å där funkar de perfekt.
Är själv helnöjd med min quattro, å tycker de greppar nåt otroligt, så länge man inte kör i så djup snö så den hänger upp sej, men då hjälper å andra sidan ingen fyrhjulsdrift i världen... tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

200 Inlägg
5 januari 2010
#15
Dem visa väll ändå BMW och lexus med.?
Klart dem kunde haft subaru impreza, mitsubishi evo osv med också... finns hur många bilar som helst som dem kan prova... Jeep m.m


Xenoholic
2 559 Inlägg
5 januari 2010
#16
Det verkar i alla fall inte som att Quattron är bäst på allt:
http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAl … re=related

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Olika
907 Inlägg
5 januari 2010
#17
sirmiro skrev:
Nu kommer jag givetvis få skit men kan det inte ligga en del i det TS skriver?
Att just Audis quattro är överskattad?

Det har gått ganska många år sen systemet kom och den tid det visade att det var det bästa som fanns, men det tillhör historien. Ser vi framstegen med allt annat med bilar så vad säger att andra inte hunnit ikapp och kanske förbi?

Jag vet inte mycket alls om systemen och dess uppbyggnad, men jag antar att bland annat de japanska aktörerna tagit in mycket - precis som de gjort med alla andra system i bilarna.

Så jag tror just "Quattro" kan vara överskattat och det vore roligt med ett riktigt test mellan de olika systemen från de nya bilarna. smile

Det är inte direkt så att utvecklingen av quattro-systemet stått still sedan det introducerades 1980...

Mvh
Fredrik

253 Inlägg
5 januari 2010
#18
KHRacing skrev:
lowriider17 skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=0-FLbgL7KKQ

Säger kanske lite granna om hur bra Quattrosystemet är.
Själv håller jag med det som AirOne skrev

tysk tidnings/tv artikel som enbart framhöver Audi.... INTE SERIÖST

Men vi såg ju tydligt att Audin kom längst upp i backen medans dom andra fick stopp!
Hur kan det inte vara seriöst undrar jag??
Nu är det ju inte meningen att bilarna ska köras upp för en pistad slalombacke men som sagt...Audinkom ju längst.

Dalsland......Varför trängas?

253 Inlägg
5 januari 2010
#19
Aerocombi skrev:
Det verkar i alla fall inte som att Quattron är bäst på allt:
http://www.youtube.com/watch?v=dGWsogAl … re=related

Håller med dej Aerokombi....Quattro är inte bäst på allt.....Bmw:s nya X-Drive är riktigt bra.....i X-5:sn i filmen som jag la upp så sitter väl det gamla systemet

Dalsland......Varför trängas?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
5 januari 2010
#20
fredriq skrev:
sirmiro skrev:
Nu kommer jag givetvis få skit men kan det inte ligga en del i det TS skriver?
Att just Audis quattro är överskattad?

Det har gått ganska många år sen systemet kom och den tid det visade att det var det bästa som fanns, men det tillhör historien. Ser vi framstegen med allt annat med bilar så vad säger att andra inte hunnit ikapp och kanske förbi?

Jag vet inte mycket alls om systemen och dess uppbyggnad, men jag antar att bland annat de japanska aktörerna tagit in mycket - precis som de gjort med alla andra system i bilarna.

Så jag tror just "Quattro" kan vara överskattat och det vore roligt med ett riktigt test mellan de olika systemen från de nya bilarna. smile

Det är inte direkt så att utvecklingen av quattro-systemet stått still sedan det introducerades 1980...

Givetvis inte. Frågan är bara hur mycket de utvecklat det gentemot andra tillverkare. Audi har ju haft ryktet att de har det bästa, det lockar oftast konkurrenterna att jobba hårdare.

Men som sagt, jag vet inte - jag ser bara hur det brukar vara med andra saker. smile



Sök