3143
Sök

Någon fastighetsskötare/hyresvärd som kan förklara begreppet "normalt slitage"?

4 Inlägg
5 januari 2010
Akta dig så att hyresvärden inte håller dig ansvarig för skadorna och det dåliga skicket i framtiden. Jag flyttade till en riktigt sunkig lägenhet för ett par år sedan och allt var i dåligt och nedgånget skick. Det som de förra hyresgästerna hade "fixat" så som målning var katastrofalt. De hade bl a målat hela köket (HELA köket inklusive luckor, kontakter, fönsterbänkar, fönsterkarmar, kakel, arbetsbänk etc) i chokladbrunt. Hyresvärden underkände lägenheten och de förra hyresgästerna fick pröjsa, fast lägenheten gjordes inte vid. Jag bodde inte där så länge, men när jag skulle flytta påstod HV att jag accepterat skicket när jag flyttade in och det nu var jag som är ansvarig. Mao skulle han klämma mig på pengar för en helrenovering, trots att jag endast förbättrat skicket på lägenheten sen jag flyttade in. Som tur var kände jag hans chef så det blev inget med det. Som sagt, akta dig! smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Daniel-H skrev:
Akta dig så att hyresvärden inte håller dig ansvarig för skadorna och det dåliga skicket i framtiden. Jag flyttade till en riktigt sunkig lägenhet för ett par år sedan och allt var i dåligt och nedgånget skick. Det som de förra hyresgästerna hade "fixat" så som målning var katastrofalt. De hade bl a målat hela köket (HELA köket inklusive luckor, kontakter, fönsterbänkar, fönsterkarmar, kakel, arbetsbänk etc) i chokladbrunt. Hyresvärden underkände lägenheten och de förra hyresgästerna fick pröjsa, fast lägenheten gjordes inte vid. Jag bodde inte där så länge, men när jag skulle flytta påstod HV att jag accepterat skicket när jag flyttade in och det nu var jag som är ansvarig. Mao skulle han klämma mig på pengar för en helrenovering, trots att jag endast förbättrat skicket på lägenheten sen jag flyttade in. Som tur var kände jag hans chef så det blev inget med det. Som sagt, akta dig! smile

Självklart, som jag skrivit tidigare i tråden så ska jag gå igenom allt med VD'n samt skriva en lista på alla brister som bägge parter sedan skriver under.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
5 januari 2010
måste säga att de ser jävligt ut , dålig still av dom och lämna ut en lägenhet så ..

Muttley
5 januari 2010
joakim89 skrev:
Du kan ju lägga fram ett förslag att dom bjuder på 1 hyra eller 2 mot att du fixar allt.
är ju inte så svårt spackla lite och slipa sen rolla väggarna i vitt(vanligaste färgen i lägenheter=godkänd) då ska de inte vara några problem.

De är lite om man ska räkna upp alla kostnader för återställning. Ett rum med bara färg kan gå på ca 1300 +spackel penslar mm.

Slipning av golv ca 2-5 tusen beroende på vad de vill ha, och de kan han inte göra själv om han inte gjort de innan.

Och om jag gissar rätt så är väl inte en hyra så dyr där uppe ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
joakim89 skrev:
Du kan ju lägga fram ett förslag att dom bjuder på 1 hyra eller 2 mot att du fixar allt.
är ju inte så svårt spackla lite och slipa sen rolla väggarna i vitt(vanligaste färgen i lägenheter=godkänd) då ska de inte vara några problem.

De är lite om man ska räkna upp alla kostnader för återställning. Ett rum med bara färg kan gå på ca 1300 +spackel penslar mm.

Slipning av golv ca 2-5 tusen beroende på vad de vill ha, och de kan han inte göra själv om han inte gjort de innan.

Tror hyran för denna tvåa gick på ca 3800kr, inte säker dock.
Golvet måste jag säga är jag inte så brydd över, en matta så är problemet löst. Men jag har dokumenterat det så jag inte åker på att betala det när jag ska pröva mina vingar någon annanstans smile

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

blacken
5 januari 2010
te_wik skrev:
tkd_rille skrev:
joakim89 skrev:

Golvet måste jag säga är jag inte så brydd över, en matta så är problemet löst. Men jag har dokumenterat det så jag inte åker på att betala det när jag ska pröva mina vingar någon annanstans smile

Mvh Tommy

Ta kontakt med Hyresgästföreningen och be att dom kommer dit och besiktigar kvarten..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
blacken skrev:
te_wik skrev:
tkd_rille skrev:

Mvh Tommy

Ta kontakt med Hyresgästföreningen och be att dom kommer dit och besiktigar kvarten..

Ett bakslag.. tjejjen sa just att hon gått ur det.. hmm

Mvh Tommy

Bilvårdstekniker
766 Inlägg
5 januari 2010
Ja jag hade inte accepterat det skicket men som alla andra säger stå på dig så bör dom verkligen ta tag och fixa detta. Sedan undrar man ju hur folk kan låta saker förfalla sådär, visst att det är hål i väggen och så men det hela ser ju småhärjat ut.Men när man ser sånt är man glad att man betalar lite extra för en relativt nybyggd lägenhet smile

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

Muttley
5 januari 2010
te_wik skrev:
tkd_rille skrev:
joakim89 skrev:

Mvh Tommy

Oj. är den 70 kvadrat ? hemskt pris faktiskt på en 2a när den ser ut så.

Begär att de fixar de eller dra dig ur.. Stå hårt på dig.

719 Inlägg
5 januari 2010
Jag jobbar inom detta och den lägenheten skulle vi inte ens försöka hyra ut innan den är renoverad. Vi har några riktlinjer på omtapetsering,kyl/frys, spis m.m Då är det 10år på tapeter,tak,kyl/frys och golv (linolium). Vart 15e år byter vi även ut spisar. Detta gäller alltså även saker som det inte är något fel på. Är det så att tapeterna är slitna redan efter ett par år så åtgärdas detta. Kan vara så att tidigare hyresgäst får betala om denna har orsakat skadorna.

Jag skulle aldrig betala något för den lägenheten i det skicket. Men jag förstår att det är svårt för dig när du inte har nånstans att ta vägen

Muttley
5 januari 2010
EmilHammarlund skrev:
Gissar på att du har en privatvärd...
Jag bor hos en privatvärd och här nästan lust att lägga upp bilder jag också men snart flyttar jag.
Kontakta hyresgästföreningen och se till att du får rätt om du inte vill flytta.

Enligt ett bolag jag bodde hos räknades inte fettfläckar som normalt slitage och jag fattar inte hur man kan lyckas göra sådana? Om man nu ligger och ollar väggen i sömnen kan man ha en skyddskiva eller ställa sängen med en bit ut i rummet och se till att den har en gavel i huvudändan.

enligt hyresgästföreningen så var de ganska normalt slitage.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
te_wik skrev:
tkd_rille skrev:

Mvh Tommy

Oj. är den 70 kvadrat ? hemskt pris faktiskt på en 2a när den ser ut så.

Begär att de fixar de eller dra dig ur.. Stå hårt på dig.

Neej 64 kvadrat.

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
EmilHammarlund skrev:
te_wik skrev:
tkd_rille skrev:

Mvh Tommy

Hur har du dokumenterat? (Foton med fejkat datum kan ju tas dagen innan du flyttar ut och den som förstört knarkarlyan kan vara du enligt värden?)

Kostar nog mer än en hyra att fixa allt detdär. Dessutom bör du få ersättning för arbete och inte behöva måla istället för tapetsera för att det är billigare.
Dessutom måste arbetet vara rätt utfört och har jag fattat rätt kan tapetsering vara svårare än man tror i vissa situationer.

Fler bilder ska tas och en lista ska skrivas tillsammans med VD'n och som jag skrev tidigare ska det underteckas och då skriver man ju givetvis datum.

Ja, tapetsering är inte det lättaste, därför ger jag som förslag att jag gör allt grundarbete själv så de bara behöver komma och lägga upp tapeten så slipper jag grisa och pilla med det.

Mvh Tommy

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Vitamin skrev:
Jag jobbar inom detta och den lägenheten skulle vi inte ens försöka hyra ut innan den är renoverad. Vi har några riktlinjer på omtapetsering,kyl/frys, spis m.m Då är det 10år på tapeter,tak,kyl/frys och golv (linolium). Vart 15e år byter vi även ut spisar. Detta gäller alltså även saker som det inte är något fel på. Är det så att tapeterna är slitna redan efter ett par år så åtgärdas detta. Kan vara så att tidigare hyresgäst får betala om denna har orsakat skadorna.

Jag skulle aldrig betala något för den lägenheten i det skicket. Men jag förstår att det är svårt för dig när du inte har nånstans att ta vägen

Önskar att fler har samma service och riktlinjer som ni.

Mvh Tommy

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
5 januari 2010
Det där såg rent förjävligt ut, det enda som är ok är väl fläcken i sovrummet. Men resten ser ju ut som fan rent ut sagt.

HEAVY METAL
765 Inlägg
5 januari 2010
Såg ju ut som en riktig knarkar kvart det där.,!! tråkigt när folk lämnar det så där., konstigt att hyres värden inte va mer tillmötesgående men han vill väl inte lägga ut några pengar.,!!  Hoppas du får iordning på det.,!!  / Engen

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

453 Inlägg
6 januari 2010
Normalt slitage? yikes Ser ju för tusan ut som att det har varit krig där. Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Så där ska det inte behöva se ut

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Mjoo det är ju trist. Få se vad som händer på torsdag.

Mvh Tommy

832 Inlägg
6 januari 2010
Engen skrev:
Såg ju ut som en riktig knarkar kvart det där.,!! tråkigt när folk lämnar det så där., konstigt att hyres värden inte va mer tillmötesgående men han vill väl inte lägga ut några pengar.,!!  Hoppas du får iordning på det.,!!  / Engen

Hyresvärden behöver inte lägga ut några pengar så länge han/dom var smart nog att ta betalt för skadorna av den förre hyresgästen. Jag har då fått betala för dom skador jag har råkat gjort i mina 3 lägenheter jag har bott i och det gör man ju för att det ska finnas pengar till renovering. Men det kan ju oxå vara så att han/dom vill lägga dom pengarna på något annat. Men det är ju jävligt taskigt isåfall.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Lurken_85 skrev:
Engen skrev:

Hyresvärden behöver inte lägga ut några pengar så länge han/dom var smart nog att ta betalt för skadorna av den förre hyresgästen. Jag har då fått betala för dom skador jag har råkat gjort i mina 3 lägenheter jag har bott i och det gör man ju för att det ska finnas pengar till renovering. Men det kan ju oxå vara så att han/dom vill lägga dom pengarna på något annat. Men det är ju jävligt taskigt isåfall.

Den förra hyresgästen har inte behövt betala ett öre.

Mvh Tommy

Sök