3694
Sök

Behöver hjälp med min B20 motor! Omgående hjälp!

45 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Tjenare!
Motorn har ståt ett tag nu, men så fick jag för mig att jag skulle dra i gång maskineriet i dag så jag började med att hälla i vatten i kylsystemet men så hör jag att det läcker så tittar jag mig runt så hittar jag detta märkliga fel: TITTA BILDEN:P

[img][/img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/127783/831789_t33wc7.jpg
INGEN SOM VET FELET? TITTA TRÅDEN!

SÅ SER JAG ATT " DE LOCKET " INTE SITTER DÄR OCH DET BARA FORSAR  UT VATTEN!
Någon vet hur jag ska be mig åt för att få fixat detta? ev.t vart får jag tag på en sådan? går det att bygga egen? hur sätter jag dit den?

MVH PT

Member Of Volvomaffian

876 Inlägg
6 januari 2010
täckbricka som saknas har antagligen suttit en motor värmare där tidigare finns på rejmes och kostar ca kr st. enkel montering..

45 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
grejen är de att den har funka för några veckor sedan! utan problem och NU är den borta`?!

Member Of Volvomaffian

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
6 januari 2010
det kanske fryst i blocket? då skjuter de ju oftast. en ny kostar runt en tia och är lätt att montera, gör rent och tryck dit, och knacka fast(kulhammare?) minns inte hur vi gjorde tyvärr, men nått sånt, eller en hylsa!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

45 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
det kanske fryst i blocket? då skjuter de ju oftast. en ny kostar runt en tia och är lätt att montera, gör rent och tryck dit, och knacka fast(kulhammare?) minns inte hur vi gjorde tyvärr, men nått sånt, eller en hylsa!

vet du kanske vart man kan köpa de? biltema?

Member Of Volvomaffian

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 januari 2010
"brickan" heter frostplugg.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Mr Roy
86 Inlägg
6 januari 2010
Inget ovanligt att dom lossnar om det  fryser lite vatten bakom dom... finns på dom flesta ställerna tror jag fanns i alla fall för några år sen. bara å sätta dit å smälla till i mitten på den så är simpelt som tusan..

:lol

Nismo
758 Inlägg
6 januari 2010
Det måste ju va en frostplugg, bara byta wink

45 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
sundin_omega skrev:
Inget ovanligt att dom lossnar om det  fryser lite vatten bakom dom... finns på dom flesta ställerna tror jag fanns i alla fall för några år sen. bara å sätta dit å smälla till i mitten på den så är simpelt som tusan..

Ska det tätas med silikon eller något?

Member Of Volvomaffian

45 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Grundstrom skrev:
Det måste ju va en frostplugg, bara byta wink

men vart får jag köpt dom? kan jag plocka ut från ett annat block?

Member Of Volvomaffian

Mr Roy
86 Inlägg
6 januari 2010
nä det ska ej tätas något... dom bara knakas dit..

Mr Roy
86 Inlägg
6 januari 2010
dom finns på meca meconomen biltema ja på dom flesta bildels ställena skulle jag tro kostar ej många kronor.. nä ej använda från annat block... frostplugg heter den å finns i 2 olika storlekar tror jag

45 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
sundin_omega skrev:
dom finns på meca meconomen biltema ja på dom flesta bildels ställena skulle jag tro kostar ej många kronor.. nä ej använda från annat block... frostplugg heter den å finns i 2 olika storlekar tror jag

vilken str ska jag ha på b20?

Member Of Volvomaffian

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
6 januari 2010
rättelse, EXPANSIONSPLUGG kan det också heta wink

Nej, du ska inte behöva täta, gör rent från rost och sånt bara. Finns inte på biltema och inte på mekonomen, inte när jag kollade för ett par månader sen iallafall. mät hålet så märker du, det skall dock vara samma upp till B230 om jag inte minns fel smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

YEAH!!!
559 Inlägg
6 januari 2010
eller köper du en motorvärmare å sätter dit så lär du inte skjuta frostpluggar mer, använd glykol åxå förståss smile frostpluggar kan du köpa på mekonomen vet jag, uppge bara regnr så fixar dom det åt dej, knacka dit den med en hylsa 20mm, lätt som en plätt!

V o L v o

45 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Tack gubbar! Nu behöver jag bara få tag i den jävelN;)

Member Of Volvomaffian

45 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
rättelse, EXPANSIONSPLUGG kan det också heta wink

Nej, du ska inte behöva täta, gör rent från rost och sånt bara. Finns inte på biltema och inte på mekonomen, inte när jag kollade för ett par månader sen iallafall. mät hålet så märker du, det skall dock vara samma upp till B230 om jag inte minns fel smile

Jag tittade på biltema där fanns de inte som du sa, men på meckonomen fanns de och där hittade jag str 35 , 43(tror jag) och 45, vilken ska jag köpa?  35 var de inte !

Member Of Volvomaffian

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 januari 2010
Åk till en volvoverkstad för dom VET vilken storlek det ska vara och den kostar troligtvis inte mer än 100kr iaf så smile

45 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Åk till en volvoverkstad för dom VET vilken storlek det ska vara och den kostar troligtvis inte mer än 100kr iaf så smile

får la göra det i morgon!

Member Of Volvomaffian

45 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Volvo1968 skrev:

Du värkande kunna detta, hur ligger det till när jag slår i den? de går ju inte de sitter ju grenrör och massa grejer i vägen, måste jag lyft ur motorn?

Member Of Volvomaffian

Sök