3413
Sök

Hur byter man dioder i instrumentpanelen på volvo 850?

12 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#1
lite frågor om dioder i instrumentpanelen. tänkte byta till blå.

vilka lampor är det?
är det svårt att byta har en 850 - 94?

Skulle va tacksam för detaljerad beskrivning.smile

218 Inlägg
10 januari 2010
#2
sök runt lite smile
men ja kan väll skriva lite snabbt de som ja kommer på..
lossa galler vid fläkthålen, ta bort ev torx som sitter där, sen tar du bort palstkåporna på sidorna, ganska nära dörrarna. där sitter det 2 torx till, sen sitter det 2 ovanför instrumentpanelen, sen sitter det troligtvis 2 i handskfacket, sen är de de att rycka bort den har ja för mig.. sen ser du bara 2 hållare + kabelhärvan till mätarhuset
bara till att losssna och skruva upp dom lampor du ska byta, dioder finns att köpa på blocket.se, bildioder.se osv.. färdiga satser=)


12 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#3
tack några andra tips vad man kan göra lite lätt styling me lampor eller sånt

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
11 januari 2010
#4
macke_h skrev:
tack några andra tips vad man kan göra lite lätt styling me lampor eller sånt

Byt till blå dioder i knapparna för stolsvärme, bakrutevärme med mera.

Jag köpte blå dioder till ECC och instrumenthus och då ser det lite tråkigt ut med grönt sken lite här och var.

MVH. Alex

664 Inlägg
11 januari 2010
#5
Hejsan! Nu skall jag förklara riktigt åt dig, och hoppas du tackar tongue...

För att komma åt intrumenthuset så måste du ta bort "locket" på intrumentbrädan. Det gör du genom att ta bort en gummi plutt på varsin sida av intrumentbrädan, där under sitter det en torx skruv. Skruva lös dom på båda sidor och ta bort plastbitarna på varsin sida. Där sitter det två stycken skruvar under, eller en, kom inte ihåg, även det i torx. Sedan så tar du bort fläktgallren, och ovanför dom sitter det torx skruvar. Sedan vid handsfacket sitter det stå stycken. Sedan är det bara att lyfta bort den, sedan sitter mätarhuset i 2 mindre skruv och två stycken klips som du enkelt öppnar och lyfter ut den, för mig var den lite krånglig att få ut faktiskt, men dra mätarhuset lite mot dig och dra rakt upp. Sitter även två torx just framför mätarhuset i "taket", alltså mellan ratten och mätarhuset. Du behöver inte öppna upp fläktgallret som är längst nere till vänster.

Där sitter det 8 stycken lampor om jag inte missminner mig, 5 stycken större och 3 små. Som är enkel att byta, bara vrid sockeln och dra ut. Lamporna kan dock sitta hårt, dom skall dras rätt ut, brukar ta en tång och krossa dom och den bara dra dom rätt ut.

Behöver du hjälp med ECC för att byta där också, så hojta smile.

Kom ihåg att dioderna bara passar åt ett hål, funkar det inte så byt håll bara.
Senast redigerat av Retepoj (11 januari 2010)

664 Inlägg
11 januari 2010
#6
Lite tips: Jag har bytt till blåa dioder i lamporna i taket och även till bältesvarningen i taket, så det blinkar blått om man inte har bältet på sig.

Har inte hunnit, men allt ska bli blått i bilen i alla fall. Knappar osv, för att byta till blia dioder i knappar så måste du löda eller skaffa nya knappar som är från 95:ans modell eller nyare.

12 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#7
vilka lampor behöver jag till allt och var köper jag det bäst bytte i mätarna idag men ecc,n är de ju inte samma

12 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#8
vad är det för lampor vid bältes grejen

664 Inlägg
13 januari 2010
#9
Lamporn till ECC och bätesgrejen är likadana som lamporna till blinkers dioderna i mätarhuset.
För att byta bältesgrejen, så sitter det en röd skiva som gör att det blinkar rött, den kan man dra lös, så det bara är kvar en genomskinlig skiva, så blinkar det blått eller vilken färg man vill ha.

Det är dom små lamporna som är till blinkers och färddator/tempratur och klocka.

12 Inlägg
13 januari 2010
Trådstartare
#10
okej dom ser mindre ut. kan du inte länka till en sån lampa på någon sida.

429 Inlägg
13 januari 2010
#11
http://backspegeln.com/tips_dator.asp

Det ända du behöver. Sen om du har airbag så måste du som sagt ta bort den också. 4xbult under.

// Pontus

412 Inlägg
26 juli 2010
#12
Vad är det för beteckning på lamporna som sitter i mätarhus och ECC panelen?
Sen resten av dioderna som sitter i cigg-pluggen, el-hisspanelen osv.

Jag undrar även vad man kan använda för dioder för att få bättre ljus i kupén, dvs vanligt "lampsken" eller ljust blått sken något som är starkare än org belysningen. smile

135
├┼┼
24 R

412 Inlägg
26 juli 2010
#14
Tackar, har beställt sånna nu. smile

135
├┼┼
24 R

412 Inlägg
3 augusti 2010
#15

Har fått i dessa i bilen nu och kan verkligen rekommendera dom, blir stor skillnad på ljuset. Tackar!

135
├┼┼
24 R

Truckdriver
258 Inlägg
8 augusti 2010
#16
Här finns många bra tips: http://www.backspegeln.com/tips_850.asp

Pain heals, chicks dig scars, and glory lasts forever.
Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly
http://www.alive.se/images/banners/forum.jpg

471 Inlägg
8 augusti 2010
#17
KennethL skrev:

Har fått i dessa i bilen nu och kan verkligen rekommendera dom, blir stor skillnad på ljuset. Tackar!

Kul att du gillade dem,går ju att läsa en bok i det ljuset smile.


258 Inlägg
12 augusti 2010
#18
Retepoj skrev:
Hejsan! Nu skall jag förklara riktigt åt dig, och hoppas du tackar tongue...

För att komma åt intrumenthuset så måste du ta bort "locket" på intrumentbrädan. Det gör du genom att ta bort en gummi plutt på varsin sida av intrumentbrädan, där under sitter det en torx skruv. Skruva lös dom på båda sidor och ta bort plastbitarna på varsin sida. Där sitter det två stycken skruvar under, eller en, kom inte ihåg, även det i torx. Sedan så tar du bort fläktgallren, och ovanför dom sitter det torx skruvar. Sedan vid handsfacket sitter det stå stycken. Sedan är det bara att lyfta bort den, sedan sitter mätarhuset i 2 mindre skruv och två stycken klips som du enkelt öppnar och lyfter ut den, för mig var den lite krånglig att få ut faktiskt, men dra mätarhuset lite mot dig och dra rakt upp. Sitter även två torx just framför mätarhuset i "taket", alltså mellan ratten och mätarhuset. Du behöver inte öppna upp fläktgallret som är längst nere till vänster.

Där sitter det 8 stycken lampor om jag inte missminner mig, 5 stycken större och 3 små. Som är enkel att byta, bara vrid sockeln och dra ut. Lamporna kan dock sitta hårt, dom skall dras rätt ut, brukar ta en tång och krossa dom och den bara dra dom rätt ut.

Behöver du hjälp med ECC för att byta där också, så hojta smile.

Kom ihåg att dioderna bara passar åt ett hål, funkar det inte så byt håll bara.

Eftersom trådskaparen inte tackade, tackar jag dig stort. Ska skriva ut din text och ta med ut i garaget. Tack smile


48 Inlägg
2 november 2010
#19
Väcker den här tråden, då jag har lite info som känns relevant.
När ni byter till dioderna från bildioder.se, tänk på följande:

1.De stora dioderna går inte i hålen där lamporna suttit (iaf inte på min t5 -94). Jag började fräsa ur hålen, men insåg sen att det var 100 gånger lättare att skruva bort de ca 10 skruvarna på baksidan av instrumenten, och helt enkelt lossa kretskortet från mätarna. Då kan du skruva fritt.

2. Dioderna -måste- vara rättvända, alltså med +/- på rätt ställe. Och dom var inte helt lätta att få kontakt när man stoppade dom i lamphållarna, så ha gärna en strömkälla (jag hade ett mc-batteri) för att "felsöka" med. Jag monterade helt enkelt alla dioder, och sen la jag + och - på en diod och kollade. Testade tills alla lyste, och sen provmonterade jag på bilen. Alla var släckta, så då polvände jag helt enkelt alla, sen var det klart. Önskar att någon berättat det här för MIG. Jag höll nämligen på i typ.. 4 timmar för att få dioderna att lysa innan jag kom på det där med batteriet.. hmm

3. BLINKERS-lamporna ser precis likadana ut som alla andra. Om du inte tänkt byta dom, ta inte bort dom.


22 Inlägg
2 december 2011
#20
Hej! tänkte också byta till blåa dioder på min volvo 850 i intrumentpanelen, jag tänket byta allt i mätarhuset, knappar (ljus,stolvärme,dimmer, etc) men har ingen aning om var jag ska köpa sakerna så det blir billigast?! där finns en hemsida som säljer ett helt kit http://www.bildioder.se/ för instrument panelen, dock står där "Endast för bilar med ecc!" men jag vet inte om jag har ECC eller inte ? exakt vad är ecc.. och hur vet man om man har det eller inte? (ja är lite grön inom detta området) och om de nu är så att jag INTE har det, är de lönt att köpa detta kitet då, eller dioderna kanske passar ändå?

PS! vad är det för dioder till knapparna och hur många ska man ha? och om jag nu inte köper detta kitet, tänkte jag kanske köpa lösa dioder, men vilka ska jag ha och vart köper man dom?


Sök