3162
Sök

740 gle tömma tanken?

Weber frälst!
223 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#1
Ska sälja min 740 gle -86 men kom på idag att d är full tank i den o den försvinner nu i veckan, har testat slanga men går inte o få ner slangen i tanken, hur göra? Borra hål sen täta bara är d sista jag vill göra smile


Snabba svar beaktas!

130 Inlägg
17 januari 2010
#2
skruva isaär fram på fuelrailen stoppa slangen i en dunk å tjuvkoppla reläet så pumparna går konstant


Weber frälst!
223 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#3
Mr_steff skrev:
skruva isaär fram på fuelrailen stoppa slangen i en dunk å tjuvkoppla reläet så pumparna går konstant
lite mer ingående tack?

Svärmorsdrömmen
63 Inlägg
17 januari 2010
#4
Skruva bort soppaledningen, som kommer ifrån tanken, från bränslefördelaren fram under insuget, och sen kör man på tändningen tills man är nöjd typ...

JimboSlusk

Weber frälst!
223 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#5
Jimmen skrev:
Skruva bort soppaledningen, som kommer ifrån tanken, från bränslefördelaren fram under insuget, och sen kör man på tändningen tills man är nöjd typ...
då lär man vell köra slut på batteriet ganska snart? är ju en 50l typ som ska ut.

Svärmorsdrömmen
63 Inlägg
17 januari 2010
#6
Startkabel AB :-D  Har faktiskt inte gjort det på volvo förut men på audisarna brukar jag startkabla soppapumpen direkt och sen bara lyfta av ena startkabeln från batteriet när det är dags för dunkbyte!
Senast redigerat av Jimmen (17 januari 2010)

JimboSlusk

Weber frälst!
223 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#7
Jimmen skrev:
Startkabel AB :-D  Har faktiskt inte gjort det på volvo förut men på audisarna brukar jag startkabla soppapumpen direkt och sen bara lyfta av ena startkabeln från batteriet när det är dags för dunkbyte!
okej tack för svaret, får testa imorgon smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
17 januari 2010
#8
Jimmen skrev:
Startkabel AB :-D  Har faktiskt inte gjort det på volvo förut men på audisarna brukar jag startkabla soppapumpen direkt och sen bara lyfta av ena startkabeln från batteriet när det är dags för dunkbyte!
Känns ju lagomt spännande att söla med bensin och stora dunken framme vid motorn samtidigt som man mixtrar med gnistrande starkablar. Har man bara ett laddat batteri i bilen så nog katten spolar man ut 60-70 liter soppa med den elektriska bränslepumpen.
Senast redigerat av hotrodder (17 januari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Svärmorsdrömmen
63 Inlägg
17 januari 2010
#9
Hehe mjo men soppaslangen har man ju framme i motorrummet oftast eftersom bränslefördelaren sitter där, i alla fall på mina bilar, och batteriet brukar jag ha stå bak vid bakhjulet i närheten av tanken eftersom pumpen brukar sitta där bak så behöver man inte dra startkablarna så långt, men det är ju hur jag gör, finns säkert andra som har bättre alternativ!

JimboSlusk

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
17 januari 2010
#10
eller tar du bort returen vid spridarna som går tillbaks till tanken och stoppar den i en dunk, då kan du ju ha bilen igång smile
Senast redigerat av tal0n (17 januari 2010)

Performance meck
342 Inlägg
18 januari 2010
#11
om du ska skrota bilen klipp av bränsle ledningen från soppa filtret (rund grej i högrahörnet framifrån sett)
ska du sälja bilen så lossa på ingående ledning till filtret och förläng med en slang bit ner i en dunk tex.

sen tar du bort askkoppen fram bort med cigutaget då ser du ett svart relä till vänster andra in ta bort det sen byglar du
1xx
xx2
3xx
när kablarna från 1 2 och 3 sitter ihopp så går soppa pumpen för fullt utan tändning (2 kabbel snuttar funkar utmärkt)

Weber frälst!
223 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#12
wistfors skrev:
om du ska skrota bilen klipp av bränsle ledningen från soppa filtret (rund grej i högrahörnet framifrån sett)
ska du sälja bilen så lossa på ingående ledning till filtret och förläng med en slang bit ner i en dunk tex.

sen tar du bort askkoppen fram bort med cigutaget då ser du ett svart relä till vänster andra in ta bort det sen byglar du
1xx
xx2
3xx
när kablarna från 1 2 och 3 sitter ihopp så går soppa pumpen för fullt utan tändning (2 kabbel snuttar funkar utmärkt)
d sista lät krångligt så får släppa på slangen i fram o ge pumpen direkt ström iställe smile

1 142 Inlägg
18 januari 2010
#13
sitter de inte en lucka i bakluckan som man skruvar lös sen har du soppapumpen där som de bara ska vara att skruva lös och sen slanga:S ja gjorde så på min iallafall. de var dock en 745a

687 Inlägg
18 januari 2010
#14
Är det verkligen helt omöjligt att få ner en slang i tanken? Jag slangade en 740 87:a som skulle skrotas utan problem, tryckte ner en sån där universalslang med en liten gummipump som man använder till bränsletankar till båtmotorer. En sådan: http://www.biltema.se/products/producti … mId=145333

Performance meck
342 Inlägg
19 januari 2010
#15
_Rydberg skrev:
wistfors skrev:
om du ska skrota bilen klipp av bränsle ledningen från soppa filtret (rund grej i högrahörnet framifrån sett)
ska du sälja bilen så lossa på ingående ledning till filtret och förläng med en slang bit ner i en dunk tex.

sen tar du bort askkoppen fram bort med cigutaget då ser du ett svart relä till vänster andra in ta bort det sen byglar du
1xx
xx2
3xx
när kablarna från 1 2 och 3 sitter ihopp så går soppa pumpen för fullt utan tändning (2 kabbel snuttar funkar utmärkt)
d sista lät krångligt så får släppa på slangen i fram o ge pumpen direkt ström iställe smile
hehe det är det du gör:cool: det jag ritade var bara för att visa vart du ska bygla för att pumpen ska gå men givetvis går det att mat ström på pumpen tex genom säkrings dosan med:D

Mvh viktor

BMW-entusiast
362 Inlägg
19 januari 2010
#16
ta betalt för bensinen om du så gärna inte vill ta den förlusten ???


326 Inlägg
19 januari 2010
#17
borrmaskin underifrån.. det funkar wink

"Sweet Insane Road Maniac"

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
19 januari 2010
#18
Om du inte klurat ut de än så..
Skaffa en: http://www.jula.se/oljebytarpump-130598 (fungerar utmärkt att slanga genom påfyllningsröret på 240 iaf)
Eller en: http://www.jula.se/oljebytarpump-12-v-130026 (bör fungera om slangen är hård)

Mvh
Senast redigerat av MCMLXXXII (19 januari 2010)

Mvh Thomas


Sök