2576
Sök

Skillnad mellan 2.5t o. t5

40 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har bara en liten fråga, vad är skillnaden emellan volvos 2.5t och deras t5, tänker då på dem som sitter i volvo c70 coupe m.m

Är det samma motorer bara annan turbo, den ena har lättryck och den andra fulltryck eller hur är det?

8 251 Inlägg
20 januari 2010
#2
Det som skiljer är kolvar, stakar, turbo och spridare. Det är en inte samma motor, 2,5T har större borrning och högre kompression.


593 Inlägg
20 januari 2010
#3
T5an är väl 2.3 liter med 81mm borr och 2.5t är just en 2.5a med 83mm borr? Rätta mig gärna om jag har fel.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 januari 2010
#4
vanliga 5an är väl 2.4 liter sugis? samt t5 är väl 2.5 eller??


40 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#5
okej okej, vilken av dem skulle man valt?
Vill gärna ha något med lite drag, får ju inte gå allt för slött.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
20 januari 2010
#6
t5r är ju den vassase..


4 822 Inlägg
20 januari 2010
#7
Funkiee skrev:
vanliga 5an är väl 2.4 liter sugis? samt t5 är väl 2.5 eller??

den vanliga sugmotorn är på 2,4/2,5 liter (är igentligen samma volym bara det att man avrundart olika beroende på årsmodell)
den vanliga T5an är på 2,3 liter men finns även som 2 liter och sitter då i bilar som främst är ifrån Italien då dom har straff skatt på bilar som har större cylindervolym än 2 liter.

Kleen skrev:
okej okej, vilken av dem skulle man valt?
Vill gärna ha något med lite drag, får ju inte gå allt för slött.

då är väll en 2,4T/2,5T att föredra då det är en riktigt trevlig motor att köra iom att den kommer så fint  redan på låga varv.

Funkiee skrev:
t5r är ju den vassase..

T5R fanns bara i 850 ´95 och är ju bara på 240Hk under en begränsad tid annars så är den bara på 225Hk medans T5 i X70 är på 240Hk wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 763 Inlägg
21 januari 2010
#8
Kleen skrev:
Hej!

Har bara en liten fråga, vad är skillnaden emellan volvos 2.5t och deras t5, tänker då på dem som sitter i volvo c70 coupe m.m

Är det samma motorer bara annan turbo, den ena har lättryck och den andra fulltryck eller hur är det?

T5:an är på 2,3liter medans 2,5T ligger på 2,5liter. T5 är fulltryckare och 2,5T är lättryckare!
Senast redigerat av BOLIN_ (21 januari 2010)

Volvo - For Life

Rekondare
254 Inlägg
22 januari 2010
#9
Kleen skrev:
okej okej, vilken av dem skulle man valt?
Vill gärna ha något med lite drag, får ju inte gå allt för slött.

Ingen av dom är väl igentligen slö men t5 är ju piggast smile


8 251 Inlägg
22 januari 2010
#10
mattiass skrev:
Kleen skrev:
okej okej, vilken av dem skulle man valt?
Vill gärna ha något med lite drag, får ju inte gå allt för slött.

Ingen av dom är väl igentligen slö men t5 är ju piggast smile

Beror ju på, T5:an ger ju mest, men är mer berosende av laddtryck för atd et ska hända nåt än 2,4T som svarar snabbare. Till normal vardagskörning så hävdar jag att 2,4T är ett bättre val.


4 005 Inlägg
22 januari 2010
#11
Marlboroman skrev:
mattiass skrev:
Kleen skrev:
okej okej, vilken av dem skulle man valt?
Vill gärna ha något med lite drag, får ju inte gå allt för slött.

Ingen av dom är väl igentligen slö men t5 är ju piggast smile

Beror ju på, T5:an ger ju mest, men är mer berosende av laddtryck för atd et ska hända nåt än 2,4T som svarar snabbare. Till normal vardagskörning så hävdar jag att 2,4T är ett bättre val.

Är det inte så att T5an med 2.3an har starkare och tjockare väggar för att klara det högre laddtrycket och därmed lämpar sig mer för att byta/skruva upp turbo?


4 822 Inlägg
22 januari 2010
#12
ja T5 har tjockare cylinderväggar än 2,4T/2,5T då den har mindre cylinderdiameter.
det går fint att trima en 2,4T/2,5T också (till en viss gräns).
man ska inte bara skruva upp laddtrycket så där utan vidare då det sköts på elektronisk väg av databoxen utan vill man få ur mer så chipar man den för då höjer man inte bara laddtrycket utan man följer även med med bränsle och tändning.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

86 Inlägg
8 april 2010
#13
Jag kör själv en 2.5T som är chippad med BSR PPC box som ger ca 250hk. Jag funderar själv på att byta upp mig till en T5, men frågan är om det är värt det?
Jag har en automatare med vill helst köpa en med spaceball lådan. Visst skiljer det 50 hk orginal mellan 2.5T och T5. Men sedan är T5 rätt så mycket dyrare i försäkring. Så jag tycker att skall man inte trimma bilen sjukt mycket till över 300hk så tycker jag att det räcker med en 2.5T och sedan ett chip som kostar 6000:-. Sedan har du en familjekärra med 250hk vilket räcker mer än väl..


3 860 Inlägg
9 april 2010
#14
Håller klart med TOBBE1977.... Har samma med ett JT 3" på.. skit go bil! Men, sen är ju frågan huuur mycket mos man vill ha, jag är sugen på lite mer nu men det är ju olika!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök