3979
Sök

Vilken bil? 9-3 aero 04-> eller bmw 320 03->04 eller audi a4 1.8t quattro 04 ->

43 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#1
hej jag vet inte vilken bil jag ska sattsa på den får max kosta 130 000 gärna mindre.

MINA TANKAR:

sabben mer häst för pengarna..fast framhjulsdriven

bmw 320 bakhjulsdriven men lite häst(170), kommer den kännas trött? jämför med min 01 9-3 aero orginal...(205hk)

audin (190hk) fyrhjulsdriven

vad hade ni valt?och varför?

har värken haft 4wd eller bakhjulsdriven bil..vad är roligast?
är 320 pigg ?


558 Inlägg
21 januari 2010
#2
jag skulle tagit audin:) är så skönt med quattro

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
21 januari 2010
#3
Hade satsat på Audin här, kvalitetskänslan är hög, riktigt hög, och quattrosystemet lär kombinera både nytta och nöje under vinterhalvåret.

Men är du ute efter mycket prestanda för lite pengar så är 9-3:an förmodligen det smartaste valet. Och framhjulsdrift innebär inte bara nackdelar.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

43 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#4
ingen som tycker nått om bmw:n?


German Engineering
9 083 Inlägg
21 januari 2010
#5
Jag hade valt Audin utan tvekan smile

//CarpeDiem wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 januari 2010
#6
Svårt att säga om 320i kommer upplevas trött, det beror mycket på vilken karaktär man föredrar i motorn. Det finns dom som tycker att ~180hp turbobilar är piggare än en Bmw med närmre 250hp sugsexa. Men sedan 320i fick 170hp motorn tycker jag inte att den upplevs trött i alla fall, tvärt om är Bmws sexa väldigt pigg, varvvillig och låter härligt.

En annan sak som spelar in är karaktären på bilen vid acceleration, en Bmw (som ett ex) är mycket stabilare vid acceleration än alla dessa FWD turbobilar som rycker i ratten lite osv vid acceleration. En del tycker att det får bilen att kännas jättestark och att det känns som den går riktigt fort.

Hoppa istället över till en Bmw, du kan ge fullt i en M3 och inte behöva hålla i ratten förens bilen kommer upp i fart. Den går rakt fram vid acceleration, å andra sidan innebär att den känns stabilare också ofta att det känns som det inte går lika fort.

I det här fallet har alltså Bmw dels en effektmässigt nackdel, dels en nackdel i och med att även om Bmwn haft 50hp mer så hade den inte varit lika... "ivrig" under acceleration. Så ja, det finns risk att den känns trött, speciellt jämfört med Saab 9-3OG som rycker och vinglar en hel del under acceleration.

Detsamma, vilken drivning är roligast? Också mycket en smakfråga, jag tycker att man skall kunna "styra" med gasen vilket innebär att jag direkt svarar RWD, men 4wd funkar med.

Men, en annan sak som jag tycker gör en "körglad/rolig" bil, det är balans och ett neutralt beteende. Och det har Bmw mest av dessa bilarna med god marginal. Men, Saab 9-3ss är även den en mycket balanserad bil, och speciellt jämfört med rejält framtunga/understyrda Audi.

Så jag anser att Bmw är roligast pga chassit, oavsett effekt. Näst roligast är Saab, en balanserad bil som faktiskt är lite överstyrd på en väldigt positivt vis. Tråkigast är Audi quattro, en väldigt understyrd och "tung" (i karaktären) bil som trivs bäst rakt fram. Även om Audi i sig inte är en tråkig bil, så framstår den som så i detta sällskap.

Mitt tips är alltså Bmw E46, även 320i men försök hitta en 325i eller ännu hellre en 330i (denna motorn är underbar, går inte att kalla Bmw slö med den längre). De större motorerna är inte märkbart dyrare eller törstigare, det som skiljer ibland är försäkringen. Ta en koll!

Om Bmw inte är/blir aktuell hade jag ändå valt Audi, inte lika kul som Saab men stadigare och mer välbyggd. Kan med rätt tänk bli en riktigt rolig bil, tänker på väghållningskit, trim och om jag inte minns fel finns det metoder att få Quattro att driva lite mer bak. (Gäller det även A4?)

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
22 januari 2010
#7
Audis A4or har problem med galvsläpp kring 03-04 ska tilläggas annars bra bilar.
Saaben har jag sj. haft en, helt okej bil, kanonfin väghållning..dock så är det förbannat
knarrig plast inne i bilen!
BMW:n kan jag inte yttra mig längre än att jag provkört några E46or och alltid gillat dom.

Syrrans man hade en A4 Avant S-line -03 och gick från Audi till BMW och kvalitéts känslan
är bra mkt högre i BMWn (förvisso en E91) men ändå tongue

Quattron på vintern är mysigt men då kan BMWn vara minst lika rolig om inte bättre.
Sommartid spelar det väl ingen större roll och Saaben är fin när det börjar svänga big_smile

Jag hade letat efter en BMW, kanske t o m en 325, gärna med M-paket big_smile

OEM <3

43 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#8
hmm okej tack för feedbacken. Det är inte alltid lätt...


806 Inlägg
22 januari 2010
#9
Av dom är Audin snyggast, varför inte lägga till nån mer bil kanske en subaru impreza som ligger på en helt annan niva än tex BMWn när det kmr till körglädjen m,m? honda accord vtec 03-04 kan du säkert också få om framhjulsdrift ligger i tanke med.  Jag hade hade köpt en 540 e39a iaf ändå om den drar lite mer soppa, det är helt underbara bilar:)


1 582 Inlägg
22 januari 2010
#10
Jag hade personligen köpt Audin av dessa tre mest för att det är turbo samt fyrhjulsdrift. Du har goda trimmöjligheter när det gäller 1.8T motorn sen så är det aldrig fel med fyrhjulsdrift oavsett väglag. Det är inge fel på Bmw:n men tror du får mer bil för pengarna om du köper Audin. Hade jag köpt Bmw så hade det nog blivit en 328 eller 330, lite mer krut i dom cool

43 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#11
nu har jag funderat och det kommer bli en audi a4-04 1.8TQ med stcc,s-line o grejjer smile vad tycker ni är bra pris för en sån med strax under 11000mil på mätaren fullservad och i jättefint skick.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 april 2010
#12
Chico84 skrev:
nu har jag funderat och det kommer bli en audi a4-04 1.8TQ med stcc,s-line o grejjer smile vad tycker ni är bra pris för en sån med strax under 11000mil på mätaren fullservad och i jättefint skick.

http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/

Det kollar du upp bäst själv faktiskt smile

Man skall inte gå allt för mycket på priset man får ut ovan, utan jämför med utbud och verkliga priser med. Men man får en uppfattning i alla fall.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

43 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
#13
fick 103-112 000 men denna bil vill han ha 135 för men i beräkningen så kunde man inte välja stcc paketet samt prosport... blir jag lurad nu ?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 april 2010
#14
Chico84 skrev:
fick 103-112 000 men denna bil vill han ha 135 för men i beräkningen så kunde man inte välja stcc paketet samt prosport... blir jag lurad nu ?

Svårt att säga, men beskrivningen "jättefin" får mig att plocka ur den högre skalan av riktpriset det vill säga 112.000:- kanske till och med 115.000:-

Extra utrustning är svårt att värdera, men så mycket som 20.000:- hade jag inte värderat det till själv. Å andra sidan antar jag att det finns marginal för prut i det priset?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

299 Inlägg
15 april 2010
#15
jag skulle titta på marknaden, kolla o provköra det du kommer över..pruta och ha dig lite. sen kanske magkänslan säger något. att fråga på garaget om råd är lite lönlöst. trots du som ska ha bilen o betala för den. det bästa du kan göra är att provköra, sparka lite däck, känna o klämma.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

43 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#16
vad tycker ni är skystas avant eller ej? kan inte bestämma mig avanten är röd och sedanen blå.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2010
#17
Chico84 skrev:
vad tycker ni är skystas avant eller ej? kan inte bestämma mig avanten är röd och sedanen blå.

Förstår inte riktigt, men antar att du frågar vart folk tycker är bäst mellan Audi avant eller sedan? smile

Svarar Avant, mer praktisk och i fallet Audi A4 B6/B7 lite snyggare!
Senast redigerat av Rquired (17 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
18 april 2010
#18
Rquired skrev:
Chico84 skrev:
vad tycker ni är skystas avant eller ej? kan inte bestämma mig avanten är röd och sedanen blå.

Förstår inte riktigt, men antar att du frågar vart folk tycker är bäst mellan Audi avant eller sedan? smile

Svarar Avant, mer praktisk och i fallet Audi A4 B6/B7 lite snyggare!

Instämmer, Avanten är bra snygg alltså smile

OEM <3

43 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#19
Nu blev det en A4 -1,8TQ-04 brilliantröd s-line stcc proline prosport bilder kommer ikväll tack för hjälpen.
nu sitter jag o letar efter ett par 19 tummare lutar mest åt rs6 fälgarna.


2 982 Inlägg
20 april 2010
#20
de flesta trådarna som heter: "vilken bil ska jag ha?", eller "köpråd" eller liknande brukar ALDRIG komma till avslut. - iaf inte på garaget.org.
men gratulerar till köpet. kul att du kom fram till ett köp. smile



Sök