Svårt att säga om 320i kommer upplevas trött, det beror mycket på vilken karaktär man föredrar i motorn. Det finns dom som tycker att ~180hp turbobilar är piggare än en Bmw med närmre 250hp sugsexa. Men sedan 320i fick 170hp motorn tycker jag inte att den upplevs trött i alla fall, tvärt om är Bmws sexa väldigt pigg, varvvillig och låter härligt.
En annan sak som spelar in är karaktären på bilen vid acceleration, en Bmw (som ett ex) är mycket stabilare vid acceleration än alla dessa FWD turbobilar som rycker i ratten lite osv vid acceleration. En del tycker att det får bilen att kännas jättestark och att det känns som den går riktigt fort.
Hoppa istället över till en Bmw, du kan ge fullt i en M3 och inte behöva hålla i ratten förens bilen kommer upp i fart. Den går rakt fram vid acceleration, å andra sidan innebär att den känns stabilare också ofta att det känns som det inte går lika fort.
I det här fallet har alltså Bmw dels en effektmässigt nackdel, dels en nackdel i och med att även om Bmwn haft 50hp mer så hade den inte varit lika... "ivrig" under acceleration. Så ja, det finns risk att den känns trött, speciellt jämfört med Saab 9-3OG som rycker och vinglar en hel del under acceleration.
Detsamma, vilken drivning är roligast? Också mycket en smakfråga, jag tycker att man skall kunna "styra" med gasen vilket innebär att jag direkt svarar RWD, men 4wd funkar med.
Men, en annan sak som jag tycker gör en "körglad/rolig" bil, det är balans och ett neutralt beteende. Och det har Bmw mest av dessa bilarna med god marginal. Men, Saab 9-3ss är även den en mycket balanserad bil, och speciellt jämfört med rejält framtunga/understyrda Audi.
Så jag anser att Bmw är roligast pga chassit, oavsett effekt. Näst roligast är Saab, en balanserad bil som faktiskt är lite överstyrd på en väldigt positivt vis. Tråkigast är Audi quattro, en väldigt understyrd och "tung" (i karaktären) bil som trivs bäst rakt fram. Även om Audi i sig inte är en tråkig bil, så framstår den som så i detta sällskap.
Mitt tips är alltså Bmw E46, även 320i men försök hitta en 325i eller ännu hellre en 330i (denna motorn är underbar, går inte att kalla Bmw slö med den längre). De större motorerna är inte märkbart dyrare eller törstigare, det som skiljer ibland är försäkringen. Ta en koll!
Om Bmw inte är/blir aktuell hade jag ändå valt Audi, inte lika kul som Saab men stadigare och mer välbyggd. Kan med rätt tänk bli en riktigt rolig bil, tänker på väghållningskit, trim och om jag inte minns fel finns det metoder att få Quattro att driva lite mer bak. (Gäller det även A4?)
Lycka till med köpet!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.