Laddningslampan lyser när jag har stängt av min bil? Har konverterat om den från ett separat laddningsrelä till ett inbyggt. Den Laddar klockrent men lampan slocknar inte när bilen har stängts av får ta bort plussen på batterit då slocknar den... Vad är Problemet.. Någon???
hur har du dragit den tunna kabeln till generatorn? du ska dra den från en säkring som har ström endast när tändningen är på, genom lampan och till generatorn.
Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
men det som är problemet här är ju att det går ström genom den tunna fastän tändningen är avstängd. alltså är den kopplad direkt på ström från batteriet.
Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
På det ordinarie laddrelät borde det sitta 4 st kablar, varav 2 st röda. Den tunna röda ska komma från laddningslampan, kabeln ska tas bort från det ordinarie relät och istället anslutas till den nya generatorns D+.
De övriga kablarna från ordinarie laddrelät ska inte anslutas någonstans.
ja jag tror de. men ska man inte ha en jord från generator till chassi? för när bilen är igång så laddar den ju men sen när jag vrider av nyckeln så slocknar den inte..och tar jag bort den tunna kabeln så slockar de inne i bilen för orginal ska de vara en generator med kolhållare enbart och separat laddningsrelä.
På originalgeneratorn till Amazon så får generatorn jordkontakt via sitt eget fäste, men om du har bytt fästet så att det sitter gummibussningar (tex på 240/740/940) så måste det sitta en egen jordkabel mellan generatorchassit och motorblock/kaross.
kommer inte ihåg färgen på kabeln men tror de är röd.. inte helt hundra. och jag har inga bussningar i fästet. tog bort de så den är bultad direkt i motorblocket
Så där ser originalregulatorn ut i min fars Amazon-67. Kablarna som går mellan regulatorn och generatorn är röd, grön och svart. Kabeln från laddningslampan sitter dock inte vid regulatorn, den sitter på generatorn istället.
ja ska kolla på de i morgon för jag tog en generator från 240 och satte i..sen köpte jag laddningsrelä med inbyggd regulator.. men de kan ju vara en kabel som inte synns i kabelhärvan..
Har nämligen satt den tjocka runda röda kabeln på en mutter och sen den tunna kabeln på ett stift på generatorn och då laddar den... vettifan va de kan vara om de kan vara fel i säkringsdosan
Du köpte en ny laddregulator alltså, den som sitter på generatorns baksida?
Benz190 skrev:
Har nämligen satt den tjocka runda röda kabeln på en mutter och sen den tunna kabeln på ett stift på generatorn och då laddar den... vettifan va de kan vara om de kan vara fel i säkringsdosan
Det verkar ju rätt, finns normalt sett bara två anslutningar (D+ och B+) på generatorerna med inbyggd regulator. Dieselmodellerna har väl även en anslutning på "W" har jag för mig, där varvräknaren ska anslutas.
Ta loss den tunna kabeln och mät ifall det finns spänning där även med tändningen avslagen, i så fall är någonting felkopplat. Som Freddy_Fish skriver så ska det bara finnas spänning i den kabeln när tändningen är påslagen.
ja de ska ja kolla.. i morgon men tack ändå? har även ett annat problem.. du verkar ju vara ett snille på el.. Hur kopplar jag backljuse så de funkar lampan funkar och de sitter ett stift på vxl satte dit en kabel sen vet ja inte mer..
Enligt elschema för Amazon så ska det finnas ett relä för backljuset någonstans, men jag vet inte var. Tydligen ska kabeln till själva backlampan vara grå och den färgen ska det vara ända från relät, men det verkar även finnas någon skarv på vägen dit.
Försök följa kabeln som går från backlampan i bakljusinsatsen och se vart den tar vägen, då hittar du nog relät om det nu finns ett sånt på din bil. Kabeln från stiftet på växellådan ska alltså gå till reläspolen och ifall det är ett originalrelä så finns det nog dessutom bara 3 st anslutningar där, det är stift 85 som kabeln ska sitta på.
Elschemat som jag kollar i anger inte någon speciell årsmodell på bilen, istället står det vilka chassinummer det gäller.
Ja just de.. Men nu har jag ett typ standard relä.. Köpte ett på biltema.. ett dubbelrelä har kopplat in ljustuta och sen ska de vara till backljuset.. men de är 4 stift på de relät.. och jag vet inte vart dom ska sitta på vilka stift.. de finns ju b8 87 osv inte en aning..
30: Kopplas till konstant "stabil" spänning, tex batteriet. 85: kopplas till stiftet på växellådan. 86: Kopplas till någon kontaktpunkt som ger spänning när tändningen är påslagen. 87: Kopplas till backlampan.
I originalkopplingen av backljuset så går stift 86 till en av bilens säkringar, samma säkring som går till parkeringsljus och bakljus. Då borde du alltså kunna dra kabeln dit tycker jag.
fan as snällt de ska jag kolla i morgon.. Kollade lite i dag på generatorn men jag har konstant ström på den hela tiden.. något bra tipps om vart den går till från generatorn alltså till någonting.. för mäter jag på kabel till säkringsdosan har jag spänning hela tiden.. ??????
Den tunna kabeln ska ju gå till batterilampan, inte till säkringsdosan.
Batterilampan+oljetryckslampan+bensinmätaren delar på samma plus. Plusen ska komma från vindrutetorkarspaken, som i sin tur får plus från 25 A säkringen. Den säkringen får plus från utgång 54 på tändlåset.