2966
Sök

Laddningslampa lyser fast bilen är avstängd.

31 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#1
Laddningslampan lyser när jag har stängt av min bil? Har konverterat om den från ett separat laddningsrelä till ett inbyggt. Den Laddar klockrent men lampan slocknar inte när bilen har stängts av får ta bort plussen på batterit då slocknar den... Vad är Problemet.. Någon???


268 Inlägg
23 januari 2010
#2
hur har du dragit den tunna kabeln till generatorn?  du ska dra den från en säkring som har ström endast när tändningen är på, genom lampan och till generatorn.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

31 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#3
jag har inte rört några kablar de ligger som orginal i amazonen.. de finns bara 2 kablar en grov och en tunn


268 Inlägg
23 januari 2010
#4
men det som är problemet här är ju att det går ström genom den tunna fastän tändningen är avstängd.  alltså är den kopplad direkt på ström från batteriet.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

21 761 Inlägg
23 januari 2010
#5
På det ordinarie laddrelät borde det sitta 4 st kablar, varav 2 st röda. Den tunna röda ska komma från laddningslampan, kabeln ska tas bort från det ordinarie relät och istället anslutas till den nya generatorns D+.

De övriga kablarna från ordinarie laddrelät ska inte anslutas någonstans. smile

31 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#6
ja jag tror de. men ska man inte ha en jord från generator till chassi? för när bilen är igång så laddar den ju men sen när jag vrider av nyckeln så slocknar den inte..och tar jag bort den tunna kabeln så slockar de inne i bilen för orginal ska de vara en generator med kolhållare enbart och separat laddningsrelä.


31 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#7
och jag har bara två kablar som ligger i kabelvindan orginal.. dom andra vet ja inte vart dom är


21 761 Inlägg
23 januari 2010
#8
På originalgeneratorn till Amazon så får generatorn jordkontakt via sitt eget fäste, men om du har bytt fästet så att det sitter gummibussningar (tex på 240/740/940) så måste det sitta en egen jordkabel mellan generatorchassit och motorblock/kaross. smile

Vilken färg är det på den tunna kabeln?
Senast redigerat av Drönirettab (23 januari 2010)

31 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#9
kommer inte ihåg färgen på kabeln men tror de är röd.. inte helt hundra. och jag har inga bussningar i fästet. tog bort de så den är bultad direkt i motorblocket


21 761 Inlägg
23 januari 2010
#10
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/844534_h9d2n0.jpg
Extern laddregulator Amazon.

Så där ser originalregulatorn ut i min fars Amazon-67. Kablarna som går mellan regulatorn och generatorn är röd, grön och svart. Kabeln från laddningslampan sitter dock inte vid regulatorn, den sitter på generatorn istället. smile

31 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#11
ja ska kolla på de i morgon för jag tog en generator från 240 och satte i..sen köpte jag laddningsrelä med inbyggd regulator.. men de kan ju vara en kabel som inte synns i kabelhärvan..

Har nämligen satt den tjocka runda röda kabeln på en mutter och sen den tunna kabeln på ett stift på generatorn och då laddar den...
vettifan va de kan vara om de kan vara fel i säkringsdosan


21 761 Inlägg
23 januari 2010
#12
Benz190 skrev:
sen köpte jag laddningsrelä med inbyggd regulator

Du köpte en ny laddregulator alltså, den som sitter på generatorns baksida?

Benz190 skrev:
Har nämligen satt den tjocka runda röda kabeln på en mutter och sen den tunna kabeln på ett stift på generatorn och då laddar den...
vettifan va de kan vara om de kan vara fel i säkringsdosan

Det verkar ju rätt, finns normalt sett bara två anslutningar (D+ och B+) på generatorerna med inbyggd regulator. Dieselmodellerna har väl även en anslutning på "W" har jag för mig, där varvräknaren ska anslutas. smile

Ta loss den tunna kabeln och mät ifall det finns spänning där även med tändningen avslagen, i så fall är någonting felkopplat. Som Freddy_Fish skriver så ska det bara finnas spänning i den kabeln när tändningen är påslagen.

31 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#13
ja de ska ja kolla.. i morgon men tack ändå? har även ett annat problem.. du verkar ju vara ett snille på el.. Hur kopplar jag backljuse så de funkar lampan funkar och de sitter ett stift på vxl satte dit en kabel sen vet ja inte mer..


21 761 Inlägg
23 januari 2010
#14
Enligt elschema för Amazon så ska det finnas ett relä för backljuset någonstans, men jag vet inte var. Tydligen ska kabeln till själva backlampan vara grå och den färgen ska det vara ända från relät, men det verkar även finnas någon skarv på vägen dit.

Försök följa kabeln som går från backlampan i bakljusinsatsen och se vart den tar vägen, då hittar du nog relät om det nu finns ett sånt på din bil. Kabeln från stiftet på växellådan ska alltså gå till reläspolen och ifall det är ett originalrelä så finns det nog dessutom bara 3 st anslutningar där, det är stift 85 som kabeln ska sitta på. smile

Elschemat som jag kollar i anger inte någon speciell årsmodell på bilen, istället står det vilka chassinummer det gäller.
Senast redigerat av Drönirettab (23 januari 2010)

31 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#15
Ja just de.. Men nu har jag ett typ standard relä.. Köpte ett på biltema.. ett dubbelrelä har kopplat in ljustuta och sen ska de vara till backljuset.. men de är 4 stift på de relät.. och jag vet inte vart dom ska sitta på vilka stift.. de finns ju b8 87 osv inte en aning..


21 761 Inlägg
24 januari 2010
#16
Vilket artikelnummer är det på relät?

Normalt sett brukar stiften heta 30,85,86,87 på relän med 4 stift.

31 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#17
nummret är 42-145 på de relät..
ja nummren stämmer


21 761 Inlägg
25 januari 2010
#18
30: Kopplas till konstant "stabil" spänning, tex batteriet.
85: kopplas till stiftet på växellådan.
86: Kopplas till någon kontaktpunkt som ger spänning när tändningen är påslagen.
87: Kopplas till backlampan.

I originalkopplingen av backljuset så går stift 86 till en av bilens säkringar, samma säkring som går till parkeringsljus och bakljus. Då borde du alltså kunna dra kabeln dit tycker jag. smile

31 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#19
fan as snällt de ska jag kolla i morgon.. Kollade lite i dag på generatorn men jag har konstant ström på den hela tiden.. något bra tipps om vart den går till från generatorn alltså till någonting.. för mäter jag på kabel till säkringsdosan har jag spänning hela tiden.. ??????

As shysst


21 761 Inlägg
25 januari 2010
#20
Den tunna kabeln ska ju gå till batterilampan, inte till säkringsdosan. smile

Batterilampan+oljetryckslampan+bensinmätaren delar på samma plus. Plusen ska komma från vindrutetorkarspaken, som i sin tur får plus från 25 A säkringen. Den säkringen får plus från utgång 54 på tändlåset.
Senast redigerat av Drönirettab (25 januari 2010)


Sök