2570
Sök

Får ner vridet i backen!

RS'are
125 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#1
Har en Skoda Fabia RS, me alldeles för mkt av allt för att va orginal. Men ja behöver få reda på vad som gäller för att få ner allt vrid i backen?

Tackar på förhand!

Diesel all the way!

5 089 Inlägg
24 januari 2010
#2
r-däck,riktig diff, rätt invägda coilovers, bussningar. Någon som kan gasa bakom ratten. Ja det finns många sätt:)

\Lindgren

854 Inlägg
24 januari 2010
#3
Alla (nästan) bilar spinner om man varvstoppar 1:an och släpper kopplingen...


238 Inlägg
24 januari 2010
#4
killen innan verkar inte veta vad det är för bil du har.. lite seriös kan man ju va smile men som någon sade innan, diff o grejer, så löser de väl sig.. men är de inte fyrhjulsdrift på dom ? kanske inte är på alla?


191 Inlägg
24 januari 2010
#5
allt vrid? sa du inte att du hade en skoda? wink

bra däck som någon skrev. eftersom bilen är framhjulsdriven så blir det ju ett stort problem att få ner det i backen.
att sänka en framhjulsdriven bil hjälper till med det också, precis som det hjälper med att höja en bakhjulsdriven bil när det handlar om att få ner det i backen vid rakt fram acceleration. inte i samma utsträckning dock men det hjälper till.

mvh

12 086 Inlägg
25 januari 2010
#6
Är inte Fabia RS en diesel? smile

Jag fattar inte, vad jag kan utläsa har du en Fabia RS original, en bil under 1 ton med en vinge och 17" hjul?
Spinner en sån ens på snö?

854 Inlägg
25 januari 2010
#7
PWalliN skrev:
killen innan verkar inte veta vad det är för bil du har.. lite seriös kan man ju va smile men som någon sade innan, diff o grejer, så löser de väl sig.. men är de inte fyrhjulsdrift på dom ? kanske inte är på alla?

Han har en Fabia RS, 131 hk vad jag vet. 0-100 på ca 10 s. Känns inte som det är ett stort problem att få ner den lilla kraft i backen.


RS'are
125 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#8
Har en Fabia RS, på 238 hk, o 450 Nm, så jo lite svårt o få ner en lätt, framhjulsdriven bil i asfalten tongue Har bara mjukvarotrimmat än så länge, ska ge mig på hårdvaran snart. Så fort snön smälter snarare tongue

Diesel all the way!

12 086 Inlägg
25 januari 2010
#9
Det är alltså någon slags provoserande skryttråd du startat?
Att uppge sånna uppgifter i första inlägget kan va en bra ide.

Har du sånna problem med att hålla 238hk i grepp ska du kanske lugna dig med trimmet och köpa bättre däck ist. Jag har ca 420Nm och mina hjul spinner inte hur mkt jag än gasar. Tysk ingengörskonst wink
Senast redigerat av JapMax (25 januari 2010)

RS'are
125 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#10
Men kanske inte hästen som är problemet! Det är alla mongo Nm, vet inte vart dom ska ta vägen, dom slänger me allt, vinterdäck, sommardäck, r-däck tongue Måste ju finnas nått man kan göra i övrigt med bilen? Och ingen skryttråd bara sa.

Diesel all the way!

820 Inlägg
25 januari 2010
#11
JapMax skrev:
Är inte Fabia RS en diesel? smile

Jag fattar inte, vad jag kan utläsa har du en Fabia RS original, en bil under 1 ton med en vinge och 17" hjul?
Spinner en sån ens på snö?

Bara för att det är en diesel behöver den inte vara slö....

Till topic, som alla andra säger, r-däck, ordentlig diff, sänkning!

Sen får du ju vara ganska duktig med pedalerna, i min s60 som jag hade så var det hopplöst med fullt blås under typ 80km/h spann och hade sig, så att det gäller att vara känslig på gas och koppling!

Om man säger

RS'are
125 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#12
Okej låter bra, får experimentera lite med olika grejer, se va som funkar bäst wink

Diesel all the way!

1 697 Inlägg
25 januari 2010
#13
Dr-Kosmos skrev:
Har en Fabia RS, på 238 hk, o 450 Nm, så jo lite svårt o få ner en lätt, framhjulsdriven bil i asfalten tongue Har bara mjukvarotrimmat än så länge, ska ge mig på hårdvaran snart. Så fort snön smälter snarare tongue

Nice, då har du automatisk filbytare på den oxå va? tongue


RS'are
125 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#14
Nee? auto-fil?

Diesel all the way!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 januari 2010
#15
de är ju p.g.a. dehär man åker bakhjulsdrivet cool  , svetsdiffat, stenhårda fjädrar o krängare, feta däck och 100kg i skuffen så skjuter de på tongue


Haha nej men skämt åsido, ja tror på däck som dom innan tipsat om, de gör en jefla skillnad. Ordentlig krängare här med och vettiga dämpare så går de ju inte att göra så mycke mer sen med upphängningen utan att gå in på advanced wink


238 Inlägg
26 januari 2010
#16
Kmarcus skrev:
PWalliN skrev:
killen innan verkar inte veta vad det är för bil du har.. lite seriös kan man ju va smile men som någon sade innan, diff o grejer, så löser de väl sig.. men är de inte fyrhjulsdrift på dom ? kanske inte är på alla?

Han har en Fabia RS, 131 hk vad jag vet. 0-100 på ca 10 s. Känns inte som det är ett stort problem att få ner den lilla kraft i backen.

oj, hade jag rätt smile


854 Inlägg
26 januari 2010
#17
PWalliN skrev:
Kmarcus skrev:
PWalliN skrev:
killen innan verkar inte veta vad det är för bil du har.. lite seriös kan man ju va smile men som någon sade innan, diff o grejer, så löser de väl sig.. men är de inte fyrhjulsdrift på dom ? kanske inte är på alla?

Han har en Fabia RS, 131 hk vad jag vet. 0-100 på ca 10 s. Känns inte som det är ett stort problem att få ner den lilla kraft i backen.

oj, hade jag rätt smile

Nja, skriver man original så räknar man med att det ska vara original också.


4 586 Inlägg
26 januari 2010
#18
Dr-Kosmos skrev:
Har en Fabia RS, på 238 hk, o 450 Nm, så jo lite svårt o få ner en lätt, framhjulsdriven bil i asfalten tongue Har bara mjukvarotrimmat än så länge, ska ge mig på hårdvaran snart. Så fort snön smälter snarare tongue

Sedan vaknade du säkert att det var en Fabia RS du hade ?

att endast ända i mjukvaran ger max 170 hästar

Att få ut 108 hästar mer ur 1.9 motor med hjälp av att ändra lite i mjukvaran . Vem har lurat dig ?


Byggare Behm
562 Inlägg
26 januari 2010
#19
Alltså, Fabia RS , den nya Fabia RS har väl lika motor som Octavia RS och det är i båda fallen en 2.0 T
Gamla hade 1.8 T ( skrot och skrammel )

Om det nu är en diesel 2.0 T som Octavian har så är den på 212 hk org, steget till 238 hk är ju då inte speciellt långt.. och diesel har ju mycket mer vrid, över 300 som org på den RS-maskinen.
Om det nu är den motorn i hans Fabia så kan ni andra sluta snacka skit.

Coilovers, hårdare krängninsstag och bra däck som sagt. Till just den där modellen bör det ju finnas
Race-grejer att få tag i för dom har ju använts i både rally och racing, alltså den karossen.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

RS'are
125 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#20
1.9 TDI 131 hk o 330 Nm orginal, nu 238 hk o 450 Nm, ändå gjort är mappning i över 100 timmar! o större soppapump och en om ''wire:ad'' turbo som håller tryck i 50-100 rpm längre och ofc Cupra luftboxen. Ska på IC o bättre spridare o sånt sen.

Men tackar för all värd info smile

Diesel all the way!


Sök