4283
Sök

AcFreaker Bmw 325i Goes Turbo

dBverkstan.se
64 Inlägg
27 januari 2010
#21
AcFreaker skrev:
Nissan_ skrev:
Hej

Är det inte bättre att köpa en Turbobil från första början?
Så man slipper detta meckande innan varje Besiktning?

mvh

Har en 940 Turbo som e rätt hottad så har Turbobil.
Sålde min 740 Turbo jag hade för ett par dar sen å införskaffade 325an.

Kolla denna film: http://www.youtube.com/watch?v=P9HxIP0OjKc så ska du se att de e värt å lägga turbo på en 325 Beemer.
Finns ingen optimalare bil å slänga turbo på om man ska köra kvalitetsvagn wink
Dessutom e de bara till å hiva på turbon å ha ett anpassat chip eller mappa bilen som ja tänkt göra å åka av smile Behöver inte lyfta toppen ens utan motorn är god för 400 Turbohästar utan några ingrepp.

Så därmed kommer jag stå ut med å skifta grenrör varje år

Bara ljudet av en turbo bmw 6a gör ju att det är värt de tongue

601 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#22
Pa3rlan: Helt rätt big_smile Så gött sound smile

Rekondchef
265 Inlägg
27 januari 2010
#23
Kan bara hålla me!! Ljudet från en BMWs raka 6a me överladd e nåt helt SAGOLIIIIKT gött!!!!!!!!! big_smilebig_smilebig_smile Få den igenom en reg.bes me turbo e i stort sett helt omöjligt då den motorn inte gjorts me turbo på bmw.. Däremot kan man hiva i en annan motor som har turbo original osv o få den igenom som ombyggt fordon men me annat än BMW 6a så faller ju hela idén sad Att d inte e lagligt e ju en annan femma wink Göra den bes.vänlig e gjort på en förmiddag om man har tillgång till lyft vilket vi har cool big_smile

Rekondchef
265 Inlägg
29 januari 2010
#24
Fått nåt besked från BMW huruvida M3 bussningarna passar eller ej? Har för mig att dom gör d även om inte alla har samma art.nr.

601 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#25
Crille-76 skrev:
Fått nåt besked från BMW huruvida M3 bussningarna passar eller ej? Har för mig att dom gör d även om inte alla har samma art.nr.

Nu används samma bussningar på M3 325 320 o.s.v enligt bmw så är  samma hur man än beställer.
555kr/paret så blir ju 555 x2  för å byta alla 4. Ska ta å kolla min någongång i veckan å se hur bussningarna är innan man beställer.

Har iaf beställt termostat och lackstift nu på Bmw så ska man väl iaf få normal motortemp sen smile

Rekondchef
265 Inlägg
29 januari 2010
#26
Hmm.. Isf har dom ändrat d på senare år då M3ans bussningar va betydligt stöddigare i "godset" än övriga 3-serien.. Men e ju bara till d bättre så låter ju bra! big_smile Värme både i bil o motor gör gott! smile

Mensa -09
132 Inlägg
29 januari 2010
#27
då får vi väl se ifall du kör ikapp nibbe smile

lycka till med bmwn!

Röda bilar är SNABBAST!

601 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#28
Crille-76: Ja e säkert de stöddigare bussningar som säljes nu smile

Pale: Inte säkert ja ska inte öppna motorn utan köra som de är på runt 1bar
Nibbe laddar väl lite mer å har haft öppen sin motor så han kan ösa mer tongue

Rekondchef
265 Inlägg
29 januari 2010
#29
Har en annan polare som laddar runt 1,2 me oöppnad motor o gjort så under flera tusen mil utan problem hittills!! Så d klarar sig säkert sålänge man inte kör o misshandlar bilen o har huvudet under armen o armen där hemma.... lolroll BMW vet va dom gjorde när dom snida ihop dessa spisar!! big_smile Just därför förtjänar dom överladdning så dom får utlopp för all sin energi! smile

601 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#30
Låter najs de smile Ikväll ska ja på besök i Andres garage å spana lite på hans 525 turbo. Crille din polare har inte haft några problem med turbomointeringen att han fått ändra motorfäste lr haft något större problem å få dit tryckslangar å slangar från turbon?

Skulle va kul å veta exakt vad för turbo grenrör å så han använt så kan man köpa samma så man får allt gjort så smidigt som möjligt smile

255 Inlägg
29 januari 2010
#31
Trevligt projekt! Om man sett hur 940n din blev så
ska det bli skojj att se hur denna slutar! smile
Lycka till smile


Rekondchef
265 Inlägg
29 januari 2010
#32
AcFreaker skrev:
Låter najs de smile Ikväll ska ja på besök i Andres garage å spana lite på hans 525 turbo. Crille din polare har inte haft några problem med turbomointeringen att han fått ändra motorfäste lr haft något större problem å få dit tryckslangar å slangar från turbon?

Skulle va kul å veta exakt vad för turbo grenrör å så han använt så kan man köpa samma så man får allt gjort så smidigt som möjligt smile

André har ju varit så smart att han byggt på E34 ist för E36.. E en ocean av plats i motorutrymmet i E34 jämfört me E36!! tongue

D dom kört me e faktiskt kinaturbo T3/T4 från KL-racing o sedan har den ena ett "riktigt" grenrör som e svetsat för hand o den andra har ett kinagrenrör i rostfritt som e uppkapat mellan varje rör o sedan svetsförstärkt o d har hållt! big_smile Till d har dom Bosch 968 spridare (som ja söker 6 st - hör gärna av er till mig om nån vill sälja wink ) o alu-ic.. Finns färdiga chip för just den setupen till M50B25.. Värre för mig som kör M52B28 då ja får mappa min men e ju av godo oxå! smile VÅÅÅÅREN VAR E DUUUUU?! lol

601 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
#33
Köpt ny termostat samt lackstift på Bmw idag.

Börja riva för å byta termostat å trofan så går plasthuset till termostaten isönder så fick låna bil på jobbet hem idag. Iaf så plockades allt ner och rengjordes å mätte även orginal fläktkåpa för  åse om man kan finna en elfläkt som går å montera i den. en fläkt på 440mm i diameter ska man kunna trycka dit så får se va man hittar.

Iaf imorrn blir de höra med Bmw om de har ett hus hemma till termostaten annars får man kolla på returbilen lr helt enkelt vänta en dag på huset. Återstår å se imorrn.

Fyllde även i lite ställen me lackstiftet där de fanns skadad lack.

Får lägga in en bild på påsen från Bmw idag

http://img442.imageshack.us/img442/1801/termostlackstift.jpg

3 Inlägg
2 februari 2010
#34
jag har ett sådant här grenrör till salu http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std
Oanvänt, endast provmonterat.

Vad ska den mappas på för bränsle?

Lycka till !


Rekondchef
265 Inlägg
2 februari 2010
#35
Nibbe- skrev:
jag har ett sådant här grenrör till salu http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ … p;Visn=Std
Oanvänt, endast provmonterat.

Vad ska den mappas på för bränsle?

Lycka till !

Kan svara för Andy här då han e på jobbet o byter termostathus tror ja.. wink

Ja har fixat riktiga handsvetsade grenrör i svartstål så d problemet e löst! big_smile Skönt o ha nåt som håller från början då kinarören som bekant har minst sagt varierande kvalité... tongue Kommer o mappas på 95 oktan tror ja.. Iaf så ska min mappas på d då E85 e hittepåbränsle (vem vet hur länge d finns kvar) o högre oktan än 95 hittar man inte alltid alternativt slut "i pumparna"..

601 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#36
Nu rullar Beemern igen å blir hett som bastu i den  samt motorn håller normal temp smile

Köpte även en Yttertempgivare då den lär va kaput trodde ja eftersom de visas -37grader i bilens display.

Sökte efter den men hitta då fan inte den någonstans i fronten å inte kablarna heller så nån har väl fimpat bort skiten.

Nån som har å kan kolla färg på kablarna som går till den i motorrummet? Lr färgerna direkt inne vid displayenheten så man kan skarva på egna kablar där å dra ut??

Såhär fräscht fick de bli kring termostaten:
http://img148.imageshack.us/img148/4157/termostathuspplats.jpg

601 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#37
Nibbe: Crille svara korrekt wink Men tack ändå smile Blir Blyfri - 95 jag kör på! Tackar smile

Crille: Rätt gissat ang byte termostathus wink
Å jag har me tänkt köra på 95-oktan faktiskt då 98 börjar bli svårare å finna samt 30 öre dyrare än 95 å E85 känns billigare å tanka men mätaren rör sig så förbannat mkt fortare neråt så man blir deprimerad.

Detta ska inte bli nån värstingräcer utan turbo me 1bar i ladd ca på Blyfri 95 smile Sen får man se va framtiden säger men så e iaf planerna just nu
Senast redigerat av AcFreaker (2 februari 2010)

dARKiE
5 031 Inlägg
2 februari 2010
#38
Det där med yttertempratur mätaren hade jag också problem med förut..

Lyfte av batteripolen, sen på igen och körde lite efter ett tag började den räkna ner från 37 minus till rätt temp.
Vet inte om det kan hjälpa dig också.. smile

chrille..
Nej saab la jag på hyllan, hörde för mycket skit om deras motorer.. men tycker fortfarande 9-3ss är frukstansvärt fin kaross..
Senast redigerat av Darkie (2 februari 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

28 Inlägg
2 februari 2010
#39
Är man inte ute och cyklar om man bryr sig om dom örena som skiljer 95 mot andra ? Frågan är hur det håller med 1 bar och orginalpackning? Normalt spikar det som fan över 0.7 med orginal komp.


601 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#40
Darkie: Min tempgivare e obefintlig på bilen då ja absolut inte kunde hitta den idag å inte kablar heller. Ska kolla närmre på de sen. Har haft ström bröten innan me men de hjälper inte wink

Blomma-n De 30 örena spelar kanske inte så himla stor roll men 98oktan börjar försvinna från pumparna. blir iaf 95 lr 98 man mappar på så får se. Inte E85 iaf. Finns massor av folk som kört runt baret å vet en som kört 1.2 bar me orginal motor så spik vid 0.7 så e de dåligt inställt skulle ja tippa på. Men ska inte säga ngt får se när man mappar när de börjar spika för sålänge de inte gör de e de bara ösa wink


Sök