3975
Sök

Volvo 940 gl 91- turbokonventerad med problem.

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Polaren har lite problem med sin bil..

Bilen är en Volvo 940 gl 91- som alltså har turbokonventerats.

Problemet är att den blöddrar och smäller ungegifär som att den misständer fast ändå inte..går knappt varva upp bilen utan det tar en stund och tomgången är skit kass. den håller ca 500 rpm och dör efter en stund.

Vi kollade felkoder och då va det lmm, tomgångs ventilen och lambda.

Så vi kollade sen upp lmm och den va helt slut fanns inget nät och trådarna var borta så vi meckade i en fungerande 016 ifrån en 740 och nollställde systemet. Då gick bilen som en dröm i ca 5 minuter den gick helt klockrent inget poff pang eller blödder.. sen gick den skit igen sad

Vi felsökte igen och då visade den bara felkoden 2-2-3 och det är ju tomgångs ventilen..men om tomgången inte fungerar så är det väll skit samma bilen ska ju fungera ändå..den går inte att köra med alls när den är sånhär så vi skulle behöva lite tipps på vad som är fel med den.

Kan det vara för lite soppa eller för mycket soppa? för laddet är det inte för när den gick så gick den skit bra..laddet ligger på 0.5 föressten så spikar gör den ej.

Någon som har en aning?

Vore till stor hjälp om någon kunde hjälpa oss.

Tack på förhand

Mvh Christian

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#2
Hittade lite på jagrullar

2-2-3 = Tomgångsventilsignal
Villkor:
Genom att mäta ventilens strömförbrukning kan styrenheten avgöra om ventilen arbetar inom ett normalt område.
Om anslutning 33 är kortsluten till jord blir strömförbrukningen för hög. Om strömförbrukningen är under 0,12 A betraktar styrenheten det som ett avbrott till kretsen.
Felkoden 2-2-3 sätts i båda fallen.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i kretsen eller i tomgångsventilen.
Felsymptom:
Motorn startar inte eller är svårstartad.
Lågt tomgångsvarvtal.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php … cb#p209465
Senast redigerat av criller (25 januari 2010)

Mvh Christian

2 103 Inlägg
25 januari 2010
#3
skulle nog passa på att kolla bränsle reläet oxå... sitter bakom askkoppen wink vanligt att dom går sönder.

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#4
Ok ett bra tips..detta ska kollas upp..men hur vet man om det är paj? kanske kan ta en från en 740 gle 86- ? för vi har en ståendes.. Är det samma relä tror du?

Mvh Christian

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 januari 2010
#5
vad är gjort på motorn då ?
har du bara satt dit turbo å inte rört nått annat ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#6
Vet inte riktigt vad som är gjort på den..det är förr förra ägaren som byggt den tror jag..men jag antar väll att dom har höjt soppa trycket på den och kanske dubbla packningar eller nått.. annars ser den ut ungegifär som en tic i motorn.

Mvh Christian

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#7
Ingen mer som har lite tips på vad det kan vara för fel?

Mvh Christian

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 januari 2010
#8
börja med att kolla vad som är ändrat på motorn,är det en "hassan på hörnet"-konvertering kan vad som helst vara fel...satt ni dit en LMM med rätt nummer?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#9
NITROUS skrev:
börja med att kolla vad som är ändrat på motorn,är det en "hassan på hörnet"-konvertering kan vad som helst vara fel...satt ni dit en LMM med rätt nummer?

Jag hade en 900 ltt innan och den va 016 med..och det satt en 016 på den när han köpte den så det ska vara rätt.

Jag kanske borde tillägga att bilen gick rätt ok för en vecka sedan..det gick att köra med den iallafall men den poffade och blöddrade om man tryckte för hårt på gasen..men tryckte men sakta typ så gick den helt klockrent..men sen häromdagen så bara stannade den och den är som nu.
Senast redigerat av criller (25 januari 2010)

Mvh Christian

198 Inlägg
26 januari 2010
#10
kolla bräsnletrycket..

volvo turbo

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2010
#11
criller skrev:
NITROUS skrev:
börja med att kolla vad som är ändrat på motorn,är det en "hassan på hörnet"-konvertering kan vad som helst vara fel...satt ni dit en LMM med rätt nummer?

Jag hade en 900 ltt innan och den va 016 med..och det satt en 016 på den när han köpte den så det ska vara rätt.

Jag kanske borde tillägga att bilen gick rätt ok för en vecka sedan..det gick att köra med den iallafall men den poffade och blöddrade om man tryckte för hårt på gasen..men tryckte men sakta typ så gick den helt klockrent..men sen häromdagen så bara stannade den och den är som nu.

om den "poffade och blöddrade" så lägger jag en femma på att den gick snålt och spikade. Så har du otur kan toppackningen eller kolv(-ar) vara trasiga

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 januari 2010
#12
Mjoo, men om reläet går sönder så startar inte bilen big_smile så tror inte de är reläet smile

PAIN skrev:
skulle nog passa på att kolla bränsle reläet oxå... sitter bakom askkoppen wink vanligt att dom går sönder.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#13
NITROUS skrev:
criller skrev:
NITROUS skrev:
börja med att kolla vad som är ändrat på motorn,är det en "hassan på hörnet"-konvertering kan vad som helst vara fel...satt ni dit en LMM med rätt nummer?

Jag hade en 900 ltt innan och den va 016 med..och det satt en 016 på den när han köpte den så det ska vara rätt.

Jag kanske borde tillägga att bilen gick rätt ok för en vecka sedan..det gick att köra med den iallafall men den poffade och blöddrade om man tryckte för hårt på gasen..men tryckte men sakta typ så gick den helt klockrent..men sen häromdagen så bara stannade den och den är som nu.

om den "poffade och blöddrade" så lägger jag en femma på att den gick snålt och spikade. Så har du otur kan toppackningen eller kolv(-ar) vara trasiga

Men då borde den ju inte gått kanon när vi nollställer den roll

Mvh Christian

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 januari 2010
#14
du skrev ju nyss att den bara stannade?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#15
NITROUS skrev:
du skrev ju nyss att den bara stannade?

Kanske var lite otydlig där tongue

Men bilen stannade för han sen bytte vi lmm och nollställde den och då gick den skit bra...i 5 min..sen stannade den igen och är som jag förklarar i första inlägget.

Skrota bilen kanske?? big_smile wink

Mvh Christian

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#16
XeptiQ skrev:
Mjoo, men om reläet går sönder så startar inte bilen big_smile så tror inte de är reläet smile

PAIN skrev:
skulle nog passa på att kolla bränsle reläet oxå... sitter bakom askkoppen wink vanligt att dom går sönder.


Sant

Mvh Christian

169 Inlägg
29 mars 2010
#17
så gjorde min med... de tar typ 5min för boxen att regga.. för små spridare... prova med 310cc spridare o 3bar bränsle tryck...

Full Gas Spar Tid:P


Sök