3395
Sök

Funderingar kring ljudvägg?

low_and_loud
29 januari 2010
Trådstartare
#1
ni som har byggt bilar med ljudvägg, hur gör ni med besiktning av bilarna om ni nu besiktar dem.
isåfall hur mycket jobb är det med att besikta om bilen till 2 sitsig? är det några speciella krav?

känner att det är dags att skaffa en andra bil så man kan flippa ur totalt.men kravet blir ju att det går att besikta detta fordon sen med en stor tung stereo i.med tanke på maxlast och så det kan ju lätt bli jävligt tungt med en 6 batterier o en hel flock av basar o steg o annat godis smile

low_and_loud
30 januari 2010
Trådstartare
#2
uppenbarligen ingen som besiktar sina ljudbilar, tycker att man ska kunna köra dem i trafik annars är det ingen utmaning i att spela högt tycker jag.för vad jag vet så finns detinga regler för att fordonet ska vara trafikmässigt i denna klass.så då kan det se ut hur fan som helst.med förstärknigar o annat.

4 074 Inlägg
30 januari 2010
#3
Grejen är att om du bygger basvägg i bilen men du har kvar bältena bak så dom kan kontrolleras av BP så är det inga problem. Se till att väggen sitter ordentligt fast ochså. Detta är det jag fick som svar när jag besökte vår bilprovnings station här i byn! jag kan EJ garantera att det funlar överallt men det va vad som blev sagt då när jag fråga och det låter ju vettigt. Och angående reglerna så har jag ingen aning,men det borde du kunna hitte på någon av länkarna nedan.

http://www.bilstereoforbundet.se/

http://www.emmanet.com/

http://www.easca.se/
Senast redigerat av BJonsson (30 januari 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

tokfrans
982 Inlägg
30 januari 2010
#4
eller så köper du en 2sitsig ford express eller liknande bil.. bara å bygga i princip 8-)


low_and_loud
30 januari 2010
Trådstartare
#5
k1mm0 skrev:
eller så köper du en 2sitsig ford express eller liknande bil.. bara å bygga i princip 8-)

det är ju absoulu det lättaste eller en bil som är lastbilsreggad det borde ju funka.

4 074 Inlägg
30 januari 2010
#6
Nää fusk ju! big_smile
håller på gör i ordning en nissan sunny -90 som jag ska bygga vägg i...
Lastbil är fusk...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

low_and_loud
30 januari 2010
Trådstartare
#7
BJonsson skrev:
Grejen är att om du bygger basvägg i bilen men du har kvar bältena bak så dom kan kontrolleras av BP så är det inga problem. Se till att väggen sitter ordentligt fast ochså. Detta är det jag fick som svar när jag besökte vår bilprovnings station här i byn! jag kan EJ garantera att det funlar överallt men det va vad som blev sagt då när jag fråga och det låter ju vettigt.

min tanke för en  ljudvägg var väl i princip att svetsa fast en ram runt av vinkeljärn sen helt enkelt bulta fast baffeln i denna ram. sen får man ju få dit själva lådorna först.det viktigaste måste vara att det blir tätt runt om.beror ju på vad för bil man går lös på också men en 3 dörrars borde ju vara föredra då en med bakre dörrar inte har nån funktion.

low_and_loud
30 januari 2010
Trådstartare
#8
BJonsson skrev:
Nää fusk ju! big_smile
håller på gör i ordning en nissan sunny -90 som jag ska bygga vägg i...
Lastbil är fusk...

håller med fullt ut.tycker utmaning i ett fett bygge är att göra det så krångligt som möjligt så man verkligen får tänka o planera.mitt val av bil kommer förhoppningvis bli något annorlunda=)

4 074 Inlägg
30 januari 2010
#9
project_black_v70N skrev:
BJonsson skrev:
Grejen är att om du bygger basvägg i bilen men du har kvar bältena bak så dom kan kontrolleras av BP så är det inga problem. Se till att väggen sitter ordentligt fast ochså. Detta är det jag fick som svar när jag besökte vår bilprovnings station här i byn! jag kan EJ garantera att det funlar överallt men det va vad som blev sagt då när jag fråga och det låter ju vettigt.

min tanke för en  ljudvägg var väl i princip att svetsa fast en ram runt av vinkeljärn sen helt enkelt bulta fast baffeln i denna ram. sen får man ju få dit själva lådorna först.det viktigaste måste vara att det blir tätt runt om.beror ju på vad för bil man går lös på också men en 3 dörrars borde ju vara föredra då en med bakre dörrar inte har nån funktion.

Ja men en 3 dörrars då har du ju det problemet att du lär lastbils regga iom att dom inte kommer åt bältena bak,vilket dom gör i en 4 dörrars.. för övrigt så har jag tänk göra i princip lika men jag kommer även svetsa en ramsom lådan står på,som bär upp tyngden så den blir stabil.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

RM-operatör
667 Inlägg
30 januari 2010
#10
Du vill ha något du lär klura och planera för att bygga i? Skoda Pickis wink


low_and_loud
30 januari 2010
Trådstartare
#11
ShyGuy skrev:
Du vill ha något du lär klura och planera för att bygga i? Skoda Pickis wink

har jag faktiskt funderar på .o helt enkelt bygga en port i bakväggen bakom sätena sen fylla hela flaket.men det känns som det är folk som redan har gjort det med andra pickups.så det får bli något mera udda.en pv med delad framruta det hade varit rätt schysst=)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 januari 2010
#12
Det är en del att tänka på...

Detta gäller för bilar som INTE är helbilsgodkända. Något som kan vara värt att tänka på när du köper bil.
Dels så är det oftast bättre att regga om antal passagerare än att regga om till lättlast bil då du måste ha lastöglor med ett visst avstånd, lastgaller o.s.v i en lättlastbil.

Tänk på att du måste ha kvar MINST 75kg till maxlastvikt per passagerare d.v.s jag har 650Kg maxlast i min Express det innebär att jag får ha max 575kg last i bilen i.o.m att jag har en passagerarplats.

Om du köper en CRX så behöver du inte regga om den då de är reggade för en passagerare från början, så när vi bes DD-crx:en så var det bara att rulla in utan nått beskymmer.

Om du inte reggar om så måste de kunna kontrollera bältesfunktionen och hur ska de kunna göra det när du har en stor baslåda över bältesinfästningen?

Tänk på att bromsar och stötar slits fort om du har lite vikt i bilen, jag är glad att jag har bladfjäder på Expressen...

Mitt tips är att du åker och snackar med SBP och berättar dina planer så kan de komma med råd och tips, har gjort det själv ett par gånger och är de inte stressade så brukar de vara hjälpsamma.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

low_and_loud
30 januari 2010
Trådstartare
#13
ExtraKim skrev:
Det är en del att tänka på...

Detta gäller för bilar som INTE är helbilsgodkända. Något som kan vara värt att tänka på när du köper bil.
Dels så är det oftast bättre att regga om antal passagerare än att regga om till lättlast bil då du måste ha lastöglor med ett visst avstånd, lastgaller o.s.v i en lättlastbil.

Tänk på att du måste ha kvar MINST 75kg till maxlastvikt per passagerare d.v.s jag har 650Kg maxlast i min Express det innebär att jag får ha max 575kg last i bilen i.o.m att jag har en passagerarplats.

Om du köper en CRX så behöver du inte regga om den då de är reggade för en passagerare från början, så när vi bes DD-crx:en så var det bara att rulla in utan nått beskymmer.

Om du inte reggar om så måste de kunna kontrollera bältesfunktionen och hur ska de kunna göra det när du har en stor baslåda över bältesinfästningen?

Tänk på att bromsar och stötar slits fort om du har lite vikt i bilen, jag är glad att jag har bladfjäder på Expressen...

Mitt tips är att du åker och snackar med SBP och berättar dina planer så kan de komma med råd och tips, har gjort det själv ett par gånger och är de inte stressade så brukar de vara hjälpsamma.

Så då är ju en bil med hög maxlast att föredra om man har mycket tunga prylar i jämfört med liten bil som både beränsas av vikt samt antal komponenter. men det är inga större problem att regga om ett fordon till 2 sitsig då? ja tanken var oxo att plåta igen alla rutor förutom det som blir kvar i hytten.men det kan ju inte vara några större problem heller.så icke helbilsgokända fordon är då typ express,combo,mm

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 januari 2010
#14
När en bilmodell blev helbilsgodkänd varierar, första tror jag var Audi 80 cab som blev det 92/93 eller däromkring. Men många blev det runt -97, men som sagt det beror på... Vet att Mitsu Evo 6 inte helbilgodkändes och jag tror inte de senare heller är det (för att man ska kunna modifiera dem & köra rally med dem).

Enklast möjliga är att köpa ett skåp direkt, det brukar bli mer jobb än man har tänkt sig ändå wink

Ska bli intressant att se vad de säger om mitt skåp när jag bes det... Tror de kan ha en del åsikter :s

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Det heter STEREO
893 Inlägg
30 januari 2010
#15
Ja om du får igenom ditt skåp med ett rakt streck så kommer jag skalla mig blodig mot väggen det skall jag lova.... Spräkt tak osv tongue

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

low_and_loud
30 januari 2010
Trådstartare
#16
ExtraKim skrev:
När en bilmodell blev helbilsgodkänd varierar, första tror jag var Audi 80 cab som blev det 92/93 eller däromkring. Men många blev det runt -97, men som sagt det beror på... Vet att Mitsu Evo 6 inte helbilgodkändes och jag tror inte de senare heller är det (för att man ska kunna modifiera dem & köra rally med dem).

Enklast möjliga är att köpa ett skåp direkt, det brukar bli mer jobb än man har tänkt sig ändå wink

Ska bli intressant att se vad de säger om mitt skåp när jag bes det... Tror de kan ha en del åsikter :s

oki det lär ju bli en betydligt äldre bil i mitt fall så då är den ju ej helbilsgodkänd.ja jobb det är det inte brist på smile nackdelen med skåpbilar är att det är så mycket stora släta plåtytor så det blir mycket som måste stagas upp.skulle nog fördra en riktigt gammal bil som är tjock o fin i plåten med runda former hitter jag en gammal pv så smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 januari 2010
#17
Det syns inte p.g.a att brickan som sitter vid bulten täcker det big_smile

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Det heter STEREO
893 Inlägg
30 januari 2010
#18
Om du skall bygga i en PV så kan jag rekommendera att kolla så att alla rutorna är bytta till en ganska ny modell då de gamla fan knappt håller för ett framsystem bestående av dubbla 6.5" samt att de e inte så jävla bra å plåten de heller. Dock ruggigt balla bilar men de kräver lika mkt dämpning å stgning som en ny bil för att inte rassla sönder tyvär

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

low_and_loud
30 januari 2010
Trådstartare
#19
Holst skrev:
Om du skall bygga i en PV så kan jag rekommendera att kolla så att alla rutorna är bytta till en ganska ny modell då de gamla fan knappt håller för ett framsystem bestående av dubbla 6.5" samt att de e inte så jävla bra å plåten de heller. Dock ruggigt balla bilar men de kräver lika mkt dämpning å stgning som en ny bil för att inte rassla sönder tyvär

dock börrjar ju dessa skönheter bli rätt dyra om man inte ska svetsa ihjäl sig, kom gärna med förslag på udda bil o bygga i om nån har nån ide, fan tänk en cittra ds med vägg i ha ha

297 Inlägg
31 januari 2010
#20
project_black_v70N skrev:
Holst skrev:
Om du skall bygga i en PV så kan jag rekommendera att kolla så att alla rutorna är bytta till en ganska ny modell då de gamla fan knappt håller för ett framsystem bestående av dubbla 6.5" samt att de e inte så jävla bra å plåten de heller. Dock ruggigt balla bilar men de kräver lika mkt dämpning å stgning som en ny bil för att inte rassla sönder tyvär

dock börrjar ju dessa skönheter bli rätt dyra om man inte ska svetsa ihjäl sig, kom gärna med förslag på udda bil o bygga i om nån har nån ide, fan tänk en cittra ds med vägg i ha ha

ford ka? roll


Sök