3168
Sök

Bmw e30 320 -85 dör vid körning i kallt väder

1 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Hej,

Jag har ett problem med min bil som jag inte vet hur jag ska åtgärda, eller rättare sagt vad jag ska börja leta.

I alla fall så fungerar min bil som den ska tills det är ca -15 grader. Då vägrar den starta. Startmotorn går som den ska men den vägrar tända. Startgas hjälper inte heller.

Efter att ha stått inne i varmgarage ett tag så startat bilen som den ska ... är ute och kör i ca 1 timme i stan, inga problem men så fort jag kommer ut på 90 väg och kör i ca 10 minuter dör bilen.. vägrar starta.. efter ca 5 minuter så startar bilen som den ska och jag kan köra vidare i ca 10 minuter samma sak..  såhär håller det på sålänge jag kör på 90 vägen... när jag kommer in i stan igen där man kör saktare så kan jag köra hur länge som helst... testar efter ca 2 timmar körning att ta mig ut på motorvägen igen men samma sak på en gång.

Min tanke är att något fryser när jag kör i högre hastigheter pga all kalluft som kommer in i motorrummet.
Vad ska jag börja titta? Spontant känns det som det är vatten någonstans som fryser och gör att motorn inte tänder. Alla annan elekronik i bilen fungerar.

Jag har testat att stoppa i nya stift men blev ingen skillnad.

Tacksam för alla ideer.
/robert

Sök