3317
Sök

1.3 motor = 1l mil?

140 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Hej

Jag äger en Skoda Felicia 97.
Jag tankade full tank, dvs 40 liter för 11 dagar sedan.
Sammanlagt så körde jag 411 km på 40 liter.
Hur kan det vara möjligt? En motor på 1.3 drar 10 liter per 100 km?
Jag kan förstå att det är vinter, och det skulle vara acceptabelt om den tog 0.6 - 0.8 per mil.
Enligt instruktions boken/VV ska bilen dra 0.5 mil.

Vet ni vad det kan vara för fel?
Några rekommendationer att hålla ner bensinförbrukning?
Värmen är alltid på, stolsvärme osv, men det drar bara 6 % av bränsleförbrukningen.
Jag har bilen på tomgång cirka 8 minuter innan jag kör den, så den blir varm.
Senast redigerat av AtaPulja (2 februari 2010)

Smålänning
7 883 Inlägg
2 februari 2010
Kanske ska ändra rubriken lite wink den drar ju itne 0,1 l/mil wink

40 liter dividetat med 411 km = 41,1 mil...

40/41,1=0,9732....

Alltså 0,97 milen...

Lägen sen den servades sist? Kollat felkoder? Diagnosuttaget sitter under handskfacket där grå plastpanelen tar slut.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 februari 2010
AtaPulja skrev:
Hej

Hade du kört bilen tidigare så hade du kommit en bit. Tomgång i 8minuter varje start? Hmmmmmmm

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

140 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Kanske ska ändra rubriken lite wink den drar ju itne 0,1 l/mil wink

40 liter dividetat med 411 km = 41,1 mil...

40/41,1=0,9732....

Alltså 0,97 milen...

Lägen sen den servades sist? Kollat felkoder? Diagnosuttaget sitter under handskfacket där grå plastpanelen tar slut.

Sorry, rubriken fixat.

Servades när mätarställningen var på 9500 mil.
Nu är den på 11000 mil.

Jag ska ta titt på felkoder.
Kanske jag kan inte se något, utan bara på service?

140 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
caromania skrev:
AtaPulja skrev:
Hej

Hade du kört bilen tidigare så hade du kommit en bit. Tomgång i 8minuter varje start? Hmmmmmmm

Min första bil, tog körkortet för 3 veckor sedan.

Smålänning
7 883 Inlägg
2 februari 2010
Glömde säga...

Dom där 8 minuterna tomgång kall drar MÄNGDER med soppa... Säkert 5-6 mils resande i motsvarnade...

Du ska köra iväg på en gång, och jag vet att värme och defroster kommer sakta i Felicia, men det är en sak man får leva med smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

140 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Glömde säga...

Dom där 8 minuterna tomgång kall drar MÄNGDER med soppa... Säkert 5-6 mils resande i motsvarnade...

Du ska köra iväg på en gång, och jag vet att värme och defroster kommer sakta i Felicia, men det är en sak man får leva med smile

Va?
Jag har surfat lite på Google, och många påstår att kall motor drar skit mycket.
Så du menar, lika bra att köra direkt? Många säger att då drar bilen soppa som fan om kan kör direkt med kall motor.

Från en hemsida:
Kall bil drar mycket mer bensin

Nu när vintern kommer så är ett bra tips att ca 0,5 - 1 timma före man skall använda sin bil ha på motorvärmare. Olika timers är inte dyra. Det är dock viktigt att det är timer, om du bara låter motorvärmaren stå på dygnet runt blir det dyrt sparförslag.

En kall motor drar oftast ungefär 50% mer bensin än en varm, så det syns tämligen direkt i bensinförbrukningen. Elkostnaden finansernas med marginal.

Utöver ren bensinförbrukning så minskar bilen slitage, mindre utsläpp och sist men inte minst så är det skönt att sitta i en varm bil och du håller dig frisk!

Besparingspotential runt 0,1 - 0,4 liter/kall start + slitageminskning + miljöeffekt

Värmen i Felicia kommer snabbt tycker jag.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 februari 2010
AtaPulja skrev:
caromania skrev:
AtaPulja skrev:
Hej

Min första bil, tog körkortet för 3 veckor sedan.

jag menar inte att du borde kört bilen för längre tid än tre veckor sedan. Ordet pappsk**** kommer nära till hands. wink Jag menade att 8 minuter tomgång är flera kilometers körning.
Senast redigerat av caromania (2 februari 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

519 Inlägg
2 februari 2010
kör du iväg med en gång så blir motorn varmare fortare,dom 8minuter du står på tomgång är onödiga 8minuter,man kommer en bit på 8min plus att motorn blir varmare fortare...

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
2 februari 2010
AtaPulja skrev:
twin_cam skrev:
Glömde säga...

Va?
Jag har surfat lite på Google, och många påstår att kall motor drar skit mycket.
Så du menar, lika bra att köra direkt? Många säger att då drar bilen soppa som fan om kan kör direkt med kall motor.

Från en hemsida:
Kall bil drar mycket mer bensin

Nu när vintern kommer så är ett bra tips att ca 0,5 - 1 timma före man skall använda sin bil ha på motorvärmare. Olika timers är inte dyra. Det är dock viktigt att det är timer, om du bara låter motorvärmaren stå på dygnet runt blir det dyrt sparförslag.

En kall motor drar oftast ungefär 50% mer bensin än en varm, så det syns tämligen direkt i bensinförbrukningen. Elkostnaden finansernas med marginal.

Utöver ren bensinförbrukning så minskar bilen slitage, mindre utsläpp och sist men inte minst så är det skönt att sitta i en varm bil och du håller dig frisk!

Besparingspotential runt 0,1 - 0,4 liter/kall start + slitageminskning + miljöeffekt

Värmen i Felicia kommer snabbt tycker jag.

Notera att dom skriver med MOTORVÄRMARE. Det är storskillnad mot att stå på tomgång.

Allt för den där jävla hatten!

140 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Jaha.
Helt enkelt så bränsleförbrukningen är mindre om jag kör direkt.
Istället att stå på tomgång och bensinen bara rinner ut.
Men skadar det inte motorn att köra direkt så kall?

Jag ska testa det, köra direkt, så får jag se skillnaden.

294 Inlägg
2 februari 2010
AtaPulja skrev:
Jaha.
Helt enkelt så bränsleförbrukningen är mindre om jag kör direkt.
Istället att stå på tomgång och bensinen bara rinner ut.
Men skadar det inte motorn att köra direkt så kall?

Jag ska testa det, köra direkt, så får jag se skillnaden.

Du kommer märka stor skillnad tongue
Motorn slits egentligen mindre av att köras direkt.

Tänk så här, om du har 20 minuters resväg till din destination, och du står 8-10 minuter på tomgång, så kommer motorn att ha gått i TID för 20 000 mil, när den gått 10 000 mil... eller hur?

Ser inte bra ut när du ska sälja en lågmilad bil som trycker ut komp i vevhuset wink

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

140 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Okej unpatternad.
Jag förstår poängen.

Ni får ursäkta min okunskap, jag kan ingenting om bilar.
Men jag lär mig långsamt och säkert.

Ps. Tankade idag igen 40 liter, ska bli spännande att se hur många km kommer jag rulla denna gång med era tips och sparsam körning.
Senast redigerat av AtaPulja (2 februari 2010)

Forummoderator
26 339 Inlägg
2 februari 2010
AtaPulja skrev:
Okej unpatternad.
Jag förstår poängen.

Ni får ursäkta min okunskap, jag kan ingenting om bilar.
Men jag lär mig långsamt och säkert.

Ps. Tankade idag igen 40 liter, ska bli spännande att se hur många km kommer jag rulla denna gång med era tips och sparsam körning.

Alla har vi varit där i början.
Återkom gärna och berätta om skillnaden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Smålänning
7 883 Inlägg
2 februari 2010
Glöm inte hålla koll på trycket i däcken med smile Gör stor skillnad.

1 997 Inlägg
2 februari 2010
Har den gått 1500mil sen senaste servicen så skadar de ju inte o serva den nu igen smile

1 915 Inlägg
2 februari 2010
Montera/använd motorvärmare, så sjunker nog bensinförbrukningen lite, då det blir mindre kallstarter. Men elförbrukningen ökar istället smile

Sen beror det även mycket på hur du kör..
http://www.snalbil.se/

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

925 Inlägg
3 februari 2010
AtaPulja skrev:
Hej

Jag äger en Skoda Felicia 97.
Jag tankade full tank, dvs 40 liter för 11 dagar sedan.
Sammanlagt så körde jag 411 km på 40 liter.
Hur kan det vara möjligt? En motor på 1.3 drar 10 liter per 100 km?
Jag kan förstå att det är vinter, och det skulle vara acceptabelt om den tog 0.6 - 0.8 per mil.
Enligt instruktions boken/VV ska bilen dra 0.5 mil.

Vet ni vad det kan vara för fel?
Några rekommendationer att hålla ner bensinförbrukning?
Värmen är alltid på, stolsvärme osv, men det drar bara 6 % av bränsleförbrukningen.

Tomgångskörning drar mycket bensin, ett väldigt oeffektivt sätt att värma motorn på. Och det är därför det är så viktigt att använda dom oljor som rekomenderas. Är det kallt så måste olja cirkulera direkt ut i motorn trots kylan. Motorvarv mellan 2-3000rpm första km är att rekomendera. För höga varv så orkar inte olja upp i toppen.
Jag har själv provat och varmkört bilen när jag glömt motorvärmaren. Det märks STOR skillnad på bränsledatorn.
En motor som går kall får extra bensin för att gå, den extra bensinen är bränsle som inte ingår i förbränningen, utan kondenseras på cylinderväggar, blanda annat. Den tvättar bort oljefilm. Alltså sliter det väldigt mycket på cylindrar att köra motorn kall. Alltså är snabb uppvärmning att föredra.

Mats

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
3 februari 2010
Lånar här, min golf 3 eller ja tongue alla mina bilar med småmotor dricker MKT!:o.. Men min golf 3 jag kommer ca 50 mil, på en 55 literstank!:o

men vad ska man göra försorts servis ?

Olja,filter,bränslefilter eller? smile

Sorry att jag snodde lite i tråden smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

5 198 Inlägg
3 februari 2010
Liten motor får jobba mer och drar mer soppa.

Sök