3403
Sök

1.3 motor = 1l mil?

925 Inlägg
3 februari 2010
#21
gamlingen skrev:
Liten motor får jobba mer och drar mer soppa.

En liten motor är alltid effektivare, vid vardaglig körning.
Ju mer man belastar en motor ju effektivare utnyttjar den bränslet så länge man kan hålla sig inom motorns arbetsområden. Där vridmomentet är högt. Typ, mellan 2-4000rpm

Mats

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 februari 2010
#22
Hur beräknar nu bränsleförbrukningen egentligen, metoden att tanka i en viss mängd bränsle och sedan kolla på tankmätare o trippmätare funkar inte.
Tanka fullt, nolla trippen. Kör tills du behöver tanka, då du tankar fullt igen. Hur många liter fick du i, hur många mil har du kört? Liter dividerat med mil=liter per mil. Alla andra mätmetoder är förkastliga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

724 Inlägg
3 februari 2010
#23
Efter jag läst detta så ska jag i fortsättningen skita i att starta min bil ca 3min innan jag åker...snittar nu 8.5...


1 327 Inlägg
3 februari 2010
#24
Suomela skrev:
Kallstarter i minusgrader drar mycket soppa så länge motorn är kall.
Kör iväg bilen så fort som möjligt för att få upp temperaturen snabbare, sen kan du även prova byta luftfilter, för det var ett tag sedan bilen var på service.
mvh
Suomela

Det där låter ju inte vettigt. Motorn drar ju snarare mer om man kör iväg direkt man har kallstartat den. Sen om man gör en riktig kallstart så nöter det ju mer om man kör iväg direkt än att låta motor/växellåda bli varm.


1 043 Inlägg
3 februari 2010
#25
Som dom ju har påpekat innan så ska man köra iväg direkt, men inte fullgas och höga varv det sliter minst och drar minst.
Om man skulle stå på tomgång och få en manuell växellåda bli varm får den stå på tomgång i en hel dag.

Smålänning
7 883 Inlägg
3 februari 2010
#26
gamlingen skrev:
Liten motor får jobba mer och drar mer soppa.

Ja, i en stor bil ja...

Men Skoda Felicia 1,3 har ganska lagom motor för vardaglig körning, 56 hästar...

Ska normalt inte dra mer än 0,7 max...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 327 Inlägg
3 februari 2010
#27
norpan1 skrev:
Som dom ju har påpekat innan så ska man köra iväg direkt, men inte fullgas och höga varv det sliter minst och drar minst.
Om man skulle stå på tomgång och få en manuell växellåda bli varm får den stå på tomgång i en hel dag.

Kan ju beropå vad man kallar kallstart.  Just nu är det här - 22 och då skulle då inte jag bara köra iväg direkt om jag kallstartat bilen. Växellådan går ju nog trögt fast motorvärmaren har varit i.


1 043 Inlägg
3 februari 2010
#28
Man späder ut oljan som dom beskrev tidigare vid kall start, så om man står på tomgång vid kallstart ofta utan att köra så att motoroljan blir varm bör man byta den ofta.
Jag hade en givare till motoroljan i en tidigare bil och man fick köra i c:a 4 mil på landsväg innan den blev 50 grader varm.
Detta var en bil utan turbo.

Administratör
2 978 Inlägg
3 februari 2010
#29
Många tips om hur man ska köra. Ett vanligt fel är tempgivaren som är kass, fel ställda ventiler, anliggande bromsar, däcktryck, mm mm

En kopp av den svarta såsen...

140 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#30
Hej hej grabbar och tjejer

Jag skulle återkomma om hur det går med min bensinförbrukning.

Det är så att jag har kört nästan halvtank. På 20 liter har jag åkt 310 km.
Det återstår 22 liter bensin. Och jag får se i slutändan om det blir runt 600 km när bensin tanken blir nästan tom.

Metoder jag har använt är att planera bättre att köra (släppa på gasen, motorbromsa), ingen alls tomgång och gasa försiktigt.

Jag återkommer när dem sista 22 liter är slut så får ni exakt hur många km jag har kört på en tank.
Spännande!

4 586 Inlägg
8 februari 2010
#31
Min mor har också 1.3 motorn i sin skoda. Den drar aldrig över 0.6 vid normal körning

dock vid hastigheter över 100 då drar den det dubbla.

Bilen har i dagsläget gått 23.000 mil utan att motorn ens är rörd bara servad regelbundet

Det vanligaste felet vid hög bensinförbrukning är tempgivare G42 som går till insprutningen.
Senast redigerat av jocke_gronberg (8 februari 2010)


140 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#32
jocke_gronberg skrev:
Min mor har också 1.3 motorn i sin skoda. Den drar aldrig över 0.6 vid normal körning

dock vid hastigheter över 100 då drar den det dubbla.

Bilen har i dagsläget gått 23.000 mil utan att motorn ens är rörd bara servad regelbundet

Det vanligaste felet vid hög bensinförbrukning är tempgivare G42 som går till insprutningen.

När du säger max 0.6, menar du då vinterperiod?

4 586 Inlägg
9 februari 2010
#33
AtaPulja skrev:
jocke_gronberg skrev:
Min mor har också 1.3 motorn i sin skoda. Den drar aldrig över 0.6 vid normal körning

dock vid hastigheter över 100 då drar den det dubbla.

Bilen har i dagsläget gått 23.000 mil utan att motorn ens är rörd bara servad regelbundet

Det vanligaste felet vid hög bensinförbrukning är tempgivare G42 som går till insprutningen.

När du säger max 0.6, menar du då vinterperiod?

året runt. Men det är tack vare att hon har motorvärmare


993 Inlägg
9 februari 2010
#34
önska mina bilar drog 1liter milen sad..

men lycka till.


Diktator
968 Inlägg
9 februari 2010
#35
Memme skrev:
Lånar här, min golf 3 eller ja tongue alla mina bilar med småmotor dricker MKT!:o.. Men min golf 3 jag kommer ca 50 mil, på en 55 literstank!:o

men vad ska man göra försorts servis ?

Olja,filter,bränslefilter eller? smile

Sorry att jag snodde lite i tråden smile

se till att luftfilter är rent, och har du exempelvis biltema, så kanske du ska byta, en del påstår att deras är för täta så den drar mer bensin... trycket i däcken är rätt... varva inte som en formel-1 bil, så ska du nog få ner förbrukningen.

enda gången jag mätt hur mycket min dragit va när jag körde 50 mil på 40 liters tank... då varvar den mer och har bredare sulor än original. jag har 1.6 liters motorn på 75 hästar

140 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#36
Slutresultaten blev;

526 km, och cirka 5 liter kvar fanns kvar i bensintanken när trippmätare hamnade på 526.
En förbättring med cirka 125 km...

Cirka 0.7 milen...
Nja...den ska dra ännu mindre,  kanske 0.6,5 milen på vinter...
Senast redigerat av AtaPulja (15 februari 2010)

1 749 Inlägg
15 februari 2010
#37
AtaPulja skrev:
Slutresultaten blev;

526 km, och cirka 5 liter kvar fanns kvar i bensintanken när trippmätare hamnade på 526.
En förbättring med cirka 125 km...

Cirka 0.7 milen...
Nja...den ska dra ännu mindre,  kanske 0.6,5 milen på vinter...

Cirka cirka.
Hur många liter bensin fick du i på de 526 kilomtrarna?
36.8?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

140 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#38
patrikke skrev:
AtaPulja skrev:
Slutresultaten blev;

526 km, och cirka 5 liter kvar fanns kvar i bensintanken när trippmätare hamnade på 526.
En förbättring med cirka 125 km...

Cirka 0.7 milen...
Nja...den ska dra ännu mindre,  kanske 0.6,5 milen på vinter...

Cirka cirka.
Hur många liter bensin fick du i på de 526 kilomtrarna?
36.8?

36.7 - 37 l, där nånstans.
Full tank är 42 liter...

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 februari 2010
#39
Men hur mäter du? Du måste nolla mätaren, köra, tanka och sedan räkna ut. Du kan inte kolla på mätaren!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

217 Inlägg
15 februari 2010
#40
gamlingen skrev:
Liten motor får jobba mer och drar mer soppa.

Bara att slänga i en 10liters v8 så går det bra och billigt eller?


Sök