3510
Sök

Lådvolym 6x9" ?

4 693 Inlägg
17 februari 2010
MSR_VOLVO skrev:
stRaend skrev:
MSR_VOLVO skrev:

Man tager vad man haver.
Hela sterron har legat i förrådet och samlat damm. lika bra att man använder grejerna.

och då tar man ett par 6x9" och kopplar så att man får enbart ut bastoner.

funkar gör det ju iallafall......

men frågan är...måste jag klippa kabeln till mellan och diskanten?

Bara att justera på steget smile

Booyakasha!

149 Inlägg
17 februari 2010
jag har 6-8st 6x9or jag ska stoppa in i skuffen på min kombi. Så det blir ju en låda. Den kan väl vara uppemot 200liter, men det känns lite overkill.
Tänkte köra på runt 100 liter. Funderar lite på om man ska bygga skiljeväggar eller om man ska låta dom vara i samma låda. Sen, portat kanske vore lite kul. 8st 6x9or flyttar ju ganska okej med luft ändå.
Dock är det olika 6x9or, men det får fan gå ändå. Riktigt så kräsen kan man inte vara i en bil som man aldrig kommer vara nykter i ändå.
Resten av setupen består väl av dubbla 10" samt några slags koaxer fram. Slutsteg till allt såklart.

stRaend
17 februari 2010
portad låda till 6x9"? rekommenderar nog sluten låda till 6x9" om du ska ha så dom spelar hela sitt egna register.

88 Inlägg
17 februari 2010
Softis skrev:
MSR_VOLVO skrev:
stRaend skrev:

och då tar man ett par 6x9" och kopplar så att man får enbart ut bastoner.

funkar gör det ju iallafall......

men frågan är...måste jag klippa kabeln till mellan och diskanten?

Bara att justera på steget smile

...eller på delningsfiltret i detta fallet

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

149 Inlägg
17 februari 2010
stRaend skrev:
portad låda till 6x9"? rekommenderar nog sluten låda till 6x9" om du ska ha så dom spelar hela sitt egna register.

jo egentligen så ska det ju vara slutet. Men vore tufft att köra med portad. Går ju att avstämma lådan rätt högt. Fast 100liter till 8st portat kan bli aningen lite volym ändå. Får måtta lite och se hur mycket låda man får plats med..

stRaend
17 februari 2010
eller så kör du OA till dom?

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
18 februari 2010
stRaend skrev:

Men OA är inte alls lika bra som låda.

FarmoR skrev:
jo egentligen så ska det ju vara slutet. Men vore tufft att köra med portad. Går ju att avstämma lådan rätt högt. Fast 100liter till 8st portat kan bli aningen lite volym ändå. Får måtta lite och se hur mycket låda man får plats med..

Portad låda tror jag faktiskt är bättre än sluten, då släpper du ut allt ljud bättre. Om du kan räkna på det på ett bra sätt tror jag att de blir grymt som fan. Jag vill se hur de blir sen wink

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

16 197 Inlägg
18 februari 2010
mrfjonsson skrev:
stRaend skrev:

FarmoR skrev:

Portad låda tror jag faktiskt är bättre än sluten, då släpper du ut allt ljud bättre. Om du kan räkna på det på ett bra sätt tror jag att de blir grymt som fan. Jag vill se hur de blir sen wink

försök få tag på RIKTIGA parametrar till 6*9"..   tror inte ja vet nån tillverkare som har de,  har man inge parametrar så kan man inte bygga en exakt portad låda..

OA kan i vissa fall vara bättre än låda om lådan e helt galet byggd.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

stRaend
19 februari 2010
mrfjonsson skrev:
stRaend skrev:

FarmoR skrev:

som sagt, om du inte alls har några parametrar så blir nog OA bättre. men om du ägnar många många många timmar åt labbande så kan du nog få till det bättre med låda.

Avstängd
1 714 Inlägg
19 februari 2010
FarmoR skrev:
jag har 6-8st 6x9or jag ska stoppa in i skuffen på min kombi. Så det blir ju en låda. Den kan väl vara uppemot 200liter, men det känns lite overkill.
Tänkte köra på runt 100 liter. Funderar lite på om man ska bygga skiljeväggar eller om man ska låta dom vara i samma låda. Sen, portat kanske vore lite kul. 8st 6x9or flyttar ju ganska okej med luft ändå.
Dock är det olika 6x9or, men det får fan gå ändå. Riktigt så kräsen kan man inte vara i en bil som man aldrig kommer vara nykter i ändå.
Resten av setupen består väl av dubbla 10" samt några slags koaxer fram. Slutsteg till allt såklart.

Svårt att låta bli att yttra sig om huruvida 6x9orna känns onödiga i sammanhanget,
även om det är en fyllehäck så är det roligare med bättre bas ändå.

Sälja alla 6x9 och även basarna och köpa en bra 12" ?

Och ett kraftigt framsystem så man kan kräma på när man dricker öl och bara vill ha högre big_smile

Annars så är det ju ett roligt projekt att se vad en bunt 6x9 kan prestera om man räknar ut det och gör allt seriöst

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
19 februari 2010
evilaudio skrev:
mrfjonsson skrev:
stRaend skrev:

FarmoR skrev:

försök få tag på RIKTIGA parametrar till 6*9"..   tror inte ja vet nån tillverkare som har de,  har man inge parametrar så kan man inte bygga en exakt portad låda..

OA kan i vissa fall vara bättre än låda om lådan e helt galet byggd.

Men du kan inte räkna in en låda som är felbygd. Då kan du säga att en vanlig 12" bas är bättre OA.
Förstår du vad jag menar med att en 6.9" inte är en riktig högtalare? Den är flera i en. Ska du ha det riktigt ska du ju ha högtalar kit. Det är därför det inte finns några riktiga parametrar till 6.9".

Men de ska nog fan gå rätt bra att bygga en låda till en 6.9" på känn och få de bättre än OA

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

Sök