3048
Sök

Problem med skoter

29 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
har ett problem med min skoter, det låter som att en kedja har hoppat, alltså motorn varvar å går som den ska men bandet vill inte röra på sig. nån som kan säga mig vad det kan vara då jag inte å så jävla kunnig på skotrar
det är iaf en yamaha venture -94

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
3 februari 2010
Har du kollat så inte variatorremmen är av av, att transmissionskedjan gått av är ju inte alltför vanligt.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

29 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
variatorremmen är inte av, men tidigare så har skotern när det går tungt låtit som den "kuggar" om det kan vara nått som har med det å göra, jag är absolut inte kunnig på skotrat tongue

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
3 februari 2010
gudfader skrev:
variatorremmen är inte av, men tidigare så har skotern när det går tungt låtit som den "kuggar" om det kan vara nått som har med det å göra, jag är absolut inte kunnig på skotrat tongue

Fel mattspänning!
Senast redigerat av hotrodder (3 februari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

29 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
hotrodder: om det är fel mattspänning är det koplicerat eller? måste man ha nått speciellt verktyg?
kan vara bra att veta då jag ska dra ut å försöka fixa det ikväll smile

29 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
kanske ska tillägga att mattan står pall.

8 883 Inlägg
3 februari 2010
Flyttar till Off topic

Fotograf på tierpidag.se

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
3 februari 2010
gudfader skrev:
hotrodder: om det är fel mattspänning är det koplicerat eller? måste man ha nått speciellt verktyg?
kan vara bra att veta då jag ska dra ut å försöka fixa det ikväll smile

Lyft och ställ skoterns bakre handtag på en bock så matta/fjädring hänger obelastat. Kolla sedan längst fram hur "kugghjulen" som driver i mattans fyrkantiga hål ser ut. Det kan även vara en drivaxellagring som gått (kolla så att ingen olja läcker ner i bandtunneln runt drivaxeln) Mattan ska inte hänga ner mer än några millimeter under slidsen (teflonglidskenorna som sitter på aluminiumskenorna i boggien) Nu har jag inte exakt mått på hur mycket man ska kunna "dra ner" mattan under slidsen men det är inte många centimeter på någon skoter. Mattan spänner man genom att först lossa låsmuttrarna vid bakersta axeln och sedan vrida på justerskruven som styr axeln fram/bakåt. Veva lika mycket på bägge skruvarna och kolla att mattan centrerar genom att sedan med motorn köra mattan x-antal varv med skotern uppställd på bocken. Mät avståndet från mattans kant in till kanten på bakersta hjulet. Det ska vara samma avstånd på bägge sidor = rätt centerat.

Edit; Läste inläggen igen och... Driver den inte alls så är det nog tyvärr transkedjan som gått av. Sitter en ställskruv på kedjehuset går den att dra i botten så är det bara att riva transhuset.

Edit 2: Här hittar du sprängskisser på allt: http://www.ronniesmailorder.com/fiche_s … mfg=Yamaha
Senast redigerat av hotrodder (3 februari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

29 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
hottrodder: tack som fan för hjälpen den uppskattas! (Y) smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
3 februari 2010
Har du kollat så både primär och sekundär variatorerna snurrar? För skulle kedjan ha gått av eller att det är nånting med drivhjulen så ska ju endå båda variatorerna snurra smile

Tänkte främst på att om båda variatorerna snurrar så kan du ju utesluta att det är dom som kronglar och gå vidare med felsökandet ner mot kedjehuset, drivhjulen, mattan osv smile
Senast redigerat av _Glenne_ (3 februari 2010)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

29 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
det var transkedjan som gått av! sad
fick betala saftiga 2700 för en ny :S

Sök