Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
och till frågan, det beror på vad för typ av motor det är osv, lite info hade inte skadat
Men om man tar t.ex min 765:a, den ryker så det står härliga till, men det är bara för att jag ställt upp maxmängden på soppapumpen plus att jag har ingen EGR-ventil, partikelfilter eller katt som eventuellt kan ta skada av detta! Som sagt det beror på vad för motortyp du har, alltså om det t.ex en förkammardiesel(som det är i min Volvo) eller t.ex en CommonRail motor, som Volvos D5.
Volvos runt årsmodell 95-00, typ 850/855 s70/v70 är motorer jag tänker på.
Ja okej, du får plugga egrventilen för annars blir insuget fullt av sot, eventuellt ta bort katalysatorn för att den inte ska brinna upp eller "klogga"ihop, annars så ska det inte vara några problem!
Ja jag utgick ifrån att du vill att det ska "köla"
Volvos runt årsmodell 95-00, typ 850/855 s70/v70 är motorer jag tänker på.
Ja okej, du får plugga egrventilen för annars blir insuget fullt av sot, eventuellt ta bort katalysatorn för att den inte ska brinna upp eller "klogga"ihop, annars så ska det inte vara några problem!
Ja jag utgick ifrån att du vill att det ska "köla"
Okej
Hur fixar man så det kölar då? Funkar det att installera en sån där trimbox bara och öka på med hjälp av den?
Volvos runt årsmodell 95-00, typ 850/855 s70/v70 är motorer jag tänker på.
Ja okej, du får plugga egrventilen för annars blir insuget fullt av sot, eventuellt ta bort katalysatorn för att den inte ska brinna upp eller "klogga"ihop, annars så ska det inte vara några problem!
Ja jag utgick ifrån att du vill att det ska "köla"
Okej
Hur fixar man så det kölar då? Funkar det att installera en sån där trimbox bara och öka på med hjälp av den?
Ajjemen, helst en ställbar, men kolla dieselclubsweden.se, där finns massa info om vilka boxar som är bra/dåliga, hör även med unpatterned här på forumet om hur du pluggar egr samt pluggar wastegaten, just att plugga wastegaten såsom han har gjort är rätt finurligt eftersom att han ställer laddtrycket med mängden soppa istället och på så vis kan du få en väldigt effektiv motor till rimliga pengar!
Att det ryker tyder på att luft/bränsleförhållandet i förbränningen inte är bra, ofta då för att mängden bränsle är för stor i förhållandet till mängden luft. En felaktig förbränning är inte bra till något = ingenting man skall eftersträva.
Att få BRA förbränning som inte ger rök, onödigt hög bränsleförbrukning, temperatur eller stor miljöpåverkan är dock inte lätt, därför ryker många dieselmotorer när de är trimmade. Det är lättast så helt enkelt.
Men att bara fixa sin motor så den ryker för att det är coolt.....det inget du skall sträva efter.
Att det ryker tyder på att luft/bränsleförhållandet i förbränningen inte är bra, ofta då för att mängden bränsle är för stor i förhållandet till mängden luft. En felaktig förbränning är inte bra till något = ingenting man skall eftersträva.
Att få BRA förbränning som inte ger rök, onödigt hög bränsleförbrukning, temperatur eller stor miljöpåverkan är dock inte lätt, därför ryker många dieselmotorer när de är trimmade. Det är lättast så helt enkelt.
Men att bara fixa sin motor så den ryker för att det är coolt.....det inget du skall sträva efter.
mvh Jonas
Där satte du spiken i kistan! Som på min 760 t.ex, blev en ganska stor skillnad när jag skruva på pumpen, trodde inte det skulle göra såpass mycket som det gjorde, fast det är ju en jäkligt slö bil från början så det var väl därför skillnaden kändes så stor
Att det ryker tyder på att luft/bränsleförhållandet i förbränningen inte är bra, ofta då för att mängden bränsle är för stor i förhållandet till mängden luft. En felaktig förbränning är inte bra till något = ingenting man skall eftersträva.
Att få BRA förbränning som inte ger rök, onödigt hög bränsleförbrukning, temperatur eller stor miljöpåverkan är dock inte lätt, därför ryker många dieselmotorer när de är trimmade. Det är lättast så helt enkelt.
Men att bara fixa sin motor så den ryker för att det är coolt.....det inget du skall sträva efter.
mvh Jonas
Där satte du spiken i kistan! Som på min 760 t.ex, blev en ganska stor skillnad när jag skruva på pumpen, trodde inte det skulle göra såpass mycket som det gjorde, fast det är ju en jäkligt slö bil från början så det var väl därför skillnaden kändes så stor
ja men all rök kompenseras när laddtrycket kommer iallafall på min 940, ja de som händer när en diesel ryker svart så stiger förbränningstemperatur fort även avgasernatempen stiger.
Det som händer på en modern diesel som är perfekt uträknad från fabrik och matar på ca 1800 Bar (commonrail) Bränsle o över 2Bar laddtryck, vilket påfrestar jäkligt bra utan trimputtar som är där pillar med diverse "trimboxar" som egentligen bara lurar motorn att öka insprutningstiden. ÄR att DU knäcker maskin bokstavligt talat! stakarna kröks av överfyllnad i cylindern, så en diesel som ryker som fan i en modern bil med commonrail o överladdning är inge bra helt enkelt den får kort livslängd i bästa fall, den måste ha rätt blandning för att fungera så bra som möjligt, börjar man pilla så sabbar man bara.
Det som händer på en modern diesel som är perfekt uträknad från fabrik och matar på ca 1800 Bar (commonrail) Bränsle o över 2Bar laddtryck, vilket påfrestar jäkligt bra utan trimputtar som är där pillar med diverse "trimboxar" som egentligen bara lurar motorn att öka insprutningstiden. ÄR att DU knäcker maskin bokstavligt talat! stakarna kröks av överfyllnad i cylindern, så en diesel som ryker som fan i en modern bil med commonrail o överladdning är inge bra helt enkelt den får kort livslängd i bästa fall, den måste ha rätt blandning för att fungera så bra som möjligt, börjar man pilla så sabbar man bara.
Huh? Nu är du väl endå vilse i nattmössan?
En bottendel (kolvar, stakar, vev osv) påverkas inte direkt av vilken typ av insprutning motorn har mer än att förbränningstemperaturen skiljer något... Kolvarna tål liksom samma förbränningstryck oavsett CR eller PD!
Rent upplysningsvis så mäts mängden bränsle en modern CR-maskin sprutar in per slag i MILLIGRAM, tusendels gram och en CR som lyckas förbränna en hel gram sås per slag lär går jävligt bra kan jag lova dig! Börjar du fundera lite själv så rymmer förbränningsrummet mer än 1ml, ett kryddmått alltså, så risken att få en CR-maskin att stanna pga att man fyller förbränningsrummen och man försöker komprimera vätska extremt liten.
Vatteninsprutning på låga varv kan orsaka detta men garanterat inte en trimbox!
Avgasreningen i en modern CR-motor tar däremot stryk av att man ligger långt över gränsen för hur mycket bränsle motorn kan förbränna. Partikelfilter och katalysator tar stryk av detta och lever ett ganska kort liv med "storpump" men brukar hålla bra för både mappade styrdon och lurade railtrycksgivare (dieselbox) och fungera länge med detta!
Det som händer på en modern diesel som är perfekt uträknad från fabrik och matar på ca 1800 Bar (commonrail) Bränsle o över 2Bar laddtryck, vilket påfrestar jäkligt bra utan trimputtar som är där pillar med diverse "trimboxar" som egentligen bara lurar motorn att öka insprutningstiden. ÄR att DU knäcker maskin bokstavligt talat! stakarna kröks av överfyllnad i cylindern, så en diesel som ryker som fan i en modern bil med commonrail o överladdning är inge bra helt enkelt den får kort livslängd i bästa fall, den måste ha rätt blandning för att fungera så bra som möjligt, börjar man pilla så sabbar man bara.
Huh? Nu är du väl endå vilse i nattmössan?
En bottendel (kolvar, stakar, vev osv) påverkas inte direkt av vilken typ av insprutning motorn har mer än att förbränningstemperaturen skiljer något... Kolvarna tål liksom samma förbränningstryck oavsett CR eller PD!
Rent upplysningsvis så mäts mängden bränsle en modern CR-maskin sprutar in per slag i MILLIGRAM, tusendels gram och en CR som lyckas förbränna en hel gram sås per slag lär går jävligt bra kan jag lova dig! Börjar du fundera lite själv så rymmer förbränningsrummet mer än 1ml, ett kryddmått alltså, så risken att få en CR-maskin att stanna pga att man fyller förbränningsrummen och man försöker komprimera vätska extremt liten.
Vatteninsprutning på låga varv kan orsaka detta men garanterat inte en trimbox!
Avgasreningen i en modern CR-motor tar däremot stryk av att man ligger långt över gränsen för hur mycket bränsle motorn kan förbränna. Partikelfilter och katalysator tar stryk av detta och lever ett ganska kort liv med "storpump" men brukar hålla bra för både mappade styrdon och lurade railtrycksgivare (dieselbox) och fungera länge med detta!
+1
Jag vill se den som kan fyller förbränningsrummen med vätska, då kan vi snacka spridare och pump
Det som händer på en modern diesel som är perfekt uträknad från fabrik och matar på ca 1800 Bar (commonrail) Bränsle o över 2Bar laddtryck, vilket påfrestar jäkligt bra utan trimputtar som är där pillar med diverse "trimboxar" som egentligen bara lurar motorn att öka insprutningstiden. ÄR att DU knäcker maskin bokstavligt talat! stakarna kröks av överfyllnad i cylindern, så en diesel som ryker som fan i en modern bil med commonrail o överladdning är inge bra helt enkelt den får kort livslängd i bästa fall, den måste ha rätt blandning för att fungera så bra som möjligt, börjar man pilla så sabbar man bara.
det är alltid lika kul när någon som kallar sig själv "guru" bevisar sin enorma okunskap... hahaha
Ok.. Vi pratar tydligen inte samma språk så då kan jag inte hjälpa att det blir feltolkat, överfyllnad i cylinder = för mycket bränsleluft blandning i förhållande till kompression o temperatur helt enkelt. Jag skrev inte någonstans att det blev fullt med diesel i cylindern eller hur? Vi har massor av exempel i vårat avlånga land där stakar krökts i bottendelen p.g.a trimboxar, så jag vet vad jag pratar om. Det har till och med hänt att motorer knäckt sig själva utan trimbox p.g.a överkompensering i bränsledoseringen för att få motorn att gå jänmt på alla cylindrar.
Ok.. Vi pratar tydligen inte samma språk så då kan jag inte hjälpa att det blir feltolkat, överfyllnad i cylinder = för mycket bränsleluft blandning i förhållande till kompression o temperatur helt enkelt. Jag skrev inte någonstans att det blev fullt med diesel i cylindern eller hur? Vi har massor av exempel i vårat avlånga land där stakar krökts i bottendelen p.g.a trimboxar, så jag vet vad jag pratar om. Det har till och med hänt att motorer knäckt sig själva utan trimbox p.g.a överkompensering i bränsledoseringen för att få motorn att gå jänmt på alla cylindrar.
Det mekanikerna klagar mest på med dieseltrimboxarna e att man knäcker växellådan
Ok.. Vi pratar tydligen inte samma språk så då kan jag inte hjälpa att det blir feltolkat, överfyllnad i cylinder = för mycket bränsleluft blandning i förhållande till kompression o temperatur helt enkelt. Jag skrev inte någonstans att det blev fullt med diesel i cylindern eller hur? Vi har massor av exempel i vårat avlånga land där stakar krökts i bottendelen p.g.a trimboxar, så jag vet vad jag pratar om. Det har till och med hänt att motorer knäckt sig själva utan trimbox p.g.a överkompensering i bränsledoseringen för att få motorn att gå jänmt på alla cylindrar.
ge oss då ett par exempel på just detta
om man vet hur en t.ex. KCR-box eller dylikt fungerar så förstår man att du pratar i nattmössan..
För det första har jag aldrig hört ordet kölar, och jag skulle aldrig kunnat gissa vad det betyder? Vem har hittat på det?
Om det nu betyder ryker så det enda skadliga för motorn är att mera rök = mer abränsle, och på en diesel är det tvärt emot bensin, det är bränslet som värmer, så motorn kan gå varm om det ryker för mycket, men då får man ha pillat en hel del på laddtrycket med, och så mycket går inte att ställa på om man verkligen inte vet hur man ska trixa.