3435
Sök

Vad är detta för motor ? saab B234?

Performance meck
342 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#21
TBOC_Razor skrev:
wistfors skrev:
saab_power_900 skrev:
2,3 liters motor

tack för ett rakt svar:cool:

Mvh viktor



kanon då har jag fått reda på allt jag behöver veta!

tackar så mycket

men lite på skoj vad kan denna motor kommit ifrån? i tråden som Seth länkade så skriver dom om 9-5 kan det stämma att motorn ursprugligen kommer ifrån en sådan bil?

Mvh viktor

Nej, är det en B234 så kommer den inte från en 9-5:a då dom heter B205 och B235 när det gäller bensinarna.

Denna måste vara från en 9000 eftersom det är en 2,3:a men det där med att Ecopower skulle betyda T7 gör att det inte går ihop riktigt för ingen B234 har haft T7 vad jag vet.


Väldigt udda det här tongue

okej var någ ventilkåpan han tänkte på då:)

tack för du tillräta visar mig!big_smile



NSS207 skrev:
Verkar ju lätt vara en volvo B234 som någn byggt turbo på

hehe hadde det varit en volvo b234f så hadde det alldrig kommit någon fråga här rätt så inne i dom där motorerna:rolleyes:

Mvh viktor

Rille0 skrev:
NSS207 skrev:
Verkar ju lätt vara en volvo B234 som någn byggt turbo på

fail


Det lär som sagt va en 9000 2,3T (Ltt, Ftt eller aero) motor med annan ventilkåpa.

aha nu går det upp för mig det är allso samma block till alla motorerna:cool:

kanon bra då!

Mvh viktor

twin_cam skrev:
kwansa skrev:
lite mer bilder så kan vi nog lista ut vad det är för motor smile men gissar på en b234 94-96 med fel ventilkåpa på smile

Skulle gissa det också..

Och 9000 hade väll visst Ecopower-ventilkåpa? I alla fall 97/98... Är grymt säker på att polaren hade Ecopower på kåpan i sin A50 2,3 lättryckare...

Skaffa fram grenrör, turbo, insug och en opel omegalåda och ett sprut, och sätt den i nån RWD wink

jo jag tror inte kåpan blivit utbytt!

hehe har en 850 glt motor som ska stressas och slängas i i något lik istället:cool:

Mvh viktor

3 714 Inlägg
8 februari 2010
#22
Vill minnas att B234R är Aeromotorn

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Performance meck
342 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#23
bollen1986 skrev:
Vill minnas att B234R är Aeromotorn

hur vet man då om det är en r motor då?

Mvh viktor

888 Inlägg
10 februari 2010
#24
Och så en gång till.

Det är samma motor i alla 9000 2,3 Turbo det som skiljer på dom olika E/L/R är Turbo och programvara.

B234 E(170hk) Och L(200HK) har samma hårdvara det som skiljer dom åt är en magnetventil och programvara.
B234R som sitter i Aeron(225hk) har annan turbo och programvara.

Eftersom det inte sitter någon turbo på din motor så kan det va vilken som helst av dessa.

Mvh Henke

1 498 Inlägg
10 februari 2010
#25
Och det har aldrig stått ecopower på b2X4 ventilkåporna.


1 497 Inlägg
10 februari 2010
#26
Varför stressa en GLT motor när du har en fin SAAB snurra stående.
Den spisen klarar ju i runda slängar ~500hp utan större modifikationer smile

/ Axel

Performance meck
342 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#27
AxlSam skrev:
Varför stressa en GLT motor när du har en fin SAAB snurra stående.
Den spisen klarar ju i runda slängar ~500hp utan större modifikationer smile

/ Axel

vet inte vad man ska ha för låda som passar på denna
på t5an jag fick tag i så är det ju volvo 960s låda som passar bult on
(GLT motorn är orörd fick ju tag i en t5 däför jag säljer GLT motorn vettu;)

Mvh viktor


Sök