Jag har jobbat i norge i flera år och detta är känner till.
Om man jobbar på projekt som Aker solution eller statoil eller något annat stor företag har så brukar de vara fri resor inkl flyg buss tåg taxi.
Man går rotation typ 12/9 är väldig vanligt alltså jobba 12 ledig 9. sen finns de massa andra rotationer typ 14/21 jobba 14 ledig 21 dar. den rotation jag ska åka iväg på nu är 12/12.
och mat o boende får man, eget rum med dusch och toalett och serverad mat. detta är onshore jobb, blir ännu bättre offshore
då måste man har en säkerhetsutbildning mellan 15-20 tusen som man kan göra utan för oslo och läkar intyg plus att du måste ha fagbrev (yrkesbevis)inom ditt yrke nästan jämt iallafall =P och kontakter. om du kommer ut där så brukar man jobba 14/28 varvat med 14/21.
Yrken som är vänliga på sådana här ställen är elektriker automation svetsare rörläggare instrumentrörläggare ventilation målare riggare flagg män kranförare osv
Om jag jämnför mellan sverige och norge så är norge mycket bättre.
Jag är utbildad industrirörläggare men har ej yrkesbevis. men jag får mycket fina jobb ändå,det jag håller på med nu är instrument rör luft och hydralic detta har jag håll på med sen jag gick ut skolan för 5 årsen.
Jag jobbar på ventilation firma i sverige 7-4 mån-fre. fick ut brutto 26000kr ungefär ca 160tim
I norge som instrumentrörlägare under elavtal 12/12 rotation 12 timmar om dagen i tolv dar. brutto 34000 nok plus 10% som kursen är just nu. ca 36500kr för 148tim allstå 10000 mer imånaden för mindre timmar. desutom hinner jag några dagar i nästa rotation innan ånaden är slut så de ska man lägga till.