3405
Sök

Självservice av DSG och eventuella garantipåverkningar

9 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#1
Det är dags att lämna in min bil (VW Passat TDI 140 DSG -07) för vanlig oljeservice, samt olje- och filterbyte till DSG-lådan. Hos VAG som jag har noll förtroende för så kostar detta 6000kr, vilket känns surt då jag vet att jag nog gör det bättre själv för betydligt mindre pengar. Nu till frågorna:

1. Påverkar jag någon form av garanti på bilen om jag gör det själv? Jag köpte den ny 070221 och den har gått snart 8000 mil, och hittills har jag alltid lämnat in den för service.

2. Hur svårt är det att göra servicen på DSG-lådan, och finns det beskrivet någonstans? Förhoppningen är att det är relativt enkelt att komma åt, men om det inte är det så får det bli VAG.


MVH

Oscar

8 883 Inlägg
13 februari 2010
#2
1. Ja garantin påverkas om du gör det själv dvs den gäller inte.
Är servicen inte fakmanna mäsigt utförd så gäller inga garantier och av fråga 2 så utgår jag i från att du inte besitter dessa kunskaper.
Senast redigerat av Hamilton (13 februari 2010)

Fotograf på tierpidag.se

9 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#3
Hamilton skrev:
1. Ja garantin påverkas om du gör det själv dvs den gäller inte.
Är servicen inte fakmanna mäsigt utförd så gäller inga garantier och av fråga 2 så utgår jag i från att du inte besitter dessa kunskaper.

Finns det någon garanti kvar på bilen (motor/drivlina) då?

Jag har själv fått korrigera efter att VAG bla missat ett sprucket bromsok, andra saker så jag kan nog det som behövs. Eftersom jag aldrig har servat just en DSG-låda, så tänkte jag att jag frågar här först innan jag kikar själv.

Fler dryga svar?

8 883 Inlägg
13 februari 2010
#4
Att du tolkat mitt svar som drygt är ju olyckligt och absolut inte meningen.
Jag kan orimligen veta dina kunskaper bara genom att läsa ditt inlägg och jag ser inget som skulle kunna tolkas som "drygt" i mitt svar.

Anlita en annan verkstad om du inte är nöjd med VAG är mitt råd.

Fotograf på tierpidag.se

Defloratör.
641 Inlägg
13 februari 2010
#5
Mitt råd är den samma anlita en annan verkstad.

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

165 Inlägg
13 februari 2010
#6
de går inte o serva dsg lådan själv


925 Inlägg
13 februari 2010
#7
som någon skrev att han fått korrigerar efter att en vag verkstad inte sett bromsok sprucket... grymt svårt att se sånt när man jobbar efter tid:( tyvärr då skulle det ta minst 3 timmar varje service:( som e tidsatt på en timme:( tyvärr så är livet så stressat i dagens värld

Feel The Difference

Sanizz
14 februari 2010
#8
Legwind skrev:
som någon skrev att han fått korrigerar efter att en vag verkstad inte sett bromsok sprucket... grymt svårt att se sånt när man jobbar efter tid:( tyvärr då skulle det ta minst 3 timmar varje service:( som e tidsatt på en timme:( tyvärr så är livet så stressat i dagens värld

Kommer man som kund och betalar dyrt för ett jobb, ja då ska det fasen med vara bra gjort. Sedan om han/hon som utför jobbet har det stressigt är ju inte kundens problem utan företagets. Men jag förstår vad du menar så jag försöker inte dra igång nått tjabb här tongue. Ville bara få ut min åsikt om verkstäder

Thorssa
14 februari 2010
#9
Du kan INTE serva en DSG-låda själv. Min verkstad (icke-VAG) ville inte ta på sig det på min bil då de inte kunde garantera resultatet. Oljan måste nämligen ha en exakt temperatur vid bytet och blir det fel så kan det gå mycket illa. Min verkstad berättade om ett fall där lådan rasade 1 mil efter byte av olja pga felaktigt utfört jobb. Självklart ett extremfall men det är ändå mycket komplicerat och mycket vktigt att det görs riktigt!

689 Inlägg
14 februari 2010
#10
Legwind skrev:
som någon skrev att han fått korrigerar efter att en vag verkstad inte sett bromsok sprucket... grymt svårt att se sånt när man jobbar efter tid:( tyvärr då skulle det ta minst 3 timmar varje service:( som e tidsatt på en timme:( tyvärr så är livet så stressat i dagens värld

Vid en service som följer orginaltillverkarens protokoll så SKA man hinna kontrollera punkterna som är nedskrivna på den tiden som är satt iom att den är satt just för att man ska kolla dessa..
Förstår verkligen inte hur man kan skylla på "stressig vardag" när man gör en tabbe (alt. missar någon defekt sak på en bil)!


9 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#11
Legwind skrev:
som någon skrev att han fått korrigerar efter att en vag verkstad inte sett bromsok sprucket... grymt svårt att se sånt när man jobbar efter tid:( tyvärr då skulle det ta minst 3 timmar varje service:( som e tidsatt på en timme:( tyvärr så är livet så stressat i dagens värld

Jag märkte att den drog bromsvätska och bad dem att kolla upp det i samband med en vanlig service. Efter servicen fick jag ett papper på allt som var gjort, inklusive "kontrollerat bromssystem". Efter någon vecka var det dags att fylla på bromsvätska igen, och efter att själv ha hissat upp bilen så upptäckte jag att vänster ok bak var sprucket. Hur kan man säga att man har kontrollerat det när man uppenbarligen inte har det? De försökte även laga en Golf som jag skrev om för ett tag sedan. Det kostade 8000kr, och det blev inte bra. Till slut visade det sig vara ett problem som kostade 400 spänn att åtgärda.

Jag gillar inte VAG men nu vet jag iaf att de nog måste ta hand om DSG-lådan.
Frågan kvarstår dock gällande eventuell garanti. Har jag kvar någon sådan, och som isf påverkas av ett självgjort motoroljebyte?
Senast redigerat av oxxax (14 februari 2010)

689 Inlägg
14 februari 2010
#12
oxxax skrev:
Jag gillar inte VAG men nu vet jag iaf att de nog måste ta hand om DSG-lådan.
Frågan kvarstår dock gällande eventuell garanti. Har jag kvar någon sådan, och som isf påverkas av ett självgjort motoroljebyte?

Om du gör ett oljebyte MELLAN dom satta serviceintervallerna så märker ju inte VAG detta, däremot om du gör dom själv på satta intervaller så täcks inte garantin för det är ju lätt att bevisa att du inte gjort dom "rätt" (enligt dom).


9 Inlägg
14 februari 2010
Trådstartare
#13
Bagarn skrev:
oxxax skrev:
Jag gillar inte VAG men nu vet jag iaf att de nog måste ta hand om DSG-lådan.
Frågan kvarstår dock gällande eventuell garanti. Har jag kvar någon sådan, och som isf påverkas av ett självgjort motoroljebyte?

Om du gör ett oljebyte MELLAN dom satta serviceintervallerna så märker ju inte VAG detta, däremot om du gör dom själv på satta intervaller så täcks inte garantin för det är ju lätt att bevisa att du inte gjort dom "rätt" (enligt dom).

Yes det vet jag om, men har jag verkligen kvar någon garanti på motorn efter 3 år?
Trist att ge VAG 3000kr för vanlig oljeservice när jag gör det själv på 20 min för under 1000kr.
Senast redigerat av oxxax (14 februari 2010)

689 Inlägg
14 februari 2010
#14
oxxax skrev:
Bagarn skrev:
oxxax skrev:
Jag gillar inte VAG men nu vet jag iaf att de nog måste ta hand om DSG-lådan.
Frågan kvarstår dock gällande eventuell garanti. Har jag kvar någon sådan, och som isf påverkas av ett självgjort motoroljebyte?

Om du gör ett oljebyte MELLAN dom satta serviceintervallerna så märker ju inte VAG detta, däremot om du gör dom själv på satta intervaller så täcks inte garantin för det är ju lätt att bevisa att du inte gjort dom "rätt" (enligt dom).

Yes det vet jag om, men har jag verkligen kvar någon garanti på motorn efter 3 år?
Trist att ge VAG 3000kr för vanlig oljeservice när jag gör det själv på 20 min för under 1000kr.

Vet inte hur lång garanti VAG själva har men vissa försäkringsbolag har så man får utökad tid/mil


Vw trimmare
2 995 Inlägg
15 februari 2010
#15
Thorssa skrev:
Du kan INTE serva en DSG-låda själv. Min verkstad (icke-VAG) ville inte ta på sig det på min bil då de inte kunde garantera resultatet. Oljan måste nämligen ha en exakt temperatur vid bytet och blir det fel så kan det gå mycket illa. Min verkstad berättade om ett fall där lådan rasade 1 mil efter byte av olja pga felaktigt utfört jobb. Självklart ett extremfall men det är ändå mycket komplicerat och mycket vktigt att det görs riktigt!

klart det går att serva själv det är massvis med snåljopar som servar själv men man bör helst vara 2 st och man måste ha tillgång till vag-com för att se olje tempen, din verkstad kände sig kanske inte 100% säkra på hur man ska utföra bytet och vill inte stå för kostnaderna om nått skulle gå fel..

Gör man det själv kan man komma undan med 1000kr (förutsatt att man har garage/verktyg och vagcom)

MEN jag rekommenderar inte att ens försöka en ny dsg kostar 70,000kr(!) och om dom märker att man fifflat med lådan själv så går säkert garantier & försäkringar åt skogen med andra ord GÖR DET INTE..

Så här går iaf ett byte till:
http://pics.tdiclub.com/data/517/DSG_40K_Service.pdf


Thorssa
15 februari 2010
#16
Självklart KAN man göra det, ingenting är ju omöjligt! Men som du säger är man bra dumsnål om man gör det med tanke på hur stora riskerna är och vad konsekvenserna skulle kunna kosta.

283 Inlägg
16 februari 2010
#17
VAG har 2 år garanti på sina bilar, den har altså gått ut.
Jag skulle doch ändå lämna in bilen till en verkstad för att serva DSG-n


187 Inlägg
16 februari 2010
#18
Det var ju inget komplicerat moment..
Har du någon motorgaranti kvar via försäkringen?

Om du inte har det o känner dig säker på proceduren.. tuta o köra..
finns ingen anledning att inte göra det..

Har du en laptop kan du fixa vag-com själv. Finns en shareware på ross-tech. (googla vag-com rosstech)
obd kabel kan du köpa på ebay eller t.ex 24.se

funkar fin fint..

Vill man ha nåt gjort rätt.. Ja, då får man göra det själv? smile

45 Inlägg
16 februari 2010
#19
kan lägga till att oljan till dsg kostar 189kr litern och det åtgår 6liter vid bytet.Sen tillkommer packningar och filter. Att serva dsglådan är ganska omfattande, som ovanstående sa så måste lådan ha rätt temp.Garantitiden varierar från bil till bil men i regel är det 2år, sen har du det som VAG kallar för tredje året då man kollar ifall allt är skött korrekt och sen frågar man huvudkotoret i Tyskland. Vad det gäller försäkringbolag så har dom oftast 8år eller 10000mil, vad som först inträffar förutsatt att alla servicar är korrekt fackmannamässigt uttförda.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 februari 2010
#20
Dessutom får man väl inte glömma att du har ju garanti på själva servicen, o på en låda som tydligen kostar mot 70 laxar, så kan det väl vara skönt att ha en garanti på att arbetet blev rätt utfört, okej om du inte litar på dem, men då står ju faktiskt de för kostnaden om de skulle tabba sig me detta...bättre att de tabbar sig än du tabbar dig skulle jag våga säga tongue

Sen måste det väl finnas bra många fler vw auktoriserade verkstäder som kan göra detta än vw's "egna" där du bor?? E ju inte direkt Lönneberga du bor i smile



Sök