2834
Sök

Köpråd saab 900-94:a

10 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#1
Planer på att ta körkort lockar då jag börjar jobba på annan ort, hittade en saab 900-94 för 5lax på blocket,  nackdel enligt säljaren är backen i växellådan(känt saab problem(?)) det som lockar är ju priset samt bra som förstabil.

alt att jag lägger 4,5lax extra på en bil utan växellådas problem.
Senast redigerat av DrPepper (16 februari 2010)

Handledare
1 481 Inlägg
16 februari 2010
#2
Köp en med hel låda. Kostar 19000:- att fixa på Saab-verkstad om du inte har kunskap att byta/laga lådan själv. Den kommer att trilskas på fler växlar ganska snart. Sedan ska du nog försöka få tag på en nyare. 94:an är första året med många fel. -97 kom en uppgradering i.o.m. att Saab fick ta över bottenplattan från Opel.


10 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#3
okej bra att veta, om jag skulle klara av det kan jag inte svara på utan att ha läst handboken till en saab 900. får väl helt enkelt gå upp i prisklass och leta efter en bil som inte har problem med lådan.

1 327 Inlägg
16 februari 2010
#4
Vad är det för fel med backväxeln då? Det behöver ju inte kosta 19000 om det bara tex är länkaget..


10 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#5
vet ej vad felet är, som säljaren beskrev det så måste man lägga i 1:an och sen backen, efter googlande på forumet så verkar det ju vara ett allmänt saab problem?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 februari 2010
#6
Njaa köp en 9000 av samma årsmodell istället, bättre, större och bekvämare bil för samma pengar

Rock'n Roll

1 298 Inlägg
17 februari 2010
#7
Jag har problemet du beskriver på min 9-3a ibland. När backen trilskas får man lägga i valfri växel och försöka igen. Man vänjer sig vid det, och det verkar inte förvärras nämnvärt. Men någon dag får man väl ta sig i kragen och fixa det. Förmodligen är synkningen på backen slut.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 327 Inlägg
17 februari 2010
#8
Det är nog inte något större problem då med växellådan. Kanske kan det bli bättre om du byter växellådsolja. Är den i bra skicka annars så tycker jag att du ska fara och titta på den.


Handledare
1 481 Inlägg
17 februari 2010
#9
Det är ett känt problem med växellådorna. Börjar med att backen blir svår att få i sedan krånglar fler och fler växlar. Finns inget enkelt trolleritrick att lösa det. Synkringar och växelhuset måste bytas. Samt att ny koppling ska monteras. Hade en 9-5:a som fixades av en växellådstekniker i Trollhättan. Han hade renoverat många lådor med samma fel.


10 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#10
Vad skulle detta kosta på ett ungefär? gör jag fel som börjar snegla på andra märken(Escort 1,6 CLX 94:a) som säljs av en bilhandlare för 8.5k(kan säkert pruta ner den till 8k)

Handledare
1 481 Inlägg
17 februari 2010
#11
Ford?? Ur askan i elden.......  Nej köp en Saab 9000 -93:a om du vill ha en bra billig framhjulsdriven bil. Bästa årsmodellen med starkaste lådan. INTE samma låda som 900 har.

Fixa lådan hos Saab kostar 19000:- Hos den som lagade min kostade det 9500:-. Då tog han ur lådan ur bilen också.
Senast redigerat av saab_sonett (17 februari 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2010
#12
Som sagt undvik 900ng och Ford och titta åt 9000, 900og (första generationen) eller kanske till och med Volvo-hållet istället smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
18 februari 2010
#13
Tycker inte det finns någon större anledning att välja en ng900 - 94, väghållningen är bedrövlig, lösningen med koplingsvajer istället för hydraulisk koppling känns billig och föråldrad, och komforten är bara medelmåttig.

9000 är ett bättre val som ger mer bil för samma pengar, även de sista årgångarna av og900 är i många avseénden en bättre bil.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

23 Inlägg
17 mars 2010
#14
Hej!
Jag funderar på och vara och köpa en Saab 900 2.0T av års -94 för 8000kr av en kompis maskinelt sett är den i grymt bra skick! men rost de hade den i F-dörren + ett rost hål i höger bakskärm!
Vad ska jag kolla extra mycket på ang den här bilen när jag kontrollerar den innan köp?
De jag undrar över är om de värrkligen är värt och köpa den? om man nu ska börja med ett störe projekt köpa kjolpaket och bygga om fonten till den nyare -04 9-3a?

Budgeten: 50. 000kr
Senast redigerat av MRP740 (17 mars 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 mars 2010
#15
MRP740 skrev:
Hej!
Jag funderar på och vara och köpa en Saab 900 2.0T av års -94 för 8000kr av en kompis maskinelt sett är den i grymt bra skick! men rost de hade den i F-dörren + ett rost hål i höger bakskärm!
Vad ska jag kolla extra mycket på ang den här bilen när jag kontrollerar den innan köp?
De jag undrar över är om de värrkligen är värt och köpa den? om man nu ska börja med ett störe projekt köpa kjolpaket och bygga om fonten till den nyare -04 9-3a?

Budgeten: 50. 000kr
Vad du bör kolla på 900ng står väl ovan?

Men, skall du bygga om bilen till en 9-3ss, varför inte då köpa den bättre 9000 som dessutom är en sedankaross, precis som 9-3 sport-sedan?

Nej köp en 9000 istället, blir förmodligen snyggare som ombyggd bil och är en pålitligare konstruktion med bättre komfort och vägegenskaper smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök