3437
Sök

SBP kollar om bilen är chippad med OBDII !!

5 198 Inlägg
19 februari 2010
Finns det nån som har källa för alla påståenden ?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
19 februari 2010
Tror inte ett skit på detta, Alla säger olika saker.. Men finns ingen källa till något smile

Audis in Scandinavia Crew

298 Inlägg
19 februari 2010
Var och besiktade min audi  och de kopplade in någon dossa , sa också till mej att de kollade om bilen var chippad.

Black widow

689 Inlägg
19 februari 2010
falloutboy skrev:
JonR skrev:
Var och besiktade min bil idag och passade på att fråga, dom kollar enbart felkoder på nyare bilar och dom enda felkoderna dom kollar är "sånt som har med miljön att göra" enligt killen på bilprovningen.. Alltså endast avgasrening och dylikt!

Alltså inte om bilen är chippad... om nu nån fortfarande trodde det!smile

MVH/Jon

exakt. skulle va kul att få ombesiktining på min felkod: eluppvärmning höger ytterbackspegel ur funktion.

smile

Scannar de bilen med OBD så får du direkt felkoden på ditt protokoll och kan åtgärda problemet istället för som nu då du egentligen inte vet något mer än att lambdavärdet är fel eller att HC är för högt. När du åker hem så kan du läsa t ex "cylinder 3 misfire". Det är tanken iaf enligt sbp hemsida.

Att få en felkod utläst ger endast en vägledning så egentligen så ger den inte så mycket..

Down n`out
514 Inlägg
19 februari 2010
hur blir det om man måste tex, ta bort mittkonsollen för att komma åt obd utaget? ska dom skruva isär allt då eller?
Senast redigerat av skjortan (19 februari 2010)

Down n`out

689 Inlägg
19 februari 2010
skjortan skrev:
hur blir det om man måste tex, ta bort mittkonsollen för att komma åt obd utaget? ska dom skruva isär allt då eller?

Vilka bilar måste man skruva isär för att komma åt OBD-uttaget? Är ju ytterst ovanliga bilar isåfall..

dARKiE
5 031 Inlägg
19 februari 2010
Bagarn skrev:
skjortan skrev:

Vilka bilar måste man skruva isär för att komma åt OBD-uttaget? Är ju ytterst ovanliga bilar isåfall..

När jag läste, fick jag för mig att han menar. med lite dold text  "Om man vill dölja det och flyttar uttaget till ett krångligt ställe. Kommer dem kolla av det då?".. men kanske bara jag som fick den uppfattningen big_smile
Senast redigerat av Darkie (19 februari 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Down n`out
514 Inlägg
19 februari 2010
Bagarn skrev:
skjortan skrev:

nej men typ en peugeot 206a behöver man att ta ner plast under rattensom sitter med tror det är 4st skruv,

sen vet ja att ja har dragit bort en mittkonsoll för att komma åt obd på någon bil men kommerinte på vilken

Down n`out

Down n`out
514 Inlägg
19 februari 2010
Darkie skrev:
Bagarn skrev:
skjortan skrev:

När jag läste, fick jag för mig att han menar. med lite dold text  "Om man vill dölja det och flyttar uttaget till ett krångligt ställe. Kommer dem kolla av det då?".. men kanske bara jag som fick den uppfattningen big_smile

får du säkert en 2a pga av att du inte har något, skulle inte bli förvånad

Down n`out

7 274 Inlägg
19 februari 2010
stevett skrev:
Var och besiktade min audi  och de kopplade in någon dossa , sa också till mej att de kollade om bilen var chippad.

Det spelar ingen roll vad dom säger, dom ser inte om den är chippad eller inte...

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
Glader9991 skrev:
ExCon skrev:
Sbp ska bli privatägd och det gäller alla stationer. ev så kommer det att bli som i finland där ett spankt företag har tagit över,  alt. att alla får öppna/ta över en sbp lokal och börja besiktiga. men då får ni räkna med att prisern kommer att ÖKA enligt källa kommer det att kosta nästan 1000:- att besiktiga bilen.

Privatiseringen är värdelöst. Tycker det redan finns bra utbud av stationer. Dock inte i min stad, där jag bor. Men det stör mig inte.

Kommer det kosta mer än 500 kommer jag åka obesiktat. Kan tänka mig att många mer kommer luras mer, t.ex verkstäder som får utföra besiktningen.

Typ:

" Vi har besiktat din bil, och det här var det fel på bla bla bla. Men vi kan göra ett kostnadsförslag till dig vad de kommer kostat att få detta reparerat."

"Oj då, men vad bra att ni kan det"

Så lossas dem att "reparerar" felen. Och debiterar kunden. Det tror jag kommer bli vanligare.

Så funkar det i Norge. De enda oberoende som kan besiktiga är NAF, vad jag vet.

-- K

5 089 Inlägg
19 februari 2010
Tror aldrig att dom ser om en bil är chippad eller inte.  men Autotech t.e.x skickar med en box till alla bilar dom chippar så att kunden själv kan nollställa sin bil till besiktningen. Och sedan lägga in chippet igen nrä bilen har gått igenom:)

Undra va dom gör när man har nira inkopplat i bilen ;P Kan dom läsa av det också tro?;P

\Lindgren

689 Inlägg
19 februari 2010
skjortan skrev:
Darkie skrev:
Bagarn skrev:

Enligt LAG så får inte OBD-uttaget sitta mer än 60cm (eller om de var 90, minns inte till 100%) från ratten och bilarna de handlar om är ju "helbilsgodkända" så du får ju inte flytta det ändå tongue

1 723 Inlägg
19 februari 2010
Bagarn skrev:
falloutboy skrev:
JonR skrev:
Var och besiktade min bil idag och passade på att fråga, dom kollar enbart felkoder på nyare bilar och dom enda felkoderna dom kollar är "sånt som har med miljön att göra" enligt killen på bilprovningen.. Alltså endast avgasrening och dylikt!

Alltså inte om bilen är chippad... om nu nån fortfarande trodde det!smile

MVH/Jon

exakt. skulle va kul att få ombesiktining på min felkod: eluppvärmning höger ytterbackspegel ur funktion.

smile

Scannar de bilen med OBD så får du direkt felkoden på ditt protokoll och kan åtgärda problemet istället för som nu då du egentligen inte vet något mer än att lambdavärdet är fel eller att HC är för högt. När du åker hem så kan du läsa t ex "cylinder 3 misfire". Det är tanken iaf enligt sbp hemsida.

Att få en felkod utläst ger endast en vägledning så egentligen så ger den inte så mycket..

så om felkoden säger att syresensorn är kass, eller att luftmassemätaren inte fungerar... då är det alltså bara en vägledning?! Ok...

498 Inlägg
19 februari 2010
Elda skrev:
kan ni sluta skriva avgasrensning och börja skriva avgasrening så ni slipper vilseleda folk. För övrigt har jag hört att dom ska kontrollera torsionsspänningarna på kolvuppstötarfjädrarna från 2012 och då kommer besiktningen kosta 20 000 och göras en gång i månaden. Det sa min kompis roll

Nu tror jag allt att du luras lite lol

Smålänning
7 883 Inlägg
19 februari 2010
Bagarn skrev:
skjortan skrev:
Darkie skrev:

Enligt LAG så får inte OBD-uttaget sitta mer än 60cm (eller om de var 90, minns inte till 100%) från ratten och bilarna de handlar om är ju "helbilsgodkända" så du får ju inte flytta det ändå tongue

Och det får inte krävas några ingrepp med verktyg för att komma åt det enligt samma lag, max ett plastlock som avlägsnas med liten skruvmejsel.

Och dom kollar inte om bilen är chippad, är det svårt att förstå? Dom kan inte se det med sitt program, om dom säger så är det förmodligen i avskräckande syfte eller för att ge en snabb och kort förklaring för herr svensson som inte ens vet vart spolarbehållaren sitter...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 februari 2010
twin_cam skrev:
Bagarn skrev:
skjortan skrev:

Och det får inte krävas några ingrepp med verktyg för att komma åt det enligt samma lag, max ett plastlock som avlägsnas med liten skruvmejsel.

Och dom kollar inte om bilen är chippad, är det svårt att förstå? Dom kan inte se det med sitt program, om dom säger så är det förmodligen i avskräckande syfte eller för att ge en snabb och kort förklaring för herr svensson som inte ens vet vart spolarbehållaren sitter...

de spelar ju ingen roll, de är inte olagligt att chippa en bil.

7 274 Inlägg
20 februari 2010
Xuri skrev:
twin_cam skrev:
Bagarn skrev:

de spelar ju ingen roll, de är inte olagligt att chippa en bil.

Minst alla bilar som är helfordonsgodkända är olagliga att chippa...
Äldre bilar utan det kravet är jag osäker på men man får inte öka effekten hur mycket man vill heller.
Dessutom så finns ju alla dessa hårda avgasreningskrav...

5 198 Inlägg
20 februari 2010
Bagarn skrev:
skjortan skrev:
Darkie skrev:

Vilken lag ?

Sök