Hej,det är så att jag har en golf IV -99 90hk TDI,och problemet är att den går fint i stadskörning men när jag kör typ 130-140 på motorvägen eller ska gasa på någon uppförsbacke lägger den av och tappar all kraft,men när jag startar om bilen går den fint igen tills jag börjar gasa.Någon som har varit med om någon liknande?Tacksam för svar
Hej,det är så att jag har en golf IV -99 90hk TDI,och problemet är att den går fint i stadskörning men när jag kör typ 130-140 på motorvägen eller ska gasa på någon uppförsbacke lägger den av och tappar all kraft,men när jag startar om bilen går den fint igen tills jag börjar gasa.Någon som har varit med om någon liknande?Tacksam för svar
Då skulle jag nog kunna säga med rätt stor säkerhet att det är tjuvluft vid dieselfiltret. Kolla anslutningarna och att avtappningen i botten på filtret är åtdraget.
Men skriv gärna exakt vad det var för felkod.
patrikke skrev:
Precis så är våran tdi-90hk också. Felkod på vår bil är 00575.
Min vinterbil gör så ibland också, med just den felkoden. Dock händer det bara nån gång per vinter så jag har inte orkat kolla mer noga vad det beror på.
00575 Intake Manifold Pressure, alltså att den laddar för mycket. Kan bero på tjuvluft, wastegate osv. Bara googla så kommer det upp massor...
Senast redigerat av Ulf_W (17 februari 2010)
"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
Har exakt samma problem men det konstiga är att det aldrig händer vid gaspådrag utan enbart när man ligger på en konstant hastighet. Slår man bara av tändningen en sekund så går den helt normalt igen.
På senare tid har den även börjat gå lite ojämnt när man ligger på en konstant hastighet, skulle kunna bero på bränslefilter men ännu märkligare är att den går jämnt och fint vid fullt gaspådrag.