2894
Sök

6-puck till m90

46 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#1
tjena,,
jag ska sätta på m90 på min 940.
jag har blivit rekomenderad att använda mitt gamla svänghjul och tryckplatta från m46 låden,
villktet medför att jag måste ha en lamell på 228 mm och med 20 splince.

har hittat en lamell på dalhems, är det någon som kan svara på om den kan fungera för min setup?


Artikelnummer: 4091-228-6D
Tillverkare: KEP
lamell 228mm solid 6-puck nav D (22,2x20)
Tjocklek totalt 8,15mm
pris:1895

min största fundering ligger egentligen på navet, vet att det är 20 splince på m90, men frågan är om det är 22,2x20 eller om det är v20 22,1x20?
hoppas någon kan ge mig svaret på min fråga!

MVH Tobbe

Tekniker
624 Inlägg
17 februari 2010
#2
Hmm jag har M90 låda på min 740 och jag har lamell från en TDI.
Köra 6 puck är inte så lätt om du inte ska trimma mycket. kolla på KG Trimmning s hemsida han det mesta till Volvo


245 Inlägg
17 februari 2010
#3
L-M-R.SE  Dom har allt du behöver

S.v.r

-utan 940
1 728 Inlägg
18 februari 2010
#4
Det finns en standardlamell du kan använda: Lamellcentrum special 228mm M90 20-splines organisk fjädrad lamell. LM468031 1195:- NYHET
http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm

46 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#5
Andreas 940 skrev:
Det finns en standardlamell du kan använda: Lamellcentrum special 228mm M90 20-splines organisk fjädrad lamell. LM468031 1195:- NYHET
http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm
ja, jag såg den, men känns som det blir samma setup jag redan kör med i dag bara att grejerna ligger i min m46 låda, och den slirar ju idag.
hörde att tdi lamellen skulle vara bättre? är det nån som vet nått om det? räcker det med tdi lamellen eller ska man ha tryckplattan oxå? eller är det samma?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 februari 2010
#6
Tobban88 skrev:
Andreas 940 skrev:
Det finns en standardlamell du kan använda: Lamellcentrum special 228mm M90 20-splines organisk fjädrad lamell. LM468031 1195:- NYHET
http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm
ja, jag såg den, men känns som det blir samma setup jag redan kör med i dag bara att grejerna ligger i min m46 låda, och den slirar ju idag.
hörde att tdi lamellen skulle vara bättre? är det nån som vet nått om det? räcker det med tdi lamellen eller ska man ha tryckplattan oxå? eller är det samma?
varför inte köpta en bättre tryckplatta direkt ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

245 Inlägg
18 februari 2010
#7
Köp tryck platta och 4 eller 6 pucks lamell direkt. så slipper du bekymmer sen.

S.v.r

761 Inlägg
18 februari 2010
#8
lamellen påverkar inte hur kraftig kopplingen bli, såvida man inte byter till sinter naturligtvis.

Det är tryckplattan som bestämmer hur hårt lamellen ska pressas.

det enda som skiljer lamellerna åt är hur hårda fjädrarna är, men det har inget med att den greppar bättre att göra.


299 Inlägg
18 februari 2010
#9
så länge du ska hålla dej under 350hk så skulle jag åka orginal lamell med hårdare tryckplatta typ sachs 707 eller vad den heter sinter brukar ju inte göra körbarheten direkt lättare..........


-utan 940
1 728 Inlägg
19 februari 2010
#10
Tobban88 skrev:
ja, jag såg den, men känns som det blir samma setup jag redan kör med i dag bara att grejerna ligger i min m46 låda, och den slirar ju idag.
hörde att tdi lamellen skulle vara bättre? är det nån som vet nått om det? räcker det med tdi lamellen eller ska man ha tryckplattan oxå? eller är det samma?
Det är nog lika bra att du köper en kraftigare tryckplatta på en gång:
Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763 3395:-


Ja det är dyrt men det kostar att trimma, en bra koppling är livskvalité. smile

46 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#11
Andreas 940 skrev:
Tobban88 skrev:
ja, jag såg den, men känns som det blir samma setup jag redan kör med i dag bara att grejerna ligger i min m46 låda, och den slirar ju idag.
hörde att tdi lamellen skulle vara bättre? är det nån som vet nått om det? räcker det med tdi lamellen eller ska man ha tryckplattan oxå? eller är det samma?
Det är nog lika bra att du köper en kraftigare tryckplatta på en gång:
Tryckplatta Spec 228mm förstärkt till B230 turbo m fl med försänkt svänghjul. För vridmoment upp till 440Nm med standard organisk lamell. Lamelltryck ca 1000kpm.
TP-763 3395:-


Ja det är dyrt men det kostar att trimma, en bra koppling är livskvalité. smile
tack för svar, okej du säger med andra ord att det är TP som avgör hur "stark" koppling du har,
har fått nys om en Tryckplatta, SACHS Race (TP-654), tror du den kan fungera till min setup med m46 svänghjulet?

-utan 940
1 728 Inlägg
19 februari 2010
#12
Tobban88 skrev:
tack för svar, okej du säger med andra ord att det är TP som avgör hur "stark" koppling du har,
har fått nys om en Tryckplatta, SACHS Race (TP-654), tror du den kan fungera till min setup med m46 svänghjulet?
Ja, det är iaf tryckplattan man ska uppgradera först, sen byter man till sinter om std-lamellen börjar slira.
Jag vet inte vilka svänghjul 654-plattan passar på.

761 Inlägg
19 februari 2010
#13
654 passar det djupa, alltså det vanligaste 228mm, har själlv kört med den, enda nackdelen är att den är dyr!


46 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#14
dannnej skrev:
654 passar det djupa, alltså det vanligaste 228mm, har själlv kört med den, enda nackdelen är att den är dyr!
är du säker på att TP 654 228 mm?
den här tryckplattan jag har hittat passar ihopp med det djupa svänghjulet, fast det är beabetat till ett platt, med andra ord passar tryckplattan ihop med ett bearbetat djupt svänghjul (m46) och den ska tydligen vara 215mm, kan detta stämma?

någon som vet vart ja kan hitta en 215 mm lamell med 20 splince och gärna med fjädrat centrum (organisk lemell)
har kollat kg trimning men hittade inget där!

MVH

761 Inlägg
20 februari 2010
#15
Ta det där igen, passar den ihop med plant eller djupt svänghjul.

det fins både 654 och 655, jag mins inte vilken som är vilken, den ena är plan 215, och den andra till det djupa 228mm, båda är dom kraftigaste av sin storlek, har kört med båda 2 på olika motorer.


46 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#16
dannnej skrev:
Ta det där igen, passar den ihop med plant eller djupt svänghjul.

det fins både 654 och 655, jag mins inte vilken som är vilken, den ena är plan 215, och den andra till det djupa 228mm, båda är dom kraftigaste av sin storlek, har kört med båda 2 på olika motorer.
det här är en TP 654, med bearbetat svänghjul som jag föstod det,,


(Svänghjul för Orginal VR-givare, bearbetat för plan tryckplatta.

Tryckplatta, SACHS Race (TP-654) http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm)
kopierat från annonsen.

frågar är om dessa grejer passar i min m90 låda? om jag har en lamell med m90 splince då såklart,
och vart kan jag hitta en 215 mm lamell med 20 splince och gärna med fjädrat centrum (organisk lemell)


mvh

761 Inlägg
21 februari 2010
#17
klart det passar, det är bara splinsen som ska passa M90, allts annat kvittar.

215mm tycker jag inte är något vidare, större dia är bättre, en hård tryckplatta med liten dia blir välldigt trögtrampad.


46 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#18
dannnej skrev:
klart det passar, det är bara splinsen som ska passa M90, allts annat kvittar.

215mm tycker jag inte är något vidare, större dia är bättre, en hård tryckplatta med liten dia blir välldigt trögtrampad.
okej, tack för bra svar, då får jag se om ja köper en större tryckplatta istället då, beror på vad jag får för pris på 654 TP

men måste veta om det finns nån 215 mm lamell med 20 splince och gärna med fjädrat centrum (organisk lemell)??
vet att den finns med sinter men vill helst slippa den då jag inte kommer översiga 250 hk,,.
kanske kommer nå en effekt på 220-230 hk, om jag har tur,

MVH

46 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#20
dannnej skrev:
215 organisk fins inte, 240 var den sista bilen som hade det
jaha, aj fan,

tänkte höra om det är någon som har erfarenhet om ett nav byte på en lamell?
lamellen idag är stifftad med 8 stift, går det bara borra ur dom och byta nav till ett med samma diameter osv och sedan fästa navet med ex. M5 och mutter? nån som har koll på detta?

MVH


Sök