3478
Sök

Vad är kupé/sedan/kombi?

4 693 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
Gör en tråd istället så det slipper bli så mycket OT för stackarn med sin 12"

Booyakasha!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
214 Inlägg
19 februari 2010
Woot? O.o

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 februari 2010
Kupé: Skyline
Kombikupé: SAAB 900
Sedan: Volvo S70
Kombi: Volvo V70

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
Finns det inga skrivna regler någonstans om detta? Alla verkar ha olika åsikter om vad som är vad

Booyakasha!

304 Inlägg
19 februari 2010
Kupé är en karossform på en, ofta sportig, bil som har två dörrar.

Sedan är en karossform för bilar med ett fyradörrars passagerarutrymme mellan en lägre motorhuv och ett lägre bagageutrymme.

Kombi, även herrgårdsvagn, är en karossform som ger bilar möjlighet till stort bagageutrymme för bland annat fler resväskor.

Källa: Wikipedia

3 466 Inlägg
19 februari 2010
Coupé = Bil med 2 eller 3 dörrar (inte cab, pickup, roadster eller liknande)

Kombicoupé = Bil med 5 dörrar men för liten för att kalla kombi. ex Ford Focus 5d (ej fullkombi)

Halvkombi = Lite större än kombicoupé men samma egenskaper. ex Saab 9000, 900, og9-3. Mitsu Galant HB osv

(Mina åsikter)
Senast redigerat av M_icke_ (19 februari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 februari 2010
M_icke_ skrev:

Kombicoupé = Bil med 5 dörrar men för liten för att kalla kombi. ex Ford Focus 5d (ej fullkombi)

Halvkombi = Lite större än kombicoupé men samma egenskaper. ex Saab 9000, 900, og9-3. Mitsu Galant HB osv

(Mina åsikter)

Halvkombi och kombicoupé är väl samma sak för en 900 och vissa 9000 är ju CC (CombiCoupé).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 693 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
Enligt mig så är min bil (SAAB 9000 kupé) en kupé och ingen kombi eller kombi/kupé.
Så länge det finns en hatthylla så är det en kupé, finns det ingen (orginal alltså) så är det en kombi wink
Senast redigerat av Softis (19 februari 2010)

Booyakasha!

3 466 Inlägg
19 februari 2010
TBOC_Razor skrev:
M_icke_ skrev:

(Mina åsikter)

Halvkombi och kombicoupé är väl samma sak för en 900 och vissa 9000 är ju CC (CombiCoupé).

Saabs CC står däremot inte för CombiCoupé.. Vad står då CS och CD för?
Inte förren Saab 9-5 och 9-3 som det kom SC och SS som står för SportCombi och SportSedan
Senast redigerat av M_icke_ (19 februari 2010)

3 466 Inlägg
19 februari 2010
Softis skrev:
Enligt mig så är min bil (SAAB 9000 kupé) en kupé och ingen kombi eller kombi/kupé.
Så länge det finns en hatthylla så är det en kupé, finns det ingen (orginal alltså) så är det en kombi wink

Isf är Farsans 9-5:a coupé för där e hatthylla i bagaget, däremot heter den kombi i papprena iaf..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 februari 2010
M_icke_ skrev:
TBOC_Razor skrev:
M_icke_ skrev:

(Mina åsikter)

Inte förren Saab 9-5 och 9-3 som det kom SC och SS som står för SportCombi och SportSedan

Har inte sagt att 9000 CC står för CombiCoupé heller wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

323 Inlägg
19 februari 2010
M_icke_ skrev:
TBOC_Razor skrev:
M_icke_ skrev:

(Mina åsikter)

Har för mig att CD står för Classic Design. rätta mig om jag har fel.

323 Inlägg
19 februari 2010
För mig är
coupe 2 dörrar med "liten" bagagelucka
Hatchbak 2 dörrar med "stor" bagagelucka (Bakrutan sitter i luckan)
Sedan 4 dörrar med "liten" bagagelucka
Halvkombi 4 dörrar med kraftigt slutande kombiutrymme
Kombi 4 dörrar med ett stort sido fönster till bagageutrymme och inte lika kraftigt slutande kombiutrymme

Edit:
Enligt wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Car_body_style
Senast redigerat av Froborg (19 februari 2010)

3 354 Inlägg
19 februari 2010
kan ju skriva de kriterier jag går efter

Coupé: 2-3 drs med koffert

Hatcback: liten halvkombi 3-5drs typ fiesta, civic, a3

Sedan: 4dr har en koffertlucka, rutan sitter inte i bagageluckan. T.ex s70, s60, 850(854)

halvkombi: 5drs med sluttande bakdel, t.ex focus 5dr, 9-3 og/900ng, audi a5 sportback

Kombi: 5drs, t.ex v70, 850(855), v50, audi avant, bmw touring
Senast redigerat av Seth (19 februari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Sök