3423
Sök

Volvo s60 t5 års 02 hur vigtigt är det att limma eller smöra splines

508 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#1
hej
som min rubrik lyder är det vigtigt att smöra eller limma splinesen det låter lite från 0 till 10 km/h?

1 043 Inlägg
23 februari 2010
#2
Byt bulten och dra den med rätt moment så tystnar det.

689 Inlägg
23 februari 2010
#3
Vissa limmar dom med loctite, andra fettar in dom..


712 Inlägg
24 februari 2010
#4
Lim är väl aldrig ett bra alternativ? eller

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
24 februari 2010
#5
jag varken limmar eller fettar in dom och jag har aldrig hört något ljud alls ifrån splinsen. så dra bara med bulten helst med loctite om du kör med den gammla skruven.


689 Inlägg
24 februari 2010
#6
Har fått in massor med bilar med missljud från splinsen när man ex ändrar färdriktning då rör de sig lite..
När jag menar lim så kör folk loctite av en rätt så "snäll" grad så de sitter inte så djävulskt


508 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#7
norpan1 skrev:
Byt bulten och dra den med rätt moment så tystnar det.

hur kommer jag till bulten vart sitter den? vad menar du med rätt moment hur hårt ska jag dra åt? ska jag bara byta bult eller både bult och smöra lite på bulten men lockiete eller vad det heter nu?

R1 driver!
5 128 Inlägg
26 februari 2010
#8
Ursäkta att jag gnäller, men det heter inte "vigtigt", utan "viktigt", och man smörar väl ändå inte saker på en bil?


drifter
95 Inlägg
27 februari 2010
#9
volvo-s60-t5 skrev:
norpan1 skrev:
Byt bulten och dra den med rätt moment så tystnar det.

hur kommer jag till bulten vart sitter den? vad menar du med rätt moment hur hårt ska jag dra åt? ska jag bara byta bult eller både bult och smöra lite på bulten men lockiete eller vad det heter nu?

För det första är det muttern du ska ha bort inte bulten och den sitter i navet när du tar bort fälgarna fram... Den sitter limmad original. drog åt min med mutterknackarn utan fett eller lim och det kom inga missljud.

//Chrille

1 043 Inlägg
27 februari 2010
#10
Bulten sitter i mitten på navet, om du köper nya på Volvo så kan dom kolla vilket moment dom skall dras med.
Dom skall även vinkeldras.
Om du drar den med en mutterknackare går den av!
Chrille855 har troligtvis en 850 där sitter det en mutter.

drifter
95 Inlägg
27 februari 2010
#11
norpan1 skrev:
Bulten sitter i mitten på navet, om du köper nya på Volvo så kan dom kolla vilket moment dom skall dras med.
Dom skall även vinkeldras.
Om du drar den med en mutterknackare går den av!
Chrille855 har troligtvis en 850 där sitter det en mutter.

Sry tänkte på min gamla 850 sitter bult på min V70 men mutterknackarn funkade på den med....

//Chrille

508 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#12
Chrille855 skrev:
volvo-s60-t5 skrev:
norpan1 skrev:
Byt bulten och dra den med rätt moment så tystnar det.

hur kommer jag till bulten vart sitter den? vad menar du med rätt moment hur hårt ska jag dra åt? ska jag bara byta bult eller både bult och smöra lite på bulten men lockiete eller vad det heter nu?

För det första är det muttern du ska ha bort inte bulten och den sitter i navet när du tar bort fälgarna fram... Den sitter limmad original. drog åt min med mutterknackarn utan fett eller lim och det kom inga missljud.

för det andra det var folk som tipsade o skrev bulten så trodde det var det...

508 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#13
norpan1 skrev:
Bulten sitter i mitten på navet, om du köper nya på Volvo så kan dom kolla vilket moment dom skall dras med.
Dom skall även vinkeldras.
Om du drar den med en mutterknackare går den av!
Chrille855 har troligtvis en 850 där sitter det en mutter.

hur mkt tar volvo för att fixa det?

menar du om jag ska köpa bulten eller? ska man inte dra åt den med vanlig mutterdragare? vad är vinkeldras? är det bra o byta bulten också eller bara dra åt den som sitter i?

1 043 Inlägg
28 februari 2010
#14
Den skall dras med ett visst moment och sedan dras tex 90 grader till,volvo rekomenderar att alltid byta bulten.
Du kan prova att dra åt bulten lite extra men dra inte av den.

508 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#15
vad tror ni volvo tar för en sån arbete för att inte göra det själv o ta sönder bulten?

493 Inlägg
5 mars 2010
#16
låt bli!! gör inget, lämna in den istället om du inte begriper de...

Googlemaster

508 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#17
vad tror ni volvo tar för att fixa det?

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
5 mars 2010
#18
eller så tar du en sväng ner förbi nynäshamn så kan vi dra den bulten åt dig.


508 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#19
VKN_940 skrev:
eller så tar du en sväng ner förbi nynäshamn så kan vi dra den bulten åt dig.

hur mkt tar du då? har du egen verstad?

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
14 mars 2010
#20
100:- men jag har ingen egen vekstad dock jobbar jag på en volvo verkstad.



Sök