Jag ska bygga nytt avgassystem på min 540. Mitt nuvarande är för högljutt och lite mkt tunggung
Min plan var att bygga dubbla 2½ rör, men jag har stött på problem. Jag har hittat flera snygga slutdämpare, gemensamt har de att de endast har singel 2½ ingång.
Min kunskap säger att avgaserna behöver störst diameter närmast motorn då avgaserna är varmast där. Frågan är om det blir en flaskhals att dra ihop de dubbla rören till 1 längst bak? Lite mottryck skadar ju inte men frågan är om de blir för mkt.
Ett alternativ är förståss att köpa en dämpare för dubbla ingångar och lösa ändrör, men då stiger plötsligt priset i höjden och man gör ju allt mkt mer komplicerat.
Polarn körde en 2.5tums dämp ibak på sin 540. Original hela vägen till ibak där han satte på ett byxrör från 2-1 och slängde på en ljuddämp.. Detta va inge vidare bra för det tjöt i hela avgasystemet för det vart jävligt strypt.
Kör utan! hehe skämt & sido, kan man få se vad det är för ljuddämpare som man kan få sig en uppfattning och kanske komma på någon ide som kan vara hjälpsam?
Polarn körde en 2.5tums dämp ibak på sin 540. Original hela vägen till ibak där han satte på ett byxrör från 2-1 och slängde på en ljuddämp.. Detta va inge vidare bra för det tjöt i hela avgasystemet för det vart jävligt strypt.
Det lågt visslande ljudet du hör inne i kupen är det strypta avgasystemet.
Det låter ju inget bra, det gjorde den där bilen därimot. Det är lite mer sånt civiliserat V8a ljud jag vill ha, nu är de för mkt rått vrål. Jag ska bänka bilen i vår, skulle ju fkt kunna gå att testa både utan slutdämpare och med den jag tänkt. Då lär de ju visa sig konkret.