2925
Sök

Visst ska jag köpa en volvo 245 till min flickvän?

4 005 Inlägg
22 februari 2010
#21
Jag röstar på 7-serie.


564 Inlägg
22 februari 2010
#22
Ska hon köra ert barn i bilen så rekomenderar jag verkligen något modernare, typ volvo 850. Även om volvo 240 var bland de säkrare på sin tid så är fortfarande en 850 betydligt säkrare att åka i.

Även om man kanske inte gillar 850 för att den är framhjulsdriven så skulle jag hellre tänka krocksäkerhet framför något annat, om jag skulle frakta barnet i bilen.

Inofficiell Alkoholkontrollant.
451 Inlägg
22 februari 2010
#23
Klart flickvännen ska ha 245a!!

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.

3 259 Inlägg
22 februari 2010
#24
groze skrev:
Ska hon köra ert barn i bilen så rekomenderar jag verkligen något modernare, typ volvo 850. Även om volvo 240 var bland de säkrare på sin tid så är fortfarande en 850 betydligt säkrare att åka i.

Även om man kanske inte gillar 850 för att den är framhjulsdriven så skulle jag hellre tänka krocksäkerhet framför något annat, om jag skulle frakta barnet i bilen.

Nej nej, 245 är mycket bättre! Sen har den ju ett sånt modernt chassie och ordentliga bromsar och en perfekt viktfördelning som gör att den får mycket bra väghållning och är säker vid tex undanmanöver! Smidig att köra, perfekt att parkera med, speciellt med den stora ratten och utan servo! Perfekt tjejbil med andra ord!

*IRONI*

Ne ska du frakta ungar så satsa på nåt modernt med ABS, airbags(till tanten) etc... Att en 240 var krocksäker på 80talet betyder inte att den är lika krocksäker idag(efter 300 loppade plåtbitar i golv, balkar o bältesinfästningar)... Sen får man ju räkna med andra säkerhetsdetaljer som minskar risken att krocka också tex ABS, väghållning etc...

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (22 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 februari 2010
#25
JonR skrev:
groze skrev:
Ska hon köra ert barn i bilen så rekomenderar jag verkligen något modernare, typ volvo 850. Även om volvo 240 var bland de säkrare på sin tid så är fortfarande en 850 betydligt säkrare att åka i.

Även om man kanske inte gillar 850 för att den är framhjulsdriven så skulle jag hellre tänka krocksäkerhet framför något annat, om jag skulle frakta barnet i bilen.

Nej nej, 245 är mycket bättre! Sen har den ju ett sånt modernt chassie och ordentliga bromsar och en perfekt viktfördelning som gör att den får mycket bra väghållning och är säker vid tex undanmanöver! Smidig att köra, perfekt att parkera med, speciellt med den stora ratten och utan servo! Perfekt tjejbil med andra ord!

*IRONI*

Ne ska du frakta ungar så satsa på nåt modernt med ABS, airbags(till tanten) etc... Att en 240 var krocksäker på 80talet betyder inte att den är lika krocksäker idag(efter 300 loppade plåtbitar i golv, balkar o bältesinfästningar)... Sen får man ju räkna med andra säkerhetsdetaljer som minskar risken att krocka också tex ABS, väghållning etc...

MVH/Jon

Trådskaparen har gjort sitt val, han vill att sin dam skall ha en 245 hur mycket ni än tjatar om er rädsla för äldre bilar.

Förövrigt så minskar inte ABS risken att krocka, det är du själv som förare som gör det.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

3 259 Inlägg
22 februari 2010
#26
Slash skrev:
Trådskaparen har gjort sitt val, han vill att sin dam skall ha en 245 hur mycket ni än tjatar om er rädsla för äldre bilar.

Förövrigt så minskar inte ABS risken att krocka, det är du själv som förare som gör det.

Om trådskaparen redan har valt, varför finns denna tråd överhuvudtaget? Varför skulle jag vara rädd för veteranare? Jag råkar äga 10st själv!smile

Tyvärr så är ju inte alla världsmästare på att köra bil och då kan hjälpmedel krävas för att öka säkerheten...

Utveckla gärna ditt påstående med att ABS inte ökar trafiksäkerheten...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 005 Inlägg
22 februari 2010
#27
JonR skrev:
Slash skrev:
Trådskaparen har gjort sitt val, han vill att sin dam skall ha en 245 hur mycket ni än tjatar om er rädsla för äldre bilar.

Förövrigt så minskar inte ABS risken att krocka, det är du själv som förare som gör det.

Om trådskaparen redan har valt, varför finns denna tråd överhuvudtaget? Varför skulle jag vara rädd för veteranare? Jag råkar äga 10st själv!smile

Tyvärr så är ju inte alla världsmästare på att köra bil och då kan hjälpmedel krävas för att öka säkerheten...

Utveckla gärna ditt påstående med att ABS inte ökar trafiksäkerheten...

jag håller med JonR, tråden finns förmodligen för att TS är osäker i ditt köp vill ha in åsikter.

Jag tror Slash blandar ihop sannolikheten mellan risken att vara med i en olycka och risken att undvika en olycka som är två olika.

Åker du mot isfläcken utan abs så kommer du förmodligen tappa styrförmåga och inte kunna bromsa lika effektivt för att slutligen åka in i betongväggen framför.

Åker du mot isfläcken med abs så kommer du förmodligen ha kvar styrförmåga och bromsa effektivare för att slutligen antingen åka in i betongväggen långsammare eller inte alls.

Jag förstår verkligen verkligen INTE hur man kan köpa en 25år+ bil att ha sitt barn som förmodligen är det viktigaste i sitt liv istället för en modern bil med alla säkerhetsfunktioner och krockzoner m.m.

Men alla prioriterar väl saker olika, vad anser ni?

Edit, formulerade mig dåligt. Struntsamma. smile
Senast redigerat av linuslinje (22 februari 2010)


1 562 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#28
240in såldes med abs som tillval så de behöver vi inte orda om.

1 562 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#29
linuslinje skrev:
JonR skrev:
Slash skrev:
Trådskaparen har gjort sitt val, han vill att sin dam skall ha en 245 hur mycket ni än tjatar om er rädsla för äldre bilar.

Förövrigt så minskar inte ABS risken att krocka, det är du själv som förare som gör det.

Om trådskaparen redan har valt, varför finns denna tråd överhuvudtaget? Varför skulle jag vara rädd för veteranare? Jag råkar äga 10st själv!smile

Tyvärr så är ju inte alla världsmästare på att köra bil och då kan hjälpmedel krävas för att öka säkerheten...

Utveckla gärna ditt påstående med att ABS inte ökar trafiksäkerheten...

jag håller med JonR, tråden finns förmodligen för att TS är osäker i ditt köp vill ha in åsikter.

Jag tror Slash blandar ihop sannolikheten mellan risken att vara med i en olycka och risken att undvika en olycka som är två olika.

Åker du mot isfläcken utan abs så kommer du förmodligen tappa styrförmåga och inte kunna bromsa lika effektivt för att slutligen åka in i betongväggen framför.

Åker du mot isfläcken med abs så kommer du förmodligen ha kvar styrförmåga och bromsa effektivare för att slutligen antingen åka in i betongväggen långsammare eller inte alls.

Jag förstår verkligen verkligen INTE hur man kan köpa en 25år+ bil att ha sitt barn som förmodligen är det viktigaste i sitt liv istället för en modern bil med alla säkerhetsfunktioner och krockzoner m.m.

Men alla prioriterar väl saker olika, vad anser ni?

Edit, formulerade mig dåligt. Struntsamma. smile

jo men man ska ha råd att äga bilen oxå.

1 436 Inlägg
22 februari 2010
#30
mange_240 skrev:
JonR skrev:
mange_240 skrev:
ska byta från en 745a så det är oväsäntligt.

Ja visst, finns ju inget vettigare o köpa för pengarna än skatt o bensin!roll

pengar är inget problem så länge vi åker ståndsmässigt

mange_240 skrev:
linuslinje skrev:
Jag förstår verkligen verkligen INTE hur man kan köpa en 25år+ bil att ha sitt barn som förmodligen är det viktigaste i sitt liv istället för en modern bil med alla säkerhetsfunktioner och krockzoner m.m.

Men alla prioriterar väl saker olika, vad anser ni?

Edit, formulerade mig dåligt. Struntsamma. smile

jo men man ska ha råd att äga bilen oxå.

Låt mig gissa, inga studieskulder...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

458 Inlägg
22 februari 2010
#31
Råd att äga bilen? En 850 kostar 2100kr om året i skatt, drar 0.8 liter milen och ditt barn åker MYCKET säkrare än i en 245! Volvofemman får även upp arbetstemperatur snuskigt fort.


Är det inte säkrare för dej att din barn sitter säkert i en liten stol i en bil på vägarna istället för att du får ha några hundralappar i plånboken om året... Har man råd med barn ska man ha råd med säkerhet


38 Inlägg
22 februari 2010
#32
Om det ska vara barn med i bilen tycker jag garanterat du ska satsa på säkerheten först! inget tvivel om den saken smile


Saabifierad
2 031 Inlägg
22 februari 2010
#33
JonR skrev:
Slash skrev:
Trådskaparen har gjort sitt val, han vill att sin dam skall ha en 245 hur mycket ni än tjatar om er rädsla för äldre bilar.

Förövrigt så minskar inte ABS risken att krocka, det är du själv som förare som gör det.

Om trådskaparen redan har valt, varför finns denna tråd överhuvudtaget? Varför skulle jag vara rädd för veteranare? Jag råkar äga 10st själv!smile

Tyvärr så är ju inte alla världsmästare på att köra bil och då kan hjälpmedel krävas för att öka säkerheten...

Utveckla gärna ditt påstående med att ABS inte ökar trafiksäkerheten...

Du har inte läst hans andra inlägg förstår jag hmm Tja det är du som skriver ironiskt om 240....

Om din älskade ABS skulle minska risken att krocka skulle du själv inte behöva göra något utan ABS:en gör det åt dig men nu är det så att det är fortfarande du som måste bromsa och styra undan, eller fungerar det inte så? Egentligen bör man vända på det och säga att ABS:en kan öka risken att krocka då den ökar bromsträckan plus att den får människor att inte trycka hårdare på pedalen då det kan kännas obehagligt då pedalen pulserar och blir lite trögare. Vilka typer av krockar minskar ABS:en? för i en frontalkrock eller sidokrock gör inte ABS:en någon nytta, den gör det inte heller vid en krock bakifrån. ABS behöver även ett manuvrerings utrymme som oftast saknas i låt oss säga våra städer där som bekant krockrisken är högre , så det minskar inte krockrisken där heller. ABS går även emot tanken att bilens skydd är bäst fram då du kan styra undan om du nu har utrymme och få ytterligare ett hinder i sidan istället (det är även därför man siktar in sig på framhjulsdrift som du säkert redan känner till).

Så nej, ABS:en minskar icket krockrisken, däremot kan den mildra en olyckas utgång på specifika platser, så du har medvetet eller omedvetet använt fel ord men du är inte ensam, det är tråkigt att det är många som tror att bara för att man har en bil med ABS så kommer risken att krocka minska, jag tror att det är en av orsaker varför folk krockar, dom förlitar sig för mycket på tekniken, speciellt på ABS, jag skulle vilja påstå att dom flesta inte ens vet vad ABS är för något eller vad det gör. Du har även poängterat det själv: "Tyvärr så är ju inte alla världsmästare på att köra bil och då kan hjälpmedel krävas för att öka säkerheten..."

Ja mitt i prick är JonR, men du bortser ifrån att ju mer teknik vi får i bilarna som hjälper till desto sämre blir förarna. Dåliga bilförare är egentligen inte önskvärda då dom är farliga för sig själva och för oss andra men så tycker givetvis inte dom dåliga bilförarna, dom tycker att det är jag som är farlig för att jag inte förespråkar rädsla och ABS tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

352 Inlägg
22 februari 2010
#34
onödig tråd... killen e helt såld på 240 haha..
min fru hade dödat mig om jag lät barnet åka i nått sånt

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

4 586 Inlägg
22 februari 2010
#35
Vad ska din flickvän med en stor 245a till. Hon blir nog mer nöjd med en liten Golf


Teddan
2 495 Inlägg
22 februari 2010
#36
240 är ingen krocksäker bil..... spelar ingen roll att den var bäst 1975. nu är den skit.

Skall man frakta barn skall ha något säkert att åka i.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

3 259 Inlägg
22 februari 2010
#37
Slash skrev:
Du har inte läst hans andra inlägg förstår jag hmm Tja det är du som skriver ironiskt om 240....

Om din älskade ABS skulle minska risken att krocka skulle du själv inte behöva göra något utan ABS:en gör det åt dig men nu är det så att det är fortfarande du som måste bromsa och styra undan, eller fungerar det inte så? Egentligen bör man vända på det och säga att ABS:en kan öka risken att krocka då den ökar bromsträckan plus att den får människor att inte trycka hårdare på pedalen då det kan kännas obehagligt då pedalen pulserar och blir lite trögare. Vilka typer av krockar minskar ABS:en? för i en frontalkrock eller sidokrock gör inte ABS:en någon nytta, den gör det inte heller vid en krock bakifrån. ABS behöver även ett manuvrerings utrymme som oftast saknas i låt oss säga våra städer där som bekant krockrisken är högre , så det minskar inte krockrisken där heller. ABS går även emot tanken att bilens skydd är bäst fram då du kan styra undan om du nu har utrymme och få ytterligare ett hinder i sidan istället (det är även därför man siktar in sig på framhjulsdrift som du säkert redan känner till).

Så nej, ABS:en minskar icket krockrisken, däremot kan den mildra en olyckas utgång på specifika platser, så du har medvetet eller omedvetet använt fel ord men du är inte ensam, det är tråkigt att det är många som tror att bara för att man har en bil med ABS så kommer risken att krocka minska, jag tror att det är en av orsaker varför folk krockar, dom förlitar sig för mycket på tekniken, speciellt på ABS, jag skulle vilja påstå att dom flesta inte ens vet vad ABS är för något eller vad det gör. Du har även poängterat det själv: "Tyvärr så är ju inte alla världsmästare på att köra bil och då kan hjälpmedel krävas för att öka säkerheten..."

Ja mitt i prick är JonR, men du bortser ifrån att ju mer teknik vi får i bilarna som hjälper till desto sämre blir förarna. Dåliga bilförare är egentligen inte önskvärda då dom är farliga för sig själva och för oss andra men så tycker givetvis inte dom dåliga bilförarna, dom tycker att det är jag som är farlig för att jag inte förespråkar rädsla och ABS tongue

Att tro att ABS inte gör nån nytta är riktigt trångsynt, du är väl en av dom där "abs motståndarna" som lever kvar sen ABS lancerades... "det ger längre bromsträcka", "det gör ingen nytta"... Ja i vissa enstaka avseenden men LÅNGT ifrån tillräckligt för att det skulle vara bättre utan!

Har man gasat friskt och provocerat en bil med ABS och en utan ABS så behövs ingen närmare förklaring till vilken som är överlägset bäst i 90% av alla tänkbara trafiksituationer...

Enda gången jag kan hålla med om att ABS skulle kunna vara sämre är på torr asfalt med riktiga däck och man kommer exempelvis 100km/h spikrakt mot en bergvägg...Eller vid mycket snö då bilen utan abs gräver ner sig mer än en bil utan abs(då också spikrakt fram) då kan nog bilen utan abs stanna snabbare, och sånna situationer är ju jäkligt vanliga eller hur? Nej det är dom ju inte.... Till 99% så innefattar det att styra samtidigt och det är då ABS:en gör nytta! Hur enkelt som helst att förstå! Om man nu setat bakom ratten på båda...

Att ABS på nåt sätt skulle försämra vid vinterväglag vid tex bromsning i en kurva, veja/undanmanöver vid fara(då 99,99% av alla människor också bromsar samtidigt) kan du ju försöka intala dig själv till...

Att ABS skulle öka risken att krocka är nog bland det mest dummaste jag har hört!

Och det där med att det finns farliga människor i trafiken, ja nog fan möter jag hellre än farlig människa i en bil med ABS , antisladd etc än i en bil utan alla dessa hjälpmedel... Det är väl därför dessa system finns? För att alla inte kan hantera en bil i nödsituation?

Jag kan lova dig att om en bil med korrekta ABS, Antisladd hjälpmedel kör mot en exakt likadan bil utan ABS, antisladd så kör den ifrån bilen utan abs som ingenting oavsett om det är rallyvärldsmästaren som sitter bakom ratten o kör..

Och jag är väl medveten om vad ett ABS system gör! Jag är även medveten om vad det gör i verkligheten, är du verkligen säker på att du är medveten om det? Hur många mil med bilar med ABS och utan ABS har du som erfarenhet?

På vilket sätt har jag använt fel ord när jag säger att ABS minskar krockrisken? Jag kan räkna upp hur många exempel som helst när det ordvalet passar in till 100%...

Edit:

Till och med wikipedia håller med mig....

Effektivitet
På de flesta asfaltsvägar, i vått såväl som torrt väder ger ABS en kortare bromssträcka. En van förare kan uppnå samma resultat i en bil utan ABS genom att efterlikna "ABS-funktionen" (dvs. pumpa med bromspedalen). I kritiska lägen där maximal broms och styrförmåga krävs torde dock även den mest skickliga föraren ha större chanser att undvika en kollision i en bil utrustad med ABS.

Vid behov, är den teknik som rekommenderas att med ett bestämt hårt tryck på pedalen få ner farten samt, vid läge, styra undan hindret. I en bil med ABS är chanserna att undvika sladd och kollision betydligt bättre än utan.

På grus och snö tenderar ABS-systemet att ge en längre bromssträcka. På dessa underlag är låsta hjul gynnsamt då de "gräver ner sig" och stannar fordonet snabbare. ABS förhindrar detta faktum men för att förena fördelarna med helt låsta hjul i vissa lägen har kompensationer i ABS-systemet gjorts för just detta och tillåter hjulen att låsa kortare perioder.


Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS
Senast redigerat av JonR (22 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 163 Inlägg
22 februari 2010
#38
Du får en rätt ok V70 för runt 20k, jag gav bara 21k för min V70 med 2.5L Turbo motor och den är billigare i skatt och försäkring än min första 245:a var...

Och har ni dessutom barn så är inte 245 en säker bil, visst det är en pansarvagn och tål mkt stryk men i en frontalkrock är den värdelös och saknar helt deformationszoner...

Jänk är ett alternativ, nyare roadmaster eller caprice hgw är fina och bra bilar men även där är kocksäkerheten lite si och så...



Så nej, köp ingen 245:a om hon ska vara säker utan köp något nyare och kanske en 245:a som extrabil i såna fall för du vill väl ändå hon och barnet ska sitta säkert och överleva en olycka?!

Mvh


Forummoderator
26 339 Inlägg
22 februari 2010
#39
tjn skrev:
240 är ingen krocksäker bil..... spelar ingen roll att den var bäst 1975. nu är den skit.

Skall man frakta barn skall ha något säkert att åka i.

Det är aldrig säkert att krocka över huvudtaget. Inte ens om man sitter i en Hummer H1:a..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Teddan
2 495 Inlägg
22 februari 2010
#40
AirOne skrev:
tjn skrev:
240 är ingen krocksäker bil..... spelar ingen roll att den var bäst 1975. nu är den skit.

Skall man frakta barn skall ha något säkert att åka i.

Det är aldrig säkert att krocka över huvudtaget. Inte ens om man sitter i en Hummer H1:a..

Herregud..... jag sitter hellre i en ny bil än en 240 om man nu skulle krocka.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar


Sök