Slash skrev:
Du har inte läst hans andra inlägg förstår jag
Tja det är du som skriver ironiskt om 240....
Om din älskade ABS skulle minska risken att krocka skulle du själv inte behöva göra något utan ABS:en gör det åt dig men nu är det så att det är fortfarande du som måste bromsa och styra undan, eller fungerar det inte så? Egentligen bör man vända på det och säga att ABS:en kan öka risken att krocka då den ökar bromsträckan plus att den får människor att inte trycka hårdare på pedalen då det kan kännas obehagligt då pedalen pulserar och blir lite trögare. Vilka typer av krockar minskar ABS:en? för i en frontalkrock eller sidokrock gör inte ABS:en någon nytta, den gör det inte heller vid en krock bakifrån. ABS behöver även ett manuvrerings utrymme som oftast saknas i låt oss säga våra städer där som bekant krockrisken är högre , så det minskar inte krockrisken där heller. ABS går även emot tanken att bilens skydd är bäst fram då du kan styra undan om du nu har utrymme och få ytterligare ett hinder i sidan istället (det är även därför man siktar in sig på framhjulsdrift som du säkert redan känner till).
Så nej, ABS:en minskar icket krockrisken, däremot kan den mildra en olyckas utgång på specifika platser, så du har medvetet eller omedvetet använt fel ord men du är inte ensam, det är tråkigt att det är många som tror att bara för att man har en bil med ABS så kommer risken att krocka minska, jag tror att det är en av orsaker varför folk krockar, dom förlitar sig för mycket på tekniken, speciellt på ABS, jag skulle vilja påstå att dom flesta inte ens vet vad ABS är för något eller vad det gör. Du har även poängterat det själv: "
Tyvärr så är ju inte alla världsmästare på att köra bil och då kan hjälpmedel krävas för att öka säkerheten..."
Ja mitt i prick är JonR, men du bortser ifrån att ju mer teknik vi får i bilarna som hjälper till desto sämre blir förarna. Dåliga bilförare är egentligen inte önskvärda då dom är farliga för sig själva och för oss andra men så tycker givetvis inte dom dåliga bilförarna, dom tycker att det är jag som är farlig för att jag inte förespråkar rädsla och ABS
Att tro att ABS inte gör nån nytta är riktigt trångsynt, du är väl en av dom där "abs motståndarna" som lever kvar sen ABS lancerades... "det ger längre bromsträcka", "det gör ingen nytta"... Ja i vissa enstaka avseenden men LÅNGT ifrån tillräckligt för att det skulle vara bättre utan!
Har man gasat friskt och provocerat en bil med ABS och en utan ABS så behövs ingen närmare förklaring till vilken som är överlägset bäst i 90% av alla tänkbara trafiksituationer...
Enda gången jag kan hålla med om att ABS skulle kunna vara sämre är på torr asfalt med riktiga däck och man kommer exempelvis 100km/h spikrakt mot en bergvägg...Eller vid mycket snö då bilen utan abs gräver ner sig mer än en bil utan abs(då också spikrakt fram) då kan nog bilen utan abs stanna snabbare, och sånna situationer är ju jäkligt vanliga eller hur? Nej det är dom ju inte.... Till 99% så innefattar det att styra samtidigt och det är då ABS:en gör nytta! Hur enkelt som helst att förstå! Om man nu setat bakom ratten på båda...
Att ABS på nåt sätt skulle försämra vid vinterväglag vid tex bromsning i en kurva, veja/undanmanöver vid fara(då 99,99% av alla människor också bromsar samtidigt) kan du ju försöka intala dig själv till...
Att ABS skulle öka risken att krocka är nog bland det mest dummaste jag har hört!
Och det där med att det finns farliga människor i trafiken, ja nog fan möter jag hellre än farlig människa i en bil med ABS , antisladd etc än i en bil utan alla dessa hjälpmedel... Det är väl därför dessa system finns? För att alla inte kan hantera en bil i nödsituation?
Jag kan lova dig att om en bil med korrekta ABS, Antisladd hjälpmedel kör mot en exakt likadan bil utan ABS, antisladd så kör den ifrån bilen utan abs som ingenting oavsett om det är rallyvärldsmästaren som sitter bakom ratten o kör..
Och jag är väl medveten om vad ett ABS system gör! Jag är även medveten om vad det gör i verkligheten, är du verkligen säker på att du är medveten om det? Hur många mil med bilar med ABS och utan ABS har du som erfarenhet?
På vilket sätt har jag använt fel ord när jag säger att ABS minskar krockrisken? Jag kan räkna upp hur många exempel som helst när det ordvalet passar in till 100%...
Edit:
Till och med wikipedia håller med mig....
Effektivitet
På de flesta asfaltsvägar, i vått såväl som torrt väder ger ABS en kortare bromssträcka. En van förare kan uppnå samma resultat i en bil utan ABS genom att efterlikna "ABS-funktionen" (dvs. pumpa med bromspedalen). I kritiska lägen där maximal broms och styrförmåga krävs torde dock även den mest skickliga föraren ha större chanser att undvika en kollision i en bil utrustad med ABS.
Vid behov, är den teknik som rekommenderas att med ett bestämt hårt tryck på pedalen få ner farten samt, vid läge, styra undan hindret. I en bil med ABS är chanserna att undvika sladd och kollision betydligt bättre än utan.
På grus och snö tenderar ABS-systemet att ge en längre bromssträcka. På dessa underlag är låsta hjul gynnsamt då de "gräver ner sig" och stannar fordonet snabbare. ABS förhindrar detta faktum men för att förena fördelarna med helt låsta hjul i vissa lägen har kompensationer i ABS-systemet gjorts för just detta och tillåter hjulen att låsa kortare perioder.Källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS