2882
Sök

Visst ska jag köpa en volvo 245 till min flickvän?

54 Inlägg
22 februari 2010
tjn skrev:
AirOne skrev:
tjn skrev:
240 är ingen krocksäker bil..... spelar ingen roll att den var bäst 1975. nu är den skit.

Skall man frakta barn skall ha något säkert att åka i.

Det är aldrig säkert att krocka över huvudtaget. Inte ens om man sitter i en Hummer H1:a..

Herregud..... jag sitter hellre i en ny bil än en 240 om man nu skulle krocka.

Vem gör inte det (bortsett från alla bönder på garaget.org)?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 februari 2010
Nebelwerfer skrev:
tjn skrev:
AirOne skrev:
Det är aldrig säkert att krocka över huvudtaget. Inte ens om man sitter i en Hummer H1:a..

ändå är 240 säkrare än din a4:a
jag hadde köpt en 245:a smile
Senast redigerat av turboforssen (22 februari 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

tratt
353 Inlägg
22 februari 2010
turboforssen skrev:
Nebelwerfer skrev:
tjn skrev:

haha ja det är den ju, och det står svart på vitt! tänka innan man talar kan tillföras här (:

54 Inlägg
22 februari 2010
turboforssen skrev:
Nebelwerfer skrev:
tjn skrev:

Iofs har jag airbags och sidoairbags etc........

1 101 Inlägg
22 februari 2010
Finns ju billiga v70s osv nu så varför inte köpa något riktigt till henne på en gång?

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Forummoderator
26 339 Inlägg
22 februari 2010
tjn skrev:
AirOne skrev:
tjn skrev:
240 är ingen krocksäker bil..... spelar ingen roll att den var bäst 1975. nu är den skit.

Skall man frakta barn skall ha något säkert att åka i.

Herregud...hade jag haft pengarna så hade jag också gärna suttit i en ny bil..roll
Vänd på slanten. Jag hade hellre suttit i en 244/245 än en annan bil för samma pengar, vid eventuell krock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

820 Inlägg
22 februari 2010
Nebelwerfer skrev:
tjn skrev:
AirOne skrev:

Här generaliserar vi vilt ja... roll

Till topic, klart du kan köpa en 245a men är det ändå inte lite bättre att satsa på något lite modernare? Som så många andra sagt, 900/700serien, x70, x40, det finns ju lite att välja mellan.
Du har inte kikat nått på Audi? A4 eller A6? finns till vettiga priser och är otroligt sköna att åka i.

Vad är din budget?

Om man säger

blacken
22 februari 2010
Är det krocksäkerhet och ett äldre fordon som du vill införskaffa till riksdagen och eventuella ättelägg, så är Saab 9000 -94 uppåt eller 99/900 Og att föredra framför en 245:a.

att ju mer teknik vi får i bilarna som hjälper till desto sämre blir förarna. Dåliga bilförare är egentligen inte önskvärda då dom är farliga för sig själva och för oss andra men så tycker givetvis inte dom dåliga bilförarna, dom tycker att det är jag som är farlig för att jag inte förespråkar rädsla och ABS

Så sant som det är sagt visserligen så kan tekniken hjälpa en i trafiken men även "stjälpa" en. Är man inte van eller kunnig i att framföra ett fordon "naturellt", så att säga så är man tvärrökt den dagen fel säkring löser ut eller något annat i dom olika hjälpsystemen lunchar. Har man en hel radda kryptiska förkortningar på sitt fordon så invaggas man i en bedräglig trygghet/säkerhet att det är lugnt med allt i ens framfart.

Det märks i trafiken idag folk kör överlag mycket sämre är för en 10 till 20 år sedan det hålls högre hastigheter,tas idiotiska chanser, kort sagt det tullas på marginalerna rejält i trafiken idag jämfört med tidigare. och allt som sägs är "det är lugnt jag har alla kryptiska förkortningar som finns, så det är ingen fara".

Så det kommer att fostras en hel generation fordonsförare som har glömt att verkligen kunna framföra ett fordon under alla omständigheter, men det är "utveckling" som det heter och det har kommit för att stanna..

124 Inlägg
22 februari 2010
Självklart så ska hon ha en riktig klassiker!

"Heeeeej dåååå"

50 Inlägg
22 februari 2010
vrf inte köpa en Pansarbandvagn xD http://www.blocket.se/sodermanland/Pans … =7&w=3

Poliser är oxå människor, fast en sämre sort...

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
22 februari 2010
feltema skrev:
vrf inte köpa en Pansarbandvagn xD http://www.blocket.se/sodermanland/Pans … =7&w=3

Det där hade faktiskt varit lite häftigt big_smile

Allt för den där jävla hatten!

Snål gnällspik
402 Inlägg
22 februari 2010
Saab 9000 röstar jag för, om man behöver en familjebil men har begränsad ekonomi. Visst har de mycket småfel, men i stort är det en mycket krocksäker bil med otroligt slitstarka motorer, sköna stolar och komfort.
Går stabilt på vägen i normala farter. Bättre i vinterväglag än 240.
Ser väldigt rostiga ut men all rost är ytliga på dörrar och skärmar men de bärande delarna är mycket bra rostskyddade.
Är du händig fixar du småfelen.
Drar rimligt med bensin.
Finns miljoner exemplar i alla prisklasser.

Nackdelar att se upp med:
Växellådan- kolla att backen funkar.
Bromsrör rostiga
Byt bromsolja -viktigt för att undvika kärvande ok.
Senast redigerat av perzy (22 februari 2010)

Volvo S80 2,9.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 februari 2010
mange_240 skrev:
linuslinje skrev:
JonR skrev:

Om trådskaparen redan har valt, varför finns denna tråd överhuvudtaget? Varför skulle jag vara rädd för veteranare? Jag råkar äga 10st själv!smile

Tyvärr så är ju inte alla världsmästare på att köra bil och då kan hjälpmedel krävas för att öka säkerheten...

Utveckla gärna ditt påstående med att ABS inte ökar trafiksäkerheten...

jag håller med JonR, tråden finns förmodligen för att TS är osäker i ditt köp vill ha in åsikter.

Jag tror Slash blandar ihop sannolikheten mellan risken att vara med i en olycka och risken att undvika en olycka som är två olika.

Åker du mot isfläcken utan abs så kommer du förmodligen tappa styrförmåga och inte kunna bromsa lika effektivt för att slutligen åka in i betongväggen framför.

Åker du mot isfläcken med abs så kommer du förmodligen ha kvar styrförmåga och bromsa effektivare för att slutligen antingen åka in i betongväggen långsammare eller inte alls.

Jag förstår verkligen verkligen INTE hur man kan köpa en 25år+ bil att ha sitt barn som förmodligen är det viktigaste i sitt liv istället för en modern bil med alla säkerhetsfunktioner och krockzoner m.m.

Men alla prioriterar väl saker olika, vad anser ni?

Edit, formulerade mig dåligt. Struntsamma. smile

jo men man ska ha råd att äga bilen oxå.

Var det inte nyss så att pengar inte var problem? Sluta trolla ffs.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

233 Inlägg
22 februari 2010
discokapten skrev:
mange_240 skrev:
linuslinje skrev:

jag håller med JonR, tråden finns förmodligen för att TS är osäker i ditt köp vill ha in åsikter.

Jag tror Slash blandar ihop sannolikheten mellan risken att vara med i en olycka och risken att undvika en olycka som är två olika.

Åker du mot isfläcken utan abs så kommer du förmodligen tappa styrförmåga och inte kunna bromsa lika effektivt för att slutligen åka in i betongväggen framför.

Åker du mot isfläcken med abs så kommer du förmodligen ha kvar styrförmåga och bromsa effektivare för att slutligen antingen åka in i betongväggen långsammare eller inte alls.

Jag förstår verkligen verkligen INTE hur man kan köpa en 25år+ bil att ha sitt barn som förmodligen är det viktigaste i sitt liv istället för en modern bil med alla säkerhetsfunktioner och krockzoner m.m.

Men alla prioriterar väl saker olika, vad anser ni?

Edit, formulerade mig dåligt. Struntsamma. smile

jo men man ska ha råd att äga bilen oxå.

Var det inte nyss så att pengar inte var problem? Sluta trolla ffs.

om han nu inte har råd med en morden bil hur f*n ska han ha råd med en unge då??  köp en nyare volvo som dom säger tidigare i denna tråd (om det nu måste vara en volvo)

Audi frälst

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
22 februari 2010
skelle köpt en 245 utan och tveka...och är ju ingen ide och fråga om något sånt på deta forumet..för är nog svårt och hitta mer antivolvo folk än här hehe;)

hellre pallbocks kung än trailer queen

749 Inlägg
22 februari 2010
Funkiee skrev:
wange_82 skrev:
Vad ska hon med en traktor till? Bättre du köper en bil till henne om hon har körkort vill säga

Kunde inte sagt det bättre själv smile Tycker synd om TS flickvän om hon ska härva runt i en gammal 240 sad pinsamt ju, om hon ska åka traktor så är en 940 det minsta du kan köpa åt henne...

PS. Såg att du pratade om barnstol.. inte fan ska barnet få åka i en så osäker bil?!? köp något som är krocksäkert! om du är inne på volvo så är väl 850 närmare till hands för dig o din tjej, och ditt barn, eller kanske kommande barn.

240 är väl ingen osäker bil?
Enligt bilprovningens faktabok om bilmodeller så är Volvo 200 serien i samma säkerhetsklass som vilken modern bil somhelst.

Yellow bug!
1 640 Inlägg
22 februari 2010
En 245a? För guds skull.. Lämna åttiotalet.. Köp något modernt.

Skulle aldrig komma på tanken att låta tjej och barn åka runt i en 245a, är ju pinsamt för fan..

Satsa på en 855 eller en V70 om du ska ha en Volvo..

Finns ju många andra fina bilar annars. Du kan hitta en fin VW Passat för en billig peng tillexempel!

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

749 Inlägg
22 februari 2010
EmilHammarlund skrev:
blacken skrev:
Saab 9000 -94 uppåt eller 99/900 Og att föredra framför en 245:a.

Saab 9000 är snäppet säkrare än 240 om jag minns rätt. Men 99/900 og är sämre enligt Folksam. Och vad jag hört är de riktigt hårda och hård bil i kombination med dålig säkerhetsutrustning är inte bra.

Beror kanske på vilken årsmodell av 200 serien, bilmodellen har ju tillverkats i närmare tjugo år.
Men de senaste modellerna finns ju med SRS, ABS, Antispinn mm. Säkerhetsutrustning.

3 259 Inlägg
22 februari 2010
Bjornn skrev:
EmilHammarlund skrev:
blacken skrev:
Saab 9000 -94 uppåt eller 99/900 Og att föredra framför en 245:a.

Saab 9000 är snäppet säkrare än 240 om jag minns rätt. Men 99/900 og är sämre enligt Folksam. Och vad jag hört är de riktigt hårda och hård bil i kombination med dålig säkerhetsutrustning är inte bra.

Beror kanske på vilken årsmodell av 200 serien, bilmodellen har ju tillverkats i närmare tjugo år.
Men de senaste modellerna finns ju med SRS, ABS, Antispinn mm. Säkerhetsutrustning.

Ska man ha en 240 med dessa finesser så är man väl snart uppe i 855/V70 prisklassen?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Teddan
2 495 Inlägg
22 februari 2010
undrar varför dom sluta bygga 240 och börja bygga modernare bilar ?

240 är ju den bästa och mest krocksäkra bilen som finns.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Sök