2681
Sök

Köpråd: Toyota Celica Gti 16v 89 Rostfri!

11 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Jag är ny på forumet och vill därför passa på att säga hej och även ställa en liten fråga.

Jag ska åka i helgen och kolla på en Toyota Celica gti 16v.
Det kommer bli min första bil och jag ska använda den att köra till jobbet och övriga resor.

Bilen är 100% rostfri (sällan vinterkörd och har stått i garage)
Mätarinställningen är på dryga 15 000mil (15 865mil)
Inga övriga fel och motorn är pigg.
Bra sommardäck och hyfsade nymonterade vinterdäck.

Den har stått avställd i ett år och ska även besiktigas.
Bilen kommer dock med garanti gå igenom besiktningen utan problem.

Bilens pris ligger på 15 000kr (+1000kr för vinterdäcken)

Min fråga är om det här verkar vara ett bra pris eller om det ligger aningen högt.
Bilen är gammal (från 1989) men är i väldigt bra skick. Mycket bättre än det skicket man ser på Celicor 90-93 i samma prisklass.

Jag undrar även om det är någonting särskillt man ska tänka på vid köp av den här bilmodellen.
Rost brukar ju vara ett problem men inte på det här exemplaret. cool

Jättetack för all hjälp jag kan få. Och tack för ett jättefint forum med kunniga människor. smile

Mvh Emil

ps. vad står 16v för`? och hur många passagerare får man ta i bilen?

11 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#2
Skulle vara jättesnällt om någon kunde ta lite av sin dyrbara tid för att svara på åtminstone någon av frågorna.

129 Inlägg
23 februari 2010
#3
växellådan synkringarna 1,2,3an
Rost under dörren, skärmarna. ac om den har.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 februari 2010
#4
Tjenare och välkommen!

Kan säga att du kan lägga dig under bilen å titta om de kanske finns rost där under, skärmarna, dörrkanter? smile Man vet ju aldrig, fråga när kamremen är bytad, om den läcker olja? När den blev servad?

Kolla även upp bilen på https://www21.vv.se/fordonsfraga/  . om hur många ägaren den har haft, om milen verkligen stämmer och lite annat!

Annars är de väl att testa sig fram, o priset är jävligt bra annars.. Om allt känns bra, slå till!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

129 Inlägg
23 februari 2010
#5
16 v står för 16 ventiler i motorn, den blir pigg på ca 2,5 3  tusen varv/min

är bältad för 4 st
lite olika från bil till bil, vissa står de 1 förare 1 passagerare, vissa 1 förare 3 passagerare

11 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#6
Vilket fantastiskt forum! Jätteglad för er som tog er tid att svara på mina frågor!
Tack så jättemycket! smile

11 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#7
Om den bara skulle vara registrerad för 1 förare +1 passagerare. Finns det någon möjlighet att utöka det antalet till totalt 4?

Hur länge håller en sådan här bil om man kör lugnt, inte buskör och sköter om den väl? smile

Ska kolla rosten m.m. Finns det något bra sätt att kolla rost på. Pappa pratade om en magnet där rost tappar spänningen. Bra idé?

Tack Memme. Ska kolla upp det du tipsade om!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 februari 2010
#8
Du känner ingen som kan det här med bilar du kan ta med dig? Att den är rostfri tror jag så mycket jag tror på, då ett antal har gått genom händerna på både mig och mina kompisar och även om det är en sjukt kul bil för dom pengarna så rostar dom, överallt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 februari 2010
#9
Slå dig fram, eller ja.. Knacka lite lätt på ställena under bilen, som du ser misstänksamma ut.. Och som sagt, känn hur lådan känns som att de "flyter" fint i 2,3,4! Dra gärna ut på motorvägen så du kan få känna alla växlarna.

- Tips!

Lägg märket till om bilen är avslagen eller påslagen när du kommer.

Är den avslagen (Kall) så är de inga problem, men låter han bilen stå igång, så kanske han försöker dölja något? (Svårstartad massa annat),  kolla även så bilen inte ryker mer än vanligt, (gamla bilar ryker, men inte allt för mkt) i såna fall kan de vara dålig tändning eller annat mindre kul.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

11 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#10
Tack memme och diskokapten. Kanontips!

Jag skriver ut alla era svar och tar med mig så jag kan stämma av lite.

Ni har varit till jättestor hjälp! Tack!

Hur länge håller en sådan här bil om man kör lugnt, inte buskör och sköter om den väl? smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 februari 2010
#11
Jag har kört exemplar som har gått över 28-29000 mil, och dom har funkat, dock så märks det att den har gått långt...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

11 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#12
Tack!

Kör en volvo 740 (pappas) nu. gått 45 000 mil. rätt bra! tongue

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
7 mars 2010
#13
Tjenare!

Äger samma bil som du pratar om!

Helt klart värd sitt pris. Underbar att köra. Men att du säger den är rostfri. Omöjligt att säga på en sådan här bil wink.
Min hade börjat rosta bakom passagerapanelen bak. Omöjligt och se. Sedan kolla trösklarna lite under där. Brukar vara mycket rostangrepp.
Bromsar och fjädring är värt att slänga ett extra getöga på möjlighet att bilen gått hårt.
Kolla mitt projekt nedan.
Och de ska alla vara reggade på 4 pers. Är vår och alla andra jag sätt iaf. Men 4st 1.85 karlar ska man undvika wink.

Mvh fråga i PM om du undra övernågot.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

huh?
10 427 Inlägg
7 mars 2010
#14
Priset låter helt klockrent för en blivande om inte nuvarande entusiastbil!

Sist men inte minst viktigt:

Om du köper den kan du "hänga" på denna träffen varje år:
http://www.traffpunkt80.se/

wink


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
7 mars 2010
#15
Det där kanske hade varit något för en annan också när Celican är klar. Finns det någon träff kalender?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864


Sök