När kylarlampan blinkar på en VW kan det betyda flera saker, dels givetvis att motortempen är för hög men även att det föreligger ett "annat" fel i kylsystemet, oftast att nivån är för låg eller att kylarens fläkt är defekt. Normal arbetstemp på VW brukar vara kring 90 grader. Gällande din bil tror jag att dina problem är orsakade av flera "fel". För det första verkar det som om du har luft i systemet eftersom tempmätaren lever sitt eget liv. Iofs kan även själva mätaren (eller möjligtvis givaren) vara trasig men det är inte så vanligt, dessutom brukar även bränslemätaren leva sitt eget liv i sådana fall. Om jag vore dig skulle jag börja med att kolla att samtliga säkringar är hela. Därefter skulle jag byta termostat samt lufta bilens kylsystem, vilket är enkelt på VW: full värme i kupen, fyll upp kylsystemet till max (skruva loss kylarens övre slang o fyll kylaren genom denna). Starta sedan motorn i ca 30-60 sek, kontrollera sedan kylvätskenivån, toppa upp om det behövs. Låt sedan bilen bli varm på tomgång, håll koll på tempen. Låt bilen gå till kylfläkten och/eller termostaten öppnar helt (känner du att den undre kylarslangen e bra varm så har termostaten öppnat). När du kommit så här långt (du bör ha bra värme i bilen!) så gör den en ordentlig provkörning, håll koll på tempen. Efterföljande morgon kontrollerar du kylvätskenivån, kolla nivån ofta under ca 1-2v tid, toppfyll om det behövs. Kontrollera nivån vid kall motor, aldrig varm, öppnar du expansionskörlet när motorn är varm löper du risk att få hett kylarvatten på dig...
Senast redigerat av dawwe (23 februari 2010)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure