Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
Tycker du skall köpa en AWD, den högre förbrukningen vägs upp av bättre uppträdande vintertid och bättre uppträdande vid hård acceleration.
Varför köpa en snabb bil, trimma denna och sedan behöva brottas med ratten för att den skall gå rakt? Då hade jag personligen hellre tagit några extrakilon och lite mer drivlineförlust för att få en stabilare bil.
Det är alltid din uppfattning så fort det rör sig om en framhjulsdriven bil med typ 200 Hkr + men alltså de nya antispinn systemen är grymt effektiva och en så ny och relativt stor bil blir inte det minsta dramatiskt att köra med 300 Hkr och FWD.
Det är min uppfattning och antispinn etc löser kanske det värsta hjulspinnet i starten (men drar å andra sidan ner effekten) men en motorstark FWD uppträder ändå otrevligt. Jag har inte kört en S40 T5 med 300hp, men uppträder bilen såhär med orginal 220hp (Minns jag rätt?) tror jag inte det blir bättre i trimmat utförande, såvida man inte ger sig in på mer omfattande förändringar än att höja effekten.
The absolute limit for FWD is 220bhp, sagt av Saabs ingenjörer. Jag håller med och än så länge har inte tekniken kommit så långt att det motverkar detta. Nya Audi A4 upplevs minimalt framhjulsdriven med de mindre motorerna, tex 1.8TFSI, det är den bästa FWD jag kört i alla fall sett ur "kraftreaktion" synpunkt.
Jag ser inte anledningen till att ha en snabb bil och inget annat, visst den är rejält snabb rakt fram men hur uppträder den under acceleration? Hur beter den sig när vägen svänger? Hur beter den sig under inbromsning?
Och framför allt, man får långt ifrån den snabbaste bilen i stan och dessa chipade bilar är långt ifrån så snabba som deras ägare tror. Visst, ni kan kanske köra jämt med en snart 20år gammal M3. Grattis, mycket imponerande
Men den dagen det dyker upp en jämngammal M3 (eller motsvarande bil, AMG, S, japs) så har ni helt plötsligt bränt alla kort på en bil som endast är snabb rakt fram
(märk väl den är inte ens sofistikerat snabb rakt fram dvs "den är inte stabil som tåget") och ändå förlorar ni.
Dom som vill ha en snabb bil, eller kanske tom tycker om trimmade FWD och dess uppträdande får naturligtvis köra dessa. Jag bryr mig inte om deras val mer än att jag hoppas att de uppskattar sina åk. Men när frågan är uppe säger jag vad jag tycker;
Det är bättre att satsa på en rolig bil med bra uppträdande, när man ordnat detta kan man lägga lite krut på ren prestanda. Och i det här fallet är det lättare, TS väljer mellan snabb och relativt stabil bil (AWD) eller på pappret marginellt snabbare, slingrigare FWD. Och i det fallet tycker jag, och skrev, att den decimalen på ett teoretiskt tidtagarur inte spelar någon roll.
Tänk själv, hur ofta är det perfekt väglag och hur ofta är det inte regn, snö eller kyla? I många situationer skulle till och med AWD vara snabbare pga bättre grepp. Så TS väljer mellan:
-Marginellt snabbare FWD i vissa (torra) situationer, eller marginellt snabbare AWD i andra situationer. Den enda skillnaden är att AWD, oavsett väglag, är markant stabilare.