3225
Sök

Audi 90 quattro/ 100 turbo motor

11 Inlägg
24 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej alla på garaget, tänkte starta ett projekt. Men vill helst veta lite mer om detta av dem som har tidigare erfarenheter. Tänkte dra i en 100 turbo motor i en audi 90 quattro -86. Vad är det som behöver bytas, motorn passar rätt på vad jag vet. Även att styrboxen behöver bytas är det något mer jag bör vara medveten om ? Endel kommer väll säga att jag ska gå in på nordicaudi eller så men har verkligen kolla runt o inte hittat någon exakt info om detta. så är jätte tacksam för alla svar!!big_smile
Senast redigerat av TorpedenRacing (24 februari 2010)

323 Inlägg
24 februari 2010
#2
Högra styrlänken går på exakt samma ställe som downpipen och sen tror jag att batteriboxen sitter på samma ställe som wastegaten. angående styrlänken så kan man göra en egen eller så köper man en på audi men då er de samma som urquattro och sportquattro tongue den kostar 2000kr på audi i örebro har jag för mig.

Edit:
detta gäller Coupe GT men de bör vara lika som en 90 quattro
Senast redigerat av Froborg (24 februari 2010)


inte som alla andra...
127 Inlägg
24 februari 2010
#3
styrstaget kostade iaf 2500 när jag köpte ett.. wink men det går rätt bra att bara bocka det i en press med, gjorde det på min 90q.. Batterilådan ryker det stämmer bra.
Ska du köra med motorn standard? det blir trångt med 100 turbons sprut och ic..
tändningen kör jag med det som satt i bilen, bara ta fördelaren från sugmotorn och stumma den.. blir iofs inte optimalt..

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

323 Inlägg
24 februari 2010
#4
Stampep skrev:
styrstaget kostade iaf 2500 när jag köpte ett.. wink men det går rätt bra att bara bocka det i en press med, gjorde det på min 90q.. Batterilådan ryker det stämmer bra.
Ska du köra med motorn standard? det blir trångt med 100 turbons sprut och ic..
tändningen kör jag med det som satt i bilen, bara ta fördelaren från sugmotorn och stumma den.. blir iofs inte optimalt..
Stämmer kanske kan blanda ihop med oljefilterhållaren på turbomotorn.

Angående  insprutningen så kan man kapa upp innerskärmen och montera den i skärmen istället
Senast redigerat av Froborg (25 februari 2010)


Försöker iaf
12 817 Inlägg
25 februari 2010
#5
Jag hade inte valt att köra med originalsprutet utan satsat på ett eftermarknads istället.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

inte som alla andra...
127 Inlägg
25 februari 2010
#6
Eftermarknads är ju helt klart att föredra.. Jag kör med urq 10v sprutet och icn, men dom är ju inte det lättaste att få tag på kanske.

om det är en fräsch bil du har, försök att inte förstöra för mycket, finns för få kvar av dom där.. ångrar att jag kapat i min blåa, men det gjordes ju innan jag hade den vita och visste hur svårt det börjar bli med delar.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

Svärmorsdrömmen
63 Inlägg
25 februari 2010
#7
Ett annat alternativ ang downpipen är ju att köpa en ny fläns och ett par rörbitar och svetsa ny downpipe, det gjorde jag på GT'n!
Men det är ju en smaksak!

JimboSlusk

11 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#8
Downpipen ska jag fixa själv, tänkte svetsa ett eget så det ska nog inte vara några problem. Ahh det har du helt rätt i stampep, dem är jävligt svåra att få tag i tänkte ha lite kul med den innan jag ska fixa upp den helt då blire orginal motorn osv längre fram, men inte än på ett tag:P

jag tänkte köra med orginal sprutet och orginal tändningen om det går?

så det enda jag behöver att göra är asså att flytta på batteri boxen och?

Tackar som f*n för alla svar !!!big_smilebig_smile

inte som alla andra...
127 Inlägg
25 februari 2010
#9
Japp batterilådan måste bort, iaf en del av den.

Du kan nog köra med original sprutet från 90qn med om du fixar en annan/ gör om gummit som sitter på mängdmätaren... tändningen är som sagt bara att plocka över fördelaren.. Tycker nog det är överkurs att koppla in 100ans sprut om du ändå inte ska ha det kvar, för det lär bli en del pill..

Jag kör med urq mängdhuvud, 90qns spridare.. ett tips är att skaffa en bränsletrycksregulator med klocka och skippa originalet.. eller bygga om orig så du kan justera styrtrycket på den.
nu kör jag bara med fördelaren utan vacuum slangen har jag för mig. har laddat uppemot 1,5 utan spikningar, men då med låg tändning.

Lägg gärna upp lite bilder på bilen!

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
25 februari 2010
#10
Har nyss gjort detta på min 88as 90 quattro. Allt är från 100turbo, Det som behövdes va ju som sagt batteri hyllan pga wg, samt wg tar i styrstaget, men den smeker det bara lite, å då det är ett rör inuti flexröret så går det bra om man kan leva med  lite skorrljud, inge bra lösning då den säkert lär börja läka.
Databox å elhärva behövs ju om du ska köra org sprut, vissa kör ju som sagt emd tändning från org bilen, men då är det ju stum fördelare å de är inte lika optimalt.

Jag kopplade mitt el sj men betalade huddinge kustom för att läsa elschema åt mig. Har Kvar det om du inte hittar nån annan.


Min vill inte gå, får inte tillräkligt med bränsle, har rätt tryck till bränslehuvudet men där nånstans knassar det sad


inte som alla andra...
127 Inlägg
25 februari 2010
#11
LindeMan skrev:
Har nyss gjort detta på min 88as 90 quattro. Allt är från 100turbo, Det som behövdes va ju som sagt batteri hyllan pga wg, samt wg tar i styrstaget, men den smeker det bara lite, å då det är ett rör inuti flexröret så går det bra om man kan leva med  lite skorrljud, inge bra lösning då den säkert lär börja läka.
Databox å elhärva behövs ju om du ska köra org sprut, vissa kör ju som sagt emd tändning från org bilen, men då är det ju stum fördelare å de är inte lika optimalt.

Jag kopplade mitt el sj men betalade huddinge kustom för att läsa elschema åt mig. Har Kvar det om du inte hittar nån annan.


Min vill inte gå, får inte tillräkligt med bränsle, har rätt tryck till bränslehuvudet men där nånstans knassar det sad
iom att du har en -88 har du inte samma kaross.. kommer dock inte ihåg på rak arm hur stor skillnad det är med plats.

Nyfiket frågat, vad har du för bränsletryck till mängdhuvudet?

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
25 februari 2010
#12
6bar precis innan mängdhuvudet, dock skimsade ja upp det lite idag i tron att det kanske skulle hjälpa!
turbon ska ha ca 6-6,5


11 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#13
Tackar och tackar, Lindeman de skulle vara jävligt schysst om du kunde fixa de dära med elschemat. Finns det någon projekt tråd någonstans som någon har gjort detta tidigare? Lindeman menade du att jag måste ha kabelhärvan från 100 tq eller orginalet?

TACK SOM F*N FÖR SVAREN:Dbig_smilebig_smile

inte som alla andra...
127 Inlägg
25 februari 2010
#14
LindeMan skrev:
6bar precis innan mängdhuvudet, dock skimsade ja upp det lite idag i tron att det kanske skulle hjälpa!
turbon ska ha ca 6-6,5
Hmm jag kör på 2-2,2 jag.. men har ju iofs urq mängdmätare, jag får mer soppa med lägre tryck..

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

Svärmorsdrömmen
63 Inlägg
26 februari 2010
#15
Lägre systemtryck ger mer soppa :-O

JimboSlusk

11 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#16
Finns det någon tråd där någon har gjort detta tidigare?big_smile


Sök