3405
Sök

Vad får jag för konsekvenser om jag kapar orginalfjädrarna på min V40?

378 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#21
Turbo_Davve skrev:
KÖP EN SÄNKSATS FÖR NÅGRA TUSEN och var inte dumsnål!

Snål är jag inte tycker. Går fortfarande i skolan och min enda inkomst är 1000kr i månaden. Så...

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Motborgare
1 099 Inlägg
27 februari 2010
#22
-Brink- skrev:
Turbo_Davve skrev:
KÖP EN SÄNKSATS FÖR NÅGRA TUSEN och var inte dumsnål!

Snål är jag inte tycker. Går fortfarande i skolan och min enda inkomst är 1000kr i månaden. Så...

Är det inte bättre att åka svennestuk då, tills pengarna trillar in?

-- K

378 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#23
Kavli skrev:
-Brink- skrev:
Turbo_Davve skrev:
KÖP EN SÄNKSATS FÖR NÅGRA TUSEN och var inte dumsnål!

Snål är jag inte tycker. Går fortfarande i skolan och min enda inkomst är 1000kr i månaden. Så...

Är det inte bättre att åka svennestuk då, tills pengarna trillar in?

-- K

Usch näe=)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

191 Inlägg
28 februari 2010
#24
myran skrev:
Tänk på att många nyare bilar har progresiva fjädrar. Dvs olika delar av fjädern har olika hårdheter.

Så den kan vara hård i ena änden och mjuk i andra.

En sån fjäder blir helt fel om man kapar. dvs den kan bli jättesvampig om man tar av den hårda enden.. och tvärt om dvs stenhård om man tar bort den mjuka delen.

Som du säger själv. köp riktiga sänkfjädrar eller helt andra stötdämpare.

du kan inte mena allvar? tror du verkligen att en fjäder kan bli mjukare då man kapar den? oavsett hur hård lindningen är som man kapar bort..

65 Inlägg
1 mars 2010
#25
KammaDej skrev:
myran skrev:
Tänk på att många nyare bilar har progresiva fjädrar. Dvs olika delar av fjädern har olika hårdheter.

Så den kan vara hård i ena änden och mjuk i andra.

En sån fjäder blir helt fel om man kapar. dvs den kan bli jättesvampig om man tar av den hårda enden.. och tvärt om dvs stenhård om man tar bort den mjuka delen.

Som du säger själv. köp riktiga sänkfjädrar eller helt andra stötdämpare.

du kan inte mena allvar? tror du verkligen att en fjäder kan bli mjukare då man kapar den? oavsett hur hård lindningen är som man kapar bort..

Jag håller med Myran där kapar du fel del av fjädern så kan den bli svampigare ja. Ska man kapa ska man kapa där det är mest mellanrum mellan varven då fjädern är mjukare där.
Orginal fjädrar är oftast mjuka i mitten och hårda upptill och nertill och "sport/sänknings" fjädrar är hårda upptill och mjuka ner till.
Om du fortfarande inte tror mig så jämför en org med en sänk fjäder så ser du skillnaden
Senast redigerat av Scorpio (1 mars 2010)

Scorpio

1 291 Inlägg
1 mars 2010
#26
Scorpio skrev:
KammaDej skrev:
myran skrev:
Tänk på att många nyare bilar har progresiva fjädrar. Dvs olika delar av fjädern har olika hårdheter.

Så den kan vara hård i ena änden och mjuk i andra.

En sån fjäder blir helt fel om man kapar. dvs den kan bli jättesvampig om man tar av den hårda enden.. och tvärt om dvs stenhård om man tar bort den mjuka delen.

Som du säger själv. köp riktiga sänkfjädrar eller helt andra stötdämpare.

du kan inte mena allvar? tror du verkligen att en fjäder kan bli mjukare då man kapar den? oavsett hur hård lindningen är som man kapar bort..

Jag håller med Myran där kapar du fel del av fjädern så kan den bli svampigare ja. Ska man kapa ska man kapa där det är mest mellanrum mellan varven då fjädern är mjukare där.
Orginal fjädrar är oftast mjuka i mitten och hårda upptill och nertill och "sport/sänknings" fjädrar är hårda upptill och mjuka ner till.
Om du fortfarande inte tror mig så jämför en org med en sänk fjäder så ser du skillnaden

Jag ger dig bakläxa i ämnet fjädrar.
Visst kan fjädrar vara progressiva, bla genom att vara koniska eller genom olika stigning på varven.
Dock är täta varv (många varv på kort sträcka) den mjuka delen och glesa varv den hårdare biten.
Vad som inte heller får glömmas i sammanhanget är att fjäderverv som lagt sig mot varandra är "döda" och har oändlig fjäderkonstant. Mkt vanligt på sänkfjädrar.
Kapar man då bort ett sådant varv på fjädern kommer inte fjäderkonstanten ändras i ride-height utan bilen kommer bara lite närmare marken.


378 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#27
Tack för alla svar! Klarar mig nog på detta. Bilder kommer till våren förhoppningsvis.
Ni får gärna fortsätta skriva om ämnet.
Titta och kommentera gärna min V40=)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

378 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#28
Vad händer om jag tar av fjädrarna helt? smile Har blivit väldigt sugen på att köra böttsänkt till våren. hehe

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

4 586 Inlägg
19 mars 2010
#29
-Brink- skrev:
Kavli skrev:
-Brink- skrev:
Snål är jag inte tycker. Går fortfarande i skolan och min enda inkomst är 1000kr i månaden. Så...

Är det inte bättre att åka svennestuk då, tills pengarna trillar in?

-- K

Usch näe=)

Ifall du kapar så får du jämn belastning på din fjäderbenslager och dom slits i förtid. Då är det billigare med andra fjädrar.

kapa gör man bara på a-traktorer.

var nöjd med bilen som den är inte alla som har så fin bil och går i skolan
Senast redigerat av jocke_gronberg (19 mars 2010)


Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
19 mars 2010
#30
Kapa bör man annars dör man... Man får ju ändå kapa en sänkfjäder för att de ska bli lagom wink

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

378 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#31
jocke_gronberg skrev:
-Brink- skrev:
Kavli skrev:

Är det inte bättre att åka svennestuk då, tills pengarna trillar in?

-- K

Usch näe=)

Ifall du kapar så får du jämn belastning på din fjäderbenslager och dom slits i förtid. Då är det billigare med andra fjädrar.

kapa gör man bara på a-traktorer.

var nöjd med bilen som den är inte alla som har så fin bil och går i skolan

Men vill ha den lite lägre=) hehe. Ska iallafall pröva och ta av fjädrarna. Och så får jag se hur de blir.
Om det är någon som har provat detta innan, så skriv gärna nåt=)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

4 586 Inlägg
19 mars 2010
#32
-Brink- skrev:
jocke_gronberg skrev:
-Brink- skrev:
Usch näe=)

Ifall du kapar så får du jämn belastning på din fjäderbenslager och dom slits i förtid. Då är det billigare med andra fjädrar.

kapa gör man bara på a-traktorer.

var nöjd med bilen som den är inte alla som har så fin bil och går i skolan

Men vill ha den lite lägre=) hehe. Ska iallafall pröva och ta av fjädrarna. Och så får jag se hur de blir.
Om det är någon som har provat detta innan, så skriv gärna nåt=)

Finns inte pengar till sänkningsfjädrar så skit i det.

Du kan alltid prova men skaffa ett skydd för ryggen innan big_smile

Det blir fina böter ifall polisen ser dig utan fjädrar och du får nog inte ens köra därifrån
Senast redigerat av jocke_gronberg (19 mars 2010)


378 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#33
jocke_gronberg skrev:
-Brink- skrev:
jocke_gronberg skrev:

Ifall du kapar så får du jämn belastning på din fjäderbenslager och dom slits i förtid. Då är det billigare med andra fjädrar.

kapa gör man bara på a-traktorer.

var nöjd med bilen som den är inte alla som har så fin bil och går i skolan

Men vill ha den lite lägre=) hehe. Ska iallafall pröva och ta av fjädrarna. Och så får jag se hur de blir.
Om det är någon som har provat detta innan, så skriv gärna nåt=)

Finns inte pengar till sänkningsfjädrar så skit i det.

Du kan alltid prova men skaffa ett skydd för ryggen innan big_smile

Det blir fina böter ifall polisen ser dig utan fjädrar och du får nog inte ens köra därifrån

Har erfarenheter av att köra bilar utan fjädrar=) Jaja. Får se hur jag gör.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

378 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#34
Förresten så finns det inga sänkningssatser som sänker så mycke som jag vill. Jo om man köper coils.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

\m/(><)\m/
742 Inlägg
19 mars 2010
#35
-Brink- skrev:
Vad händer om jag tar av fjädrarna helt? smile Har blivit väldigt sugen på att köra böttsänkt till våren. hehe

Den blir låg lol

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

3 860 Inlägg
20 mars 2010
#36
Dämparnas livslängd kortas, bussningar tar mer stryk... precis som Chrille855 skrev... Hade nog föredragit o köpa sänkfjädrar i stället för o kapa o dämpare när man ändå är igång. Kapa känns som en lite väl "bonnig" lösning på en så pass ny o fin bil wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

378 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#37
spokenratt skrev:
Dämparnas livslängd kortas, bussningar tar mer stryk... precis som Chrille855 skrev... Hade nog föredragit o köpa sänkfjädrar i stället för o kapa o dämpare när man ändå är igång. Kapa känns som en lite väl "bonnig" lösning på en så pass ny o fin bil wink

Ok. Var hittar jag dom billigaste sänkfjädrarna då?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

3 860 Inlägg
20 mars 2010
#38
Kolla på:

hova.com

xtremt.se

tillbilen.se

... själv har ja dämpare o fjädrar från xtremt, tillverkare är G&M, eftersom livslängden på dämparen kortas trots riktiga sänkfjädrar hade jag satsat på ett helt kitt med dämp o fjäder, men i vilket fall är det bättre än att kapa orginalarna... men det kostar ju lite mer. Sänk fjädrar i sig är rätt billigt ändå.
Sänkfjädrarna är ju hårdare än orginal också o ger därmed en klart härligare kör känsla!
Tänk på att du antagligen behöver göra en hjulinställning efteråt..
Senast redigerat av spokenratt (20 mars 2010)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

1 291 Inlägg
21 mars 2010
#39
spokenratt skrev:
Dämparnas livslängd kortas, bussningar tar mer stryk... precis som Chrille855 skrev... Hade nog föredragit o köpa sänkfjädrar i stället för o kapa o dämpare när man ändå är igång. Kapa känns som en lite väl "bonnig" lösning på en så pass ny o fin bil wink

Varför far bussningar och dämpare mer illa av kapade fjädrar än motsvarande sänksats?


378 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#40
Nån som har en bild på en s/v40 som har 60/40mm sänkning?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.


Sök