3089
Sök

Gröngul vätska droppar

6 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#1
Jag har en Focus -00 som droppar en gulgrön vätska under bilen. Vätskan är klar, avger ingen lukt jag kan känna. Kylarvätskan är röd, bromsvätskan ser ut att vara brungul (urinfärg). Båda kärlen är fulla. Vätskan droppade bara när jag startade bilen kall, inte när jag kört en bit och sedan startade igen efter en timme... Vad kan detta vara? Kan det vara kylmedlet i AC:n eller vilka fler vätskor finns det?

502 Inlägg
26 februari 2010
#2
kan inte säga säkert men om ACn läcker så kan man på nått sätt blanda i så att den vätskan blir den färgen för att det ska vara enklare att se vart det läcker ut, har för mig att den syns extra bra i UV ljus eller nått sånt också.

Vet inte om man kanske gör på samma sätt med andra vätskor också

Random Hero
4 047 Inlägg
26 februari 2010
#3
JoeyJ har så rätt så. Det gula du ser är ett spårmedel som man sprutar i i ACn om den inte klarar att hålla tryck för att sedan ta reda på var det läcker. så misstänker att en o-ring har blivit torr pg.a kylan o spruckit så har kylmediet + spårmedlet läckt ut. lättaste sättet att få veta om det är så som ja skrev är att trycktesta ACn

Dog food lid. Backwards

6 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#4
Okej, hur brådis är det med reparation? Kan något gå sönder om jag inte slår på AC.n?

429 Inlägg
26 februari 2010
#5
Ac:n startar inte om det inte finns någon gas i den.


Random Hero
4 047 Inlägg
26 februari 2010
#6
det är ingen fara o köra så, undivk bara o sätta på ac:n får dör du de sprutar mer vätska ut o de blir svårt o hitta läckan

Dog food lid. Backwards

6 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#7
Så det är ingen risk att köra med AC:n urkopplad? Grannen sa att kompressorn snurrar även om AC:n är urkopplad. Stämmer det? Kan den i så fall skära även urkopplad?

429 Inlägg
27 februari 2010
#8
Ja remskivan till ac kompressorn snurrar men den slår aldrig till (en platta trycks mot remhjulet o låser fast hjulet så går ac:n igång).
Det är ingen fara att köra med ac:n urkopplad eller ikopplad som kompressorn aldrig kommer att starta som det inte finns någon gas i den, finns tryckgivare som känner av det och av säkerhetsskäl så startar inte ac:n när det inte finns någon gas i den.
Och finns det för lite gas kvar så går den bara några sekunder sen slår den ifrån för att den känner av att det är för lite gas i den.

De nya ac:kompresorerna så går den hela tiden även när den är avslagen och är gasen slut så kan det bli riktigt dyrt som gasen även smörjer, men din är inte så ny så den har inte den typen av kompresor skulle jag tro...



Sök