3014
Sök

Tomgångskörning VS stänga av bilen

79 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#1
Funderar lite på om det finns nån generell formel för vilket man tjänar på. Tomgåmgskörning eller att stänga av och sätta på bilen.
Låter miljön få lida lite i denna tanke.
Tänker mest nu på nya bilar. Förstår att det är olika för olika bilar. Men om man jämför bilar i samma klass och motorstorlek.

Ciao!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 mars 2010
#2
i snitt drar en besin bil vid normal arbets temp ( 70 - 100grader kan vi säga) 0.9 - 1.1 L/TIMME tomgångskörning

bara börja räkna, jag ids inte och jag bryr mig inte heller HAY!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

79 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#3
Hm, då har jag ett svar. Då är ju frågan vad den vill ha när jag startar bilen. Både kall och varm?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
2 mars 2010
#4
Det är vid kallstartet som motorn drar mest. Sen så drar väl alla starter mer än att ha en konstant på komgång om jag inte minns fel.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2010
#5
Funkiee skrev:
Det är vid kallstartet som motorn drar mest. Sen så drar väl alla starter mer än att ha en konstant på komgång om jag inte minns fel.

Ja, i Trionic systemet på Saabarna som exempel så finns det separata mappar just hur motorn ska bete sig när den startas upp! Hur länge den ska gå med förhöjd tomgång osv smile
Så ja, det drar mer att stänga av och starta direkt igen än att låta motorn gå smile


R1 driver!
5 128 Inlägg
2 mars 2010
#6
Fast allt beror ju väl ändå på hur länge man ska va ifrån bilen? För ska den stå 20-30min, så borde det ju utan tvekan va billigare att stänga av den!?


Kokar ris
923 Inlägg
2 mars 2010
#7
_DamnIt skrev:
Fast allt beror ju väl ändå på hur länge man ska va ifrån bilen? För ska den stå 20-30min, så borde det ju utan tvekan va billigare att stänga av den!?

ja det är det ts undrar över, alltså vart går punkten där det inte lönar sig längre? alltså i ena hörnan står förbrukning på tomgång, i andra hörnan står förbrukning av att starta motorn.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

R1 driver!
5 128 Inlägg
2 mars 2010
#8
cenoxide skrev:
_DamnIt skrev:
Fast allt beror ju väl ändå på hur länge man ska va ifrån bilen? För ska den stå 20-30min, så borde det ju utan tvekan va billigare att stänga av den!?

ja det är det ts undrar över, alltså vart går punkten där det inte lönar sig längre? alltså i ena hörnan står förbrukning på tomgång, i andra hörnan står förbrukning av att starta motorn.

Aha.. Men det är väl mer eller mindre omöjligt att säga? Eftersom alla bilar förbrukar olika, och är ju väldigt olika beroende på skick på motor, varvtal på tomgång m.m. Då måste ju alla påverkande parametrar vara förutbestämda.


Kokar ris
923 Inlägg
2 mars 2010
#9
_DamnIt skrev:
cenoxide skrev:
_DamnIt skrev:
Fast allt beror ju väl ändå på hur länge man ska va ifrån bilen? För ska den stå 20-30min, så borde det ju utan tvekan va billigare att stänga av den!?

ja det är det ts undrar över, alltså vart går punkten där det inte lönar sig längre? alltså i ena hörnan står förbrukning på tomgång, i andra hörnan står förbrukning av att starta motorn.

Aha.. Men det är väl mer eller mindre omöjligt att säga? Eftersom alla bilar förbrukar olika, och är ju väldigt olika beroende på skick på motor, varvtal på tomgång m.m. Då måste ju alla påverkande parametrar vara förutbestämda.

ja som ts sa även där att han menade nyare bilar och har förståelse för avvikningar.

så om någon har så specifika uppgifter om en ny bil, bring it on.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

677 Inlägg
2 mars 2010
#10
beror helt på motorstorlek och hur mappningen ser ut från fabrik.

Yarisen kan jag tänka mig drar runt 0.3-0.5 l/h på tomgång.
Supran drog ut 10 liter på 45 min på tomgång... iofs bolmade den svart då men ialf big_smile

smurfidunder
327 Inlägg
2 mars 2010
#11
Startar man en varm motor så behövs inte mycket extra bränsle. Under säg 500varv så tar den mer typ på starten 1 sekund? sen några procent extra under några sekunder. Tror inte det lönar sig att ha motorn igång över 1 minut iaf.

Med så låg förbrukning som det faktiskt är på tomgång tycker jag inte det är något att tjafsa om tomgångskörning max 1 minut... Drar ju gärna 10 gånger mer vid normal körning. Bortsett naturligtvis från kall tomgång som formligen öser i sig soppa...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 mars 2010
#12
Har inte endel nya bilar nån funktion att dom stänger av sig så fort man stannar, bla vid rödljus och liknande?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

6 632 Inlägg
3 mars 2010
#13
marwin_of_sweden skrev:
Har inte endel nya bilar nån funktion att dom stänger av sig så fort man stannar, bla vid rödljus och liknande?

Jo, vilket som förmodligen kommer förkorta livstiden om man kör väldigt korta sträckor på vintern så motorn inte hinner bli varm

De/Dem

165 Inlägg
3 mars 2010
#14
marwin_of_sweden skrev:
Har inte endel nya bilar nån funktion att dom stänger av sig så fort man stannar, bla vid rödljus och liknande?

volkswagen, skoda  har de tex smile


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 mars 2010
#15
tc3e skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Har inte endel nya bilar nån funktion att dom stänger av sig så fort man stannar, bla vid rödljus och liknande?

volkswagen, skoda  har de tex smile

Borde inte de höja förbrukningen också? Åker man igenom en hyffsat stor stad i sverige så kan man ju få stanna ganska många gånger på 1mil.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

3 235 Inlägg
3 mars 2010
#16
marwin_of_sweden skrev:
Har inte endel nya bilar nån funktion att dom stänger av sig så fort man stannar, bla vid rödljus och liknande?

Den fuktionen kan bara aktiveras vid driftsvarm motor och fulladdat batteri. Är motorn kall kommer den inte att stoppa så fort man släpper gasen.


-utan 940
1 728 Inlägg
3 mars 2010
#17
Jag stänger inte av motorn om jag vet att jag kommer stå still mindre än 5min, särskilt på vintern känns det bättre att låta den gå på tomgång när jag t ex. tankar.
Jag hade ett par garagegrannar, en äldre dam och en äldre herre som stängde av sina bilar när de gick ut för att öppna garageporten.

fälg fantast
1 086 Inlägg
3 mars 2010
#18
vet inte hur det är med besinare, men dom säger att det är bra att köra en kall diesel motor på tomgång innan man kör den, det dom i nte säger är att det drar olja så in i h*lvete

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
3 mars 2010
#19
Andreas 940 skrev:
Jag stänger inte av motorn om jag vet att jag kommer stå still mindre än 5min, särskilt på vintern känns det bättre att låta den gå på tomgång när jag t ex. tankar.
Jag hade ett par garagegrannar, en äldre dam och en äldre herre som stängde av sina bilar när de gick ut för att öppna garageporten.

Ja, det fattar fan inte jag. Folk som stänger av när dom ska ut och öppna porten.. Hur jävla lång tid ska det ta att öppna en port? Har sett en massa människor som gör så..
Det tar MAX 20 sek att gå fram till porten och öppna den.. Om man inte har någon värsting grej.

Vad tjänar man på det då?..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

1 171 Inlägg
3 mars 2010
#20
Det borde dra en del att ladda batteriet också. Nu på vintern när det är kallt och många kör fler korta sträckor med kall motor och batteriet tar emot mindre laddning känns det dumt att stänga av motorn i onödan. Dessutom blir det ju kallt snabbt i många bilar som knappt har någon isolering om man sitter och väntar.



Sök