3213
Sök

Vilka högtalare?

32 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
#1
Hej!

Jag behöver lite tips på vilka högtalare som jag ska köpa till min ng900. Har tänkt att börja med att köpa ett 2-vägs kitsystem fram och ett par 6x9" därbak. Dessa kommer drivas på enbart huvudenheten till en början, kommer förmodligen att inhandla ett 4-kanalsteg senare i sommar (driva fram och baslåda, 6x9" drivs på huvudenheten). De jag kollat på är följande:

Är det viktigt att ha högtalare av samma märke/prisklass för att det ska låta bra?

Fram:
DLS PS6A Pro Slim 1440 kr
DLS R6A 1700 kr

Var placerar man smidigast det stora delningsfiltret på R6A? På PS6A är det 4 filter som man kan lägga under diskanterna och i dörrarna.

Bak:
Kenwood, KFC-PSR901 795kr (extrapris på nårdik denna vecka)
JBL GTO 936e 790 kr (extrapris på nårdik denna vecka)
DLS 960 3-vägs 900 kr

Vilka av dessa tycker ni att jag ska köpa? Kenwooden har kostat 2290kr/paret om man ska lita på nårdik.
Verkar som om de flesta har fått såga upp 6x9" hålet därbak för att få ner högtalaren, men skruvhålen ska väl passa?

10 287 Inlägg
2 juni 2006
#2
Fram så bör man absolut välja ett komplett kit och inte labba med olika egna kombinationer på mid + diskant.

Men när det gäller att matcha dörrar med hatthylla så spelar det mindre roll eftersom ljudet från 6x9:orna ändå aldrig kommer att förbättra ljudet eller ljudbilden för dom som sitter fram.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

32 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#3
Jag har som sagt tänkt att köpa ett så kallat 2-vägs kit fram.

Har kollat lite idag i bilen hur det är med plats för delningsfiltret/delningsfiltrerna. Är det nån som kan bekräfta att man får ner ett filter under 3,5" platsten i instrumentbrädan till t.ex. DLS R6A eller JBL GTO 6506ce (går de ner i hålen?). Har inte hittat nåt annat bra ställe att placera de på.

Är det nån som har lyckas montera DLS R6A i framdörrarna på en Saab 900/9-3? Är ju rätt så djupa, hela 76 mm. Går det bra med en standardbaffel på 25mm?


Sök