3524
Sök

Modifiera en bil för drifting?

241 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#1
Drifting har blivit väldigt stort i hela världen. Och vad jag vet så finns det inga enklare guider på hur man modifierar sin bil för drifting. Därför tänkte jag försöka starta en "bocklista" på vad som bör göras i olika klasser. Men jag behöver ERAN hjälp.

Snälla skriv ut allt som kan underlätta vid drifting så skriver jag upp det här allt eftersom.

Vi börjar väl med två klasser som byggs ut. Nybörjare och Pro, då pro självklart blir klassen för den ultimata driftingbilen, och nybörjare är väl lite enklare modifieringar.



Nybörjare
RWD
AGA-diff
Lätta
Chippa
Hydraulisk handbroms

Pro
Lätta bilen
Rätt däck
LSD (Limited Slip Differential)
Störtbåge
Coilovers
Hydraulisk handbroms


För att få tävla med bilen måste du självklart även ha FIAA-godkänd stol och bälte, overall, hjälm osv.
Senast redigerat av Robino (21 mars 2010)


7 120 Inlägg
20 mars 2010
#2
Det är ju ingen nackdel precis att som nybörjare ha en lätt bil med störtbåge och bra däck. Tvärtom skulle jag säga smile

Got VTEC?
1 593 Inlägg
20 mars 2010
#3
Hästkrafter är inte viktigt, BPU räcker (beror så klart också på vad det är för bil du har). Men jag skulle säga att allting handlar om balansen. Spelar ingen roll hur mycket hk du har, har du ingen balans så kommer du ändå inte kunna hålla en drift.

RWD
Aga-diff
Coilovers (inställningarna är viktiga)
Lätt bakända
BPU
Strippa bilen på några kg.
Spänna handbroms och bättre bromsar om det behövs.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
20 mars 2010
#4
Takashi skrev:
Hästkrafter är inte viktigt, BPU räcker (beror så klart också på vad det är för bil du har). Men jag skulle säga att allting handlar om balansen. Spelar ingen roll hur mycket hk du har, har du ingen balans så kommer du ändå inte kunna hålla en drift.

RWD
Aga-diff
Coilovers (inställningarna är viktiga)
Lätt bakända
BPU
Strippa bilen på några kg.
Spänna handbroms och bättre bromsar om det behövs.

Håller med till 200%

Lite spelar roll på hk..ska du hålla ställ i 80 km/h på 3:an så behövs nog 200+ iallafall..men sen finns det ju alltid annat man kan göra än att gasa..man kan ju slänga med bilen och dra i handbroms mm mm så hk är inte allt men dom behövs ändå tongue

men den listan du skrev med RWD, AGA, COILOVERS, LÄTTA, CHIPPA, blir kanon. det räcker gott och väl för nybörjare tongue

Ska själv bygga drifting bil sen när man ha fått igång ekonomin smile

Mvh Christian

KHRacing
20 mars 2010
#5
Hästarna har ingen som helst betydelse - OM - man har balansen i bilen.
En bil med för lätt bakända blir mkt mkt svårkört, se ett bra exempel i min Evo.

Som exempel kan jag nämna att den effektsvagaste bilen i japanska D1 har varit
en 1983 Daihatsu Charmant på endast 95hk.

Svetsdiff är inte alls att rekommendera, om jag får säga mitt.

Jag har faktiskt aldrig använt min hydrauliska handbroms under Driftingkörning,
har man en rätt inställd diff/chassie så skall den ej behövas, men såklart är alla förare olika, tur de.

KHRacing
20 mars 2010
#6
criller skrev:
Lite spelar roll på hk..ska du hålla ställ i 80 km/h på 3:an så behövs nog 200+ iallafall..men sen finns det ju alltid annat man kan göra än att gasa..man kan ju slänga med bilen och dra i handbroms mm mm så hk är inte allt men
dom behövs ändå tongue

Bilden till vänster: 120 kmh cirka i 3:an i Parisern på Mantorp, bil.. 900kg BMW 318 med 113hk smile
http://www.geting.se/image.php/229915-bmw318.JPG
Senast redigerat av KHRacing (20 mars 2010)

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
20 mars 2010
#7
Är det bara jag som ser fördelar i en störtbåge?
Min far tycker jag är dum i huvet som vill ha störtbåge i min Thunderbird men vafan!
Mitt egna liv är mer värt än 100kg ...

Jag kan inte mycket drifting men ska inte en sådan bil vara VÄLDIGT instabil i styrningen?
Och sedan så räcker 250hk gott och väl!
Många bilar i D1GP har inte mycket över 300pollar ...
Köp en motor som du vet att du kan få ut över 500hk ur sedan så börjar du på kanske 250, lär dig, tar steg upp hela tiden.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

323 Inlägg
20 mars 2010
#8
En vettig bil är BMW 525 -92 och nyare.
Varför?
Jo bra motor med lagom mycke effekt.
Bra original chassi, stabil och lätt driftad.
Bra vikt fördelning original, 50/50 på sedanen och 47/53 på kombin
Billig i inköp, mot andra drift vänliga bilar.

De ända som man behöver köpa till bilen är
Vettig diffbroms, väghålnings kit (coilovers)

Rensa ut allt onödigt, bak säte kan vara kvar för de vägen under 15kg medan framstolarna väger 25kg st. om jag minns rätt
Senast redigerat av Froborg (20 mars 2010)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
21 mars 2010
#9
Fysatan, har dom en sån bra viktfördelning!?
Det är ju en blyklump! big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Däckmontör
88 Inlägg
21 mars 2010
#10
Min E34 535 vägdes in på 1195kg senast nu.



MVH Fredde..


Xenoholic
2 559 Inlägg
21 mars 2010
#11
Det ultimata är väl en "böttsänkt" 740 gl utan ljuddämpare o svetsad bakaxel tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

453 Inlägg
21 mars 2010
#12
Aerocombi skrev:
Det ultimata är väl en "böttsänkt" 740 gl utan ljuddämpare o svetsad bakaxel tongue

Med tillhörande wunderbaum och tärningar hängande i backspegeln


77 Inlägg
21 mars 2010
#13
Eller en framhjulsdriven bil.. wink


Xenoholic
2 559 Inlägg
21 mars 2010
#14
volvofidde skrev:
Eller en framhjulsdriven bil.. wink

lol näää

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

77 Inlägg
21 mars 2010
#15
Men jag såg nåt klipp från Japan (självklart) där dem driftade med en FWD Civic. Han fick dra i kryckan kan jag lova! Han gjorde det bra också. big_smile


Servicetekniker
160 Inlägg
Marx Engineering
55 Inlägg
21 mars 2010
#17
Bullet--- skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte rent ut sagt krav på bur i bilen om man kör pro drifting?

Jo de sant, bur fiaa godkända stolar och bälten krävs i proint klassen som den heter i den andra modified, kan du gör men en helt orginal bil smile

MarX Engineering
Sponsorer:
www.infosite.se

241 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#18
Kul att se så mycket svar på kort tid. smile

Listorna kan bli långa. Och även flera. Kanske ska ha en lista för PRO TRACK och en för PRO STREET (alltså fullt laglig och besiktad.

Och jag gillar att ni skriver vad ni tycker angående t.ex. AGA-diff och andra saker som kanske inte behövs för alla, men hjälper vissa. smile

Keep on driftin' wink
Senast redigerat av Robino (21 mars 2010)


Meister
6 763 Inlägg
21 mars 2010
#19
Froborg skrev:
En vettig bil är BMW 525 -92 och nyare.
Varför?
Jo bra motor med lagom mycke effekt.
Bra original chassi, stabil och lätt driftad.
Bra vikt fördelning original, 50/50 på sedanen och 47/53 på kombin
Billig i inköp, mot andra drift vänliga bilar.

De ända som man behöver köpa till bilen är
Vettig diffbroms, väghålnings kit (coilovers)

Rensa ut allt onödigt, bak säte kan vara kvar för de vägen under 15kg medan framstolarna väger 25kg st. om jag minns rätt

Jag vet inte hur man kan rekomendera en stor tung familjebil. Isåfall är väll e36 och e30 betydligt bättre om man vill åka BMW. Billig driftingbil som det finns potential att åka i väldigt höga serier är ju 200sx s13. Ingen höjdar motor men har man ett bra chassi så behöver man inte mycket motor. Men ska man högre upp i serierna så går det allrid att plocka i en sr20 eller rb25/26. s14 är ju rätt billiga åxo.

Min bil skulle jag säga är en bra nybörjarbil. Coilovers, 2-vägsdiff, hydraulisk handbroms och bpu-trim. Räcker väldigt långt och har inte kostat en förmögenhet


241 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#20
camaro67 skrev:
Min bil skulle jag säga är en bra nybörjarbil. Coilovers, 2-vägsdiff, hydraulisk handbroms och bpu-trim. Räcker väldigt långt och har inte kostat en förmögenhet

Personligen ser inte jag hydraulisk handbroms till nybörjare, utan mer till pro.


BTW. Vad för däck bör man anvädan? Hur bör man ställa fjädringen? Aerodynamik. Kan det hjälpa på något sätt?



Sök