2730
Sök

Drar min bil för mycket i bensin?

91 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#1
Jag har en mazda mx3 97

enligt boken så ska den dra 0,8 blandad körning, men på 100 kr räcker bensinen knappt 6-7 mil? Det ska inte vara några fel på bilen.

kan väl nämna att jag kör med dubb däck, och kollat lufttrycket osv, även motorn är varm

Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
22 mars 2010
#2
bah, det låter inte sp konstigt med tanke på att bensinen kostar 13kr/l

Men, om du tankar för en hundring, och bilen drar 0.8 borde du komma iaf nio mil.....

"Assumption is the mother of all fuckups"

Gréve
497 Inlägg
22 mars 2010
#3
men kör du allt i ett sträck eller är du i stan å kör å är de många starter å sånt medräknat?


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 mars 2010
#4
Det låter ju som ett jätte bra sätt att kolla hur mycket bilen drar, eller inte.
Du har inte funderat på att tanka bilen full, åka t.ex 40 mil exakt, tanka igen och sedan räkna?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

181 Inlägg
22 mars 2010
#5
Antagligen kör du inte ekonomiskt nog wink


Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
22 mars 2010
#6
marwin_of_sweden skrev:
Det låter ju som ett jätte bra sätt att kolla hur mycket bilen drar, eller inte.
Du har inte funderat på att tanka bilen full, åka t.ex 40 mil exakt, tanka igen och sedan räkna?

Det blir ju jättedyrt:P

"Assumption is the mother of all fuckups"

1 926 Inlägg
22 mars 2010
#7
Motorbromsar du, eller frikopplar du?
Dubbdäck ger ökad friktion (rätta mig om jag har fel)
Du kanske körde i blött väglag (ökat motstånd)
Gasar friskt upp till rätt hastighet, onödiga omkörningar osv..

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 mars 2010
#8
Chrise skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Det låter ju som ett jätte bra sätt att kolla hur mycket bilen drar, eller inte.
Du har inte funderat på att tanka bilen full, åka t.ex 40 mil exakt, tanka igen och sedan räkna?

Det blir ju jättedyrt:P

kostar lika mycket att tanka flera gånger..., eller ja dyrare att tanka lite många gånger då du måste till macken fler gånger...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 291 Inlägg
22 mars 2010
#9
Chrise skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Det låter ju som ett jätte bra sätt att kolla hur mycket bilen drar, eller inte.
Du har inte funderat på att tanka bilen full, åka t.ex 40 mil exakt, tanka igen och sedan räkna?

Det blir ju jättedyrt:P

Det blir billigare per mil då du slipper åka och småtanka varje gång man är ute och kör.

Håller med marwin, gör en ordentlig mätning på 40-50 mil så du vet exakt vad den drar.


323 Inlägg
22 mars 2010
#10
Kör du snålt? hur mycke stadskörning kör du jämnfört med landsvägskörning?


Det är alltid gratis ost i råttfällan
175 Inlägg
22 mars 2010
#11
The_Mechanic skrev:
Chrise skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Det låter ju som ett jätte bra sätt att kolla hur mycket bilen drar, eller inte.
Du har inte funderat på att tanka bilen full, åka t.ex 40 mil exakt, tanka igen och sedan räkna?

Det blir ju jättedyrt:P

kostar lika mycket att tanka flera gånger..., eller ja dyrare att tanka lite många gånger då du måste till macken fler gånger...

Hallå, ironi?tongue

"Assumption is the mother of all fuckups"

91 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#12
MattiasH skrev:
Chrise skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Det låter ju som ett jätte bra sätt att kolla hur mycket bilen drar, eller inte.
Du har inte funderat på att tanka bilen full, åka t.ex 40 mil exakt, tanka igen och sedan räkna?

Det blir ju jättedyrt:P

Det blir billigare per mil då du slipper åka och småtanka varje gång man är ute och kör.

Håller med marwin, gör en ordentlig mätning på 40-50 mil så du vet exakt vad den drar.

farsan gjorde det när han fick nog av mitt tjött, och han säger 0,78, men fan hur kan bensinen ta slut så snabbt ? jag kör ganska ekonomiskt..... är den som följer alla hastigheter osv...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 mars 2010
#13
Det är inte säkert man kör ekonomiskt bara för att man håller hastighetsbegränsningarna. Och som sagt, bilen drar mycket mer under korta resor där den startas kall varje gäng än om man åker 30 mil i sträck. Och även detta sagt tidigare, stadskörning drar mer än landsvägskörning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
22 mars 2010
#14
Chrise skrev:
The_Mechanic skrev:
Chrise skrev:

Det blir ju jättedyrt:P

kostar lika mycket att tanka flera gånger..., eller ja dyrare att tanka lite många gånger då du måste till macken fler gånger...

Hallå, ironi?tongue

haha jag misstänkte att det låg lite ironi bakom;)
Men tankar man alltid för 100kronor blir ju inte bensinen dyrare?roll

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 926 Inlägg
22 mars 2010
#15
steven86 skrev:
MattiasH skrev:
Chrise skrev:

Det blir ju jättedyrt:P

Det blir billigare per mil då du slipper åka och småtanka varje gång man är ute och kör.

Håller med marwin, gör en ordentlig mätning på 40-50 mil så du vet exakt vad den drar.

farsan gjorde det när han fick nog av mitt tjött, och han säger 0,78, men fan hur kan bensinen ta slut så snabbt ? jag kör ganska ekonomiskt..... är den som följer alla hastigheter osv...

Bara för att du följer hastigheterna betyder det inte att du kör ekonomiskt, som någon sa tidigare.

Om du kör i stan, säg 30 och 50 så drar det mer än om du kör på landsvägar i 70 eller 90.


Motorbromsar du? När du motorbromsar använder bilen sin rörelseenergi och stänger av bränsletillförseln (dvs den drar 0,0 när du motorbromsar)

Bara ett tips!

91 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#16
Spelis skrev:
steven86 skrev:
MattiasH skrev:

Det blir billigare per mil då du slipper åka och småtanka varje gång man är ute och kör.

Håller med marwin, gör en ordentlig mätning på 40-50 mil så du vet exakt vad den drar.

farsan gjorde det när han fick nog av mitt tjött, och han säger 0,78, men fan hur kan bensinen ta slut så snabbt ? jag kör ganska ekonomiskt..... är den som följer alla hastigheter osv...

Bara för att du följer hastigheterna betyder det inte att du kör ekonomiskt, som någon sa tidigare.

Om du kör i stan, säg 30 och 50 så drar det mer än om du kör på landsvägar i 70 eller 90.


Motorbromsar du? När du motorbromsar använder bilen sin rörelseenergi och stänger av bränsletillförseln (dvs den drar 0,0 när du motorbromsar)

Bara ett tips!

a jag bruka motorbromsa (bromsa ner med växlarna)... hm men det kan inte vara något fel på bilen annars eller? isf vad skulle det kunna vara för fel

tratt
353 Inlägg
22 mars 2010
#17
Konstigt, jag kommer lika långt som dig, fast jag har en 740 : > men visst, en sliten bil tenderar att dra mer, men tror boven är stadskörning, kallstarter osv.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 mars 2010
#18
tanka fullt o gör en ordentlig mätning...dessutom mår ju inte bilen bra av att köra med lite soppa i hela tiden, så mkt soppa i som möjligt, dra isf i fullt o sen tankar du fullt var 10e mil o ser va de drar..slipper du få vatten o skit i tanken som påverkar


Forummoderator
26 359 Inlägg
22 mars 2010
#19
När gjorde du en ordentlig service senast?
En ordentlig service kan göra en hel del.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

508 Inlägg
22 mars 2010
#20
Dyrt att tanka är bara förnamnet stannade till vid macken i går och tankade fullt i saaben 825 kr slutade det kalaset på och 64 liter och hade åkt 58 mil så lite över litern får man väl vara nöjd med med tanke på att det är både vinterdäck och kallt ute. när det var runt 20 minus drog bilen 1.2 milen så man får vara glad att det går neråt och att det blir varmare smile .

Bästa sättet att mäta är tanka fullt och köra tills det är dags att tanka . Eller slå på färddatorn för den brukar i vissa fall visa rätt på ett ungefär.



Sök