3475
Sök

Tomgångsproblem Mercedes 320 -94

31 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
Hallå!

Har haft problem med bilen ett tag nu. Började med att tomgången kunde hoppa hur som helst vilket bland annat resulterade i att när jag försökte backa ut min nylackade bil försiktigt så tog den ett skutt in i grannens eka. Problemen blev värre och till slut gav jag upp och ställde bilen för vintern.

Nu har skuttandet försvunnit men istället verkar det som att tomgångsmotorn (eller något) inte riktigthänger med. Om jag startar bilen så kan den stå på tomgång utan problem men om jag trycker på gasen och släpper den så stannar inte varven vid 700 utan fortsätter ner till noll. Fruktansvärt jobbigt n
r man saktar ner för att svänga eller kör in i en rondell. Ifall man hinner trycka på gasen igen innan bilen dör så tar det en stund innan motorn svarar. Hörs också ett pysande ljud innan motorn varvar om man står på tomgång och trycker ner gasen med huven öppen.

Har provat att byta luftfilter och tändstift. kollat efter läckage i slangar och glapp i kablar. Bränslepumpsrelät är fungerande och OVPn verkar hel. Tänkte prova att mäta resistansen i tändkablarna (någon som vet hur den ska va?) och leta efter läckage mellan motor och lambda. Någon med fler förslag?

Bilen är en 320 CE med 5-stegs automat ifrån 94.

5acksam för hjälp.

Sök