3219
Sök

Overcurrent protection lyser konstant (Mutant 1.800X)

9 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Hejsan.

Som sagt så lyser Overcurrent Protection hela tiden på mitt slutsteg nu.
Jag funderar på om det är trasigt.

Det började med att O-P började slå in när jag spelade på högre nivåer, kanske 18 av 33 på stereon
vilket det inte gjorde förut, har funkat klockrent att spela hur högt som helst i ca 5 månader.
Sen bara dog basljudet helt och O-P lyste konstant.
Har kollat +kabel och -(jord)kabel och hitta inget fel på dem.

Hoppas någon kan hjälpa.
Om det är något trasigt på steget tar jag gärna emot förslag på vad det kan vara som behöver bytas ut eller vart jag ska börja felsöka på det.

Mvh Jonas

340 Inlägg
25 mars 2010
det låter mer som om det är högtalaren eller kablarna till den som har kortslutits. koppla väck de och se vad som händer. lyser det fortfarande så kan det var steget.

9 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Jo det lyste nog fan ändå fast jag inte hade några högtalare inkopplade. :\

2 914 Inlägg
25 mars 2010
garanti kvar?? isf bara lämna in... tongue

9 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Ja, men vart fan är papprena då xD

21 761 Inlägg
27 mars 2010
Sjoons skrev:
Det började med att O-P började slå in när jag spelade på högre nivåer, kanske 18 av 33 på stereon
vilket det inte gjorde förut, har funkat klockrent att spela hur högt som helst i ca 5 månader.
Sen bara dog basljudet helt och O-P lyste konstant.
Har kollat +kabel och -(jord)kabel och hitta inget fel på dem.

Att den lampan började lysa vid höga ljudnivåer förut kan bero på för låg spänning och att spänningen i nuläget är för låg hela tiden (tex glapp vid anslutningen eller liknande).

Om du bara har kollat plus/minuskablarna så kan du inte veta säkert att spänningen är bra, mät i så fall spänningen direkt på stegets kopplingslint där strömkablarna sitter fast. Då kan du utesluta eventuellt dålig spänning där, kan ju vara så enkelt fel. smile

Sök